Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kojící matky, které cvičí, mají více mléka

  13:49aktualizováno  13:49
Trocha posilování a aerobik, jízda na kole nebo plavání, zkrátka jakýkoliv pohyb může pomoci čerstvým maminkám nejen zpevnit postavu po porodu, ale také podpořit tvorbu mateřského mléka.

Lehké cvičení doporučují maminkám už sestry v porodnicích. | foto: MAFA

Kojící ženy měly v minulosti ze sportu strach, bály se, že přijdou o nejcennější potravu pro novorozeně. Dnes lékaři sport doporučují, kojící ženy by ale měly vědět, kde jsou jejich hranice. "Kojící žena se sportování bát nemusí, sportem rozhodně o mléko nepřijde.

Sport přináší uspokojení díky endorfinům, posiluje imunitní systém matky, takže jí prospívá stejně jako kojení," řekla Anna Mydlilová z Laktační ligy, která se věnuje osvětě kojení už řadu let.

Některé studie dokonce ukazují, že matky, které cvičí, produkují více mléka než ty, které necvičí. "Kromě toho studie, které chtěly dokázat, že kojení po cvičení je nervózní a neklidné, byly špatně provedeny a jsou v rozporu s každodenní zkušeností milionů kojících maminek," dodala Mydlilová.

Rozumná zátěž
Velká zátěž, například při intenzivním cvičení nebo tréninku, který podstupují třeba vrcholoví sportovci, ale může vést k tomu, že dítě začne kojení odmítat. Do mateřského mléka se totiž ve zvýšeném množství vylučuje kyselina mléčná, která změní chuť mléka - zhořkne. "Kateřina Neumannová je důkazem toho, že kojení je možné i u vrcholových sportovkyň," připomněla Mydlilová olympijskou vítězku a mistryni světa v běhu na lyžích. Neumannová ale byla na velkou zátěž zvyklá už z doby před porodem.

Lehké cvičení doporučují maminkám už sestry v porodnicích, v prvních šesti týdnech po porodu by se ale ženy neměly nijak přepínat. "Šestinedělí je období hájení, v té době by na sebe měla být žena opatrná. Právě velká zátěž na začátku plus stres kolem miminka mohou vést k únavě, někdy kvůli tomu může žena ztratit mléko," dodala Darina Kopřivová z Centra péče o matku a dítě (Pomad). Nejméně tři měsíce po porodu by se měly ženy raději vyhnout všem "hopsavým" sportům jako je běh, aerobik nebo cvičení na balonu, radí Kopřivová. "Je to spíš kvůli pánvi, než že by se musely bát o mléko," vysvětlila odbornice.

Také maminky, které navštěvují Pomad, se většinou shodly, že jóga, strečink nebo kalanetika jim po porodu hodně pomohly. "Chtěla jsem rychle shodit kila z těhotenství, zkoušela jsem aerobik, ale byla jsem vždycky unavená, jako bych zryla hektar zahrady. Pak mi někdo doporučil jógu a to bylo ono - posilovala jsem a zároveň se krásně uklidnila. Kojit po józe bylo krásné," řekla třicetiletá Klára Svobodová, matka dvouleté holčičky. Plavání si zase pochvaluje její kamarádka Radka. "Když si dám několik bazénů, mnohem líp se mi žehlí plínky," řekla s úsměvem.

Světová zdravotnická organizace doporučuje výlučné kojení do šesti měsíců věku dítěte; s postupně zaváděnými příkrmy může žena kojit dva roky i déle. S tímto doporučením se ztotožňuje i Česko. Při odchodu z porodnice kojí v ČR asi 90 procent žen.

Autoři: ,




Nejčtenější

Tak Luis vypadá, když se vydá třeba jen na procházku.
Muž se díky plastikám mění v elfa, protože miluje fantasy příběhy

Luis Padron (25) z Argentiny miluje příběhy fantasy a nejvíc je zamilovaný do postav elfů. Už od malička snil o tom, že bude jednou stejný jako oni. A nyní si...  celý článek

Ilustrační fotografie
Ze sexu nás už hlava nebolí. Častěji se z milování vymlouvají muži

Co se změnilo v posledních letech za dveřmi našich ložnic? V sexu jsme odvážnější, ale spíme spolu méně často. Ze společných hrátek se spíš vymlouvají muži,...  celý článek

Libuše s Huyen, které zachránila život.
Krušné chvíle za mřížemi. Libuše zachránila spoluvězeňkyni život

Život za mřížemi pluje zdánlivě jednotvárně, ale i tam se občas odehrají dramata. Několik jich zažila i šestapadesátiletá Libuše, která si odpykává trest za...  celý článek

Baňkování a čínská medicína
Baňkování uvolní svaly a pomůže při nachlazení. Pár dní však máte modřiny

Možná to vypadá neuvěřitelně, ale staletími prověřená metoda baňkování vám může pomoci od bolesti zad, nachlazení, ale třeba i proti celulitidě. Počítejte však...  celý článek

Riwaa Nerona se kromě výroby korzetů věnuje i šití spodního prádla a večerních...
Všechno, co jste chtěli vědět o korzetech, ale báli jste se zeptat

Bez korzetu si ženy v minulosti nedokázaly svůj život vůbec představit. Tento dříve nepostradatelný kousek spodního prádla své kouzlo neztrácí ani dnes. Dokáže...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Čtyřicítka je zlomový věk. Právě teď se svému tělu věnujte víc než dřív

Zatímco o zdraví dětí a seniorů se mluví na každém kroku, takzvaný střední věk tolik pozornosti nepřitahuje. Jako by se rozumělo samo sebou, že se dospělý...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm překvapivých známek inteligence: chaos, vulgarity a černý humor

Jadrný slovník, nezvyklý smysl pro humor nebo nepořádek na psacím stole – návyky, které by si jen málokdo spojil se zvýšenou inteligencí. Přesto vědci...  celý článek

Baňkování a čínská medicína
Baňkování uvolní svaly a pomůže při nachlazení. Pár dní však máte modřiny

Možná to vypadá neuvěřitelně, ale staletími prověřená metoda baňkování vám může pomoci od bolesti zad, nachlazení, ale třeba i proti celulitidě. Počítejte však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.