Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Kde se vzala chuť na sladké? Máme ji v genech

  11:42aktualizováno  11:42
Také nemůžete ráno projít kolem pekařství, odkud se line vůně koblížků a koláčků bez toho, abyste si koupila aspoň čokoládovou minirolku? Přes den hledáte po šuplíkách zapomenutou čokoládu nebo aspoň sušenku, po obědě máte nezvladatelnou chuť na dortík a večer u televize zobete aspoň rozinky v čokoládě? Nemusíte mít špatné svědomí, chuť na sladké jsme zdědili po předcích.
Táhne vás to do cukrárny? Nevadí. Cukr je tělu prospěšný, ale pak si jděte zaběhat. (Ilustrační snímek)

Táhne vás to do cukrárny? Nevadí. Cukr je tělu prospěšný, ale pak si jděte zaběhat. (Ilustrační snímek) | foto: shutterstock.com

Průměrný člověk má zhruba 10 000 chuťových pohárků. Ty se nacházejí na jazyku a každý rozeznává jednu ze čtyř základních chutí, i když je možné, že se některé oblasti vnímání chutí mohou lehce překrývat. Základní chutě jsou sladká, slaná, kyselá a hořká. Někteří odborníci pak tvrdí, že existuje i pátá chuť, tzv. umami, pro kterou je typická asijská kuchyně, jejímž reprezentantem je glutamát sodný.

Chutě jsou seřazeny za sebou na jazyku od špičky až ke kořenu, často se můžeme také dočíst, že sladkou chuť vnímáme zejména na špičce jazyka, slanou v přední části jazyka, kyselou po stranách a hořkou vzadu.

Není nic překvapivého, že kyselou chuť vyvolávají kyseliny a slanou chuť sodík, který je součástí kuchyňské soli. Zajímavá situace nastává u sladké chuti. Sladké jsou samozřejmě cukry jako řepný nebo mléčný, sladkou chuť mají i škroby, alkohol a dokonce některé soli, například berilia, nebo sloučeniny kyseliny aspartové.

Sladká jsou i náhradní sladidla, která často sladí daleko intenzivněji než cukr, který nahrazují. A nejsladší jsou paradoxně nikoliv speciální cukry, ale bílkoviny z afrických bobulí.

Kde se vzala chuť na sladké?

Ještě dávno předtím, než byl vyroben první bonbón, hledali naši předkové v přírodě cokoliv sladkého, co jim dodá potřebnou energii a ochrání je před nemocemi a hladem v těžkých dobách. A právě cukry a tuky jsou odjakživa tím nejlepším způsobem, jak udržet lidské tělo ve formě.

Sladká chuť signalizovala našim předkům, že je daná potravina zdrojem rychle využitelné energie, která byla nezbytná například při pochodech, při práci, v boji či na útěku před nebezpečím. Proto je sladká chuť na samotné špičce jazyka, abychom okamžitě zjistili, zda nám tato potravina dodá rychle energii.

Problém je, že s pohodlnějším životem, který nám nabízí moderní civilizace, už tolik cukru konzumovat nepotřebujeme, zato se nám denně nabízí na každém kroku a je tak těžké sladkému pokušení odolat.

Vědci se dokonce pokoušejí najít "lék", který by nás posedlosti sladkým zbavil, ale zatím neúspěšně. Důvodem může být právě fakt, že lidské tělo je prostě už tak nastavené a touha po sladkém je jen část našeho obranného systému, který nám umožnil přežít staletí.

Podle nutričního poradce Pavla Suchánka jsou cukry, stejně jako tuky, velmi důležité pro náš organismus. Tučné a sladké potraviny poskytovaly a poskytují množství energie, které si organismus může uložit do svých zásob na pozdější náročné období, například zimní období hladu. Proto nám do dnešních dní zůstal sklon konzumovat věci sladké a tučné a nejlépe takové potraviny, které obsahují obojí - máslové dorty, smetanová zmrzlina, čokoláda, ale i hamburgery a bílé pečivo.

Hlavně rozumně

"Asi málokdo dokáže zcela odbourat chuť na sladké a ubránit se konzumaci sladkých potravin. Musel by vlastně potlačovat své přirozené chuťové preference," upozorňuje Suchánek. "Přesto je ale vhodné konzumovat cukry v rozumném množství. Stále totiž platí, že cukr je základním zdrojem energie pro fyzickou aktivitu, a to zejména pro její začátek, takže není určitě chyba dopřát si před sportem nebo prací na zahrádce sklenici sladkého nápoje nebo kávu s cukrem."

"Cukry potřebujeme, avšak rozhodně ne v množství, které by ohrožovalo náš organismus," varuje nutriční specialista. "Konzumujte tedy potraviny a nápoje obsahující cukr v rozumném množství tak, abyste netloustli a především se hýbejte."

Nepřítelem našeho těla není cukr a naše touha po něm, ale spíš pohodlnost, nevyvážený životní styl a neukázněnost v jídle a pití. Každý jsme zodpovědný sám za sebe a je jen na nás, jestli si zvolíme cestu lenošení, nebo aktivní život, do kterého patří vše, co máme rádi. Včetně tolik proklínaného cukru.





Nejčtenější

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit
Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit

Vaše kůže připomíná eidam, pocení na ostrém slunci vás nebaví nebo na něj nemáte čas? Zapomeňte na babské rady. Olivový olej a sádlo jsou fajn, když chcete ve č... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.