Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jezte zeleninu, pijte mléko a sportujte

  1:00aktualizováno  1:00
Prvním a základním krokem ke zdraví a prevenci rakoviny je změna stravovacích návyků. Je třeba hlavně omezit spotřebu tučného a červeného masa, nerostlinných tuků a alkoholu (zvlášť to platí u piva). A samozřejmě přestat kouřit.

A co naopak pomáhá? Ovoce, zelenina, mléčné výrobky, vláknina atd.

Samozřejmě není třeba se krutě trápit - čas od času si klidně můžete dát něco nezdravého. Je však důležité, abyste si takové jídlo nedopřávali často a pravidelně.

Stejné je to s alkoholem - pivo po svátečním obědě ještě nikoho nezabilo, ale deset piv denně je už slušný základ rakovinového bujení.

Dalším důležitým faktorem prevence je pohyb. Sport zvyšuje obranyschopnost organismu - a ta je nezbytná pro boj s jakoukoli nemocí, rakovinu nevyjímaje.

Desatero

Následující desatero by se mělo stát vaším průvodcem při výběru stravy a denních aktivit. Především by ale mělo pomoci v boji s rakovinou tlustého střeva a konečníku.

•  Jíst méně živočišných tuků.

Jíst méně červeného masa.

Zahrnout do svého jídelníčku víc vlákniny, ovoce a zeleniny.

Pravidelně konzumovat zakysané mléčné výrobky.

• Pravidelně sportovat

• Omezit pití tvrdého alkoholu a také piva.

• Přestat kouřit.

Nebát se, nestydět, nemlčet o případných problémech

Pravidelně si hlídat stolici

Minimálně každé dva roky si udělat test na okultní krvácení.

Co jsou to antioxidanty?

Antioxidanty jsou důležité látky, které mohou pomoci v boji proti rakovině tlustého střeva a konečníku. Fungují jako vzpruha organismu v době, kdy tělo bojuje s rakovinovým bujením.

Pomáhají mu vypořádat se volnými radikály, což jsou vedlejší produkty kyslíku z buněk lidského těla. Jejich působení poškozuje tělesné buňky tzv. oxidací, tedy stejným procesem, který můžeme pozorovat u mědi nebo při žluknutí másla.

V posledních letech se ukazuje, že jsou volné radikály do značné míry zodpovědné také za nemoci jako je šedý zákal, srdeční choroby, stárnutí nebo infekční choroby.

Antioxidanty podporují přirozený boj těla s volnými radikály a jsou obzvláště důležité v době, kdy je organismus napaden cizorodou látkou, nebo kdy v těle probíhají zhoubné procesy.

Nejsnazší cestou, jak antioxidanty v těle podporovat, je konzumace karotenu, beta-karotenu a luteinu. Dobrým zdrojem antioxidantů je zelenina, cereální potraviny, některé druhy čaje.

Autor:




Nejčtenější

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Světlé odstíny vlasů jsou pro léto nejvhodnější.
Pět tipů, jak si v létě udržet zářivou barvu, aniž by vaše vlasy trpěly

Sluníčko i chlór dává vlasům zabrat. Nezřídka dokonce mění jejich barvu. Vyplatí se proto dopřávat kadeřím pravidelnou péči pomocí speciální kosmetiky.   celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

Ilustrační fotografie
EQ může za to, že se i ze čtyřkařů stávají šéfové

Ne, nepřehlédli jste se. Nejde o IQ, jde skutečně o EQ - neboli o emoční inteligenci. Skrývá se za ní schopnost sebeovládání, empatie a spolupráce s okolím....  celý článek

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky
Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky

Posloucháte tvrdou muziku a v ničem se necítíte lépe, než v okovaných botách a punkovém číru? Tak to pak bude romantický drdol s růžičkami tabu i na vaší svatbě... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.