Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Přestaňte řešit stresy jídlem. Šest rad, jak zlozvyk změnit

  4:22aktualizováno  4:22
Pokud se nám nedaří zhubnout přebytečná kila a přitom jíme zdravě, pravidelně a přiměřeně se hýbeme, nemusí za neúspěchem stát co, jak a kdy jíme. Na vině jsou pravděpodobně naše myšlenky a emoce.
Nejčastějí chybujeme tzv. černobílým myšlením buď-anebo, říká odbornice.

Nejčastějí chybujeme tzv. černobílým myšlením buď-anebo, říká odbornice. | foto: Profimedia.cz

Myšlenky mohou ovlivnit naše emoce, a ty zase mění naše chování. Pokud tedy zvládnete sféru myšlení, znamená to, že se vám podaří zeslabit sílu škodlivých myšlenek a jste na nejlepší cestě si váhové úbytky udržet.

Jezte zdravě a v klidu

Nechte si poradit od výživových specialistů, sestaví vám jídelníček na míru, případně vám pravidelný přísun kvalitní stravy zajistí vyzkoušená krabičková dieta.

V první řadě si vytkněte reálný cíl, protože pokud je nedosažitelný, vrací vás jeho zákonité nesplnění zpátky k původním nevhodným návykům, radí psycholožka a zakladatelka Stob obezitě Iva Málková.

Nejčastěji podle ní chybujeme tzv. černobílým myšlením buď-anebo. „Nemusíte být stoprocentně dokonalí, i dílčí úspěch je krůčkem k dosažení celkového cíle. Nedívejte se na sebe jako na tlusté, jídlo nerozlišujte jen na dietní a nedietní (dovolené či zakázané) či dobré a špatné. Počítejte s tím, že chybování je v lidském životě nevyhnutelné,“ píše ve své knize Obezita, malými krůčky k velké změně a dodává, že hubnutí by vám nemělo odčerpávat životní energii, kterou můžete uplatnit daleko účelněji.

„Vypusťte ze svého slovníku slova „vždy“ a „nikdy“, protože takové uvažovaní nedává prostor pro chyby. Přitom nikdo nemůže být dokonalý,“ podotýká psycholožka s tím, že uvažovat bychom měli o svých úspěších, nikoliv o nedostatcích a naučit se mít se rádi pro sami sebe, nikoliv pro naše úspěchy.

„Kdykoliv se přistihnete, že myslíte na něco, co nepodporuje váš nový způsob života, snažte se přeorientovat myšlenky a najít jinou cestu, abyste došli ke svému cíli, a pokud vybočíte ze svých plánů, neberte to jako selhání, ale jako příležitost naučit se příště situaci řešit lépe, neopakujte stále tytéž chyby.“

Hlavním viníkem poctivé, ale marné, snahy shodit kila, mohou být také v první řadě vaše emoce. Silné emoce vyvolávají tělesné změny: zrychlí se srdeční tep, napnou se svaly, ale vy nikam nevyběhnete, nebojujete o život. Energii, nahromaděné napětí, je třeba uvolnit, jinak hrozí psychosomatické onemocnění. „Pokud si v také situaci vezmete například sladkost, napětí opravdu poklesne. Zvolili jste nevhodné řešení, ale dostavila se odměna, vám se dočasně ulevilo. Jenže taková reakce se zautomatizuje a pokaždé, když vás někdo nebo něco rozčílí, sáhnete po jídle.“

„Naučili jsme se to už v dětství, když jsme jako miminka zaplakali, protože nám třeba chyběla maminka a ona nám místo náruče dala třeba piškot. Nemusejí to být ale jen negativní emoční stavy, i chvíle klidu a pohody mnohdy lákají ke konzumaci jídla pro umocnění příjemného prožitku,“ dodává Málková.

Pokud řešíte jídlem běžné denní stresové situace, nejčastěji asi tím, že sáhnete po sladkém, zkuste se řídit některými z šesti následujících rad.

1.Odstraňte sladkosti

Zkraje odstraňte ze svého dosahu sladkosti či jiné potraviny, jimiž stres řešíte.

2.Seznam příjemných činností

Napište si předem seznam jiných příjemných činností, které mě těší (napustím si vanu, zavolám kamarádce, koupím si něco na sebe, půjdu ven se psem....).

3.Břišní dýchání

Jste-li ve stresu, můžete využít některou z relaxačních technik, nejjednodušší je řízené břišní dýchání (nádech zprvu do břicha, teprve pak rozšíříme na hrudník), které pomáhá snížit psychické napětí. Mezi koncem každého nádechu a výdechu uděláme asi 5-7 vteřinovou pauzu.

4.Pozorujte své negativní emoce

Můžete zkusit své negativní myšlenky a emoce pozorovat, aniž byste hodnotili jejich pravdivost nebo důležitost a aniž byste se jim snažili vyhnout nebo je změnit. Jejich síla by měla postupně slábnout, protože k nim změníte postoj.

5.V rozrušení nejím navíc

Pomoct může také pravidlo, že ve stavu nejvyššího rozrušení nejím „jídlo navíc“, případně až po poklesu napětí, to bude zákonitě totiž klesat i bez jídla a je možné, že pak už na jídlo nepomyslíte.

6.Jezte méně kalorické potraviny

Jestliže se vám zpočátku nebude dařit řešit stresy bez jídla, vybírejte si alespoň potraviny méně kalorické s vysokým obsahem vlákniny, které nebudete moci konzumovat naráz, a jezte je opravdu pomalu.

Autor:






Nejčtenější

Karlie Klossová na přehlídce Victoria's Secret  (13. listopadu 2013)
Agenti mi v jeden den řekli, že jsem vychrtlá i tlustá, líčí modelka

Američanka Karlie Klossová (24) patří mezi žádané modelky. Módní experti o ní říkali, že by měla zdědit přezdívku „Tělo“ po Australance Elle Macphersonové...  celý článek

Kateřina Emmons
Kateřina Emmons: Máme mnohem větší rodinu, než jsme plánovali

Je mistryní Evropy i světa a k tomu má doma tři olympijské medaile. Sportovní kariéra Kateřiny Emmons je už ale nějaký čas na druhé koleji. Teď je především...  celý článek

ilustrační snímek
Nalokalo se dítě při koupání vody? Dejte pozor na sekundární tonutí

Sekundární tonutí je celkem vzácný úkaz, o kterém je ale rozhodně dobře vědět. Pokud se totiž při koupání a plavání dostanou vaše děti do potíží a nalokají se...  celý článek

Ilustrační fotografie
Muzikoterapie: tóny, které léčí psychiku i poruchy řeči

Vrátí paměť i řeč, rozhýbe ochablé svalstvo. Muzikoterapie odkrývá, co vše pro člověka hudba znamená. A pomáhá i tam, kde nestačí ani největší rozmach...  celý článek

Jedlý make-up. Youtuberka se líčí jídlem
Jedlý make-up. Číňanka se nalíčila jídlem, které našla v ledničce

Jste-li skutečnou milovnicí líčení, nemusíte si kupovat drahé šminky, stačí se porozhlédnout v kuchyni. Ze sušenek, barevných lentilek, ovoce nebo třeba kečupu...  celý článek

Další z rubriky

Silvie Sher, trenérka z Online Fitness
Štíhlá do plavek: cviky a rady, díky kterým vám zmizí pneumatika v pase

Pneumatika kolem pasu trápí většinu lidí. A podle odborníků na cvičení bývá shazování tuku v oblasti břicha o trochu složitější, než u jiných partií. Jak si...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co se stane s vaším tělem, když budete jíst moc cukru

Nejspíš už jste slyšeli, že nadbytečný příjem cukru zvyšuje riziko vzniku zubního kazu a přispívá k nadváze a obezitě. Přebytek cukru ve stravě však může vést...  celý článek

Za čtyři měsíce zhubly dobrovolné hasičky dohromady téměř 40 kilo.
Pavla chtěla zhubnout. Pomohla jí sestra i kamarádka a shodily 40 kilo

Dietářka Pavla hubne více než polovinu svého života, ale zatím bezúspěšně. Vyzkoušela už snad všechny diety, ale nikdy jí to dlouho nevydrželo a neustále...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Foto make-up: Jak se líčit na focení
Foto make-up: Jak se líčit na focení

Chystáte se na profesionální focení a toužíte po stejně odborném a perfektně vypadajícím líčení? Poradíme vám, jak na to, abyste na fotkách vypadala skvěle! Nep... celý článek

Šaty a sukně do 350,-
Šaty a sukně do 350,-

Udělejte si radost bez výčitek.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.