Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pět tipů, jak si snížit hladinu cholesterolu

aktualizováno 
O svůj cholesterol se člověk obvykle nezajímá do chvíle, kdy ho lékař při prohlídce upozorní, že výsledky nejsou dobré, a že by měl zapracovat na tom, aby hladinu snížil. Jak na to?

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Dá se říci, že snaha snížit si hladinu cholesterolu není nic, co by člověk neměl zvládnout. V principu jde totiž o obecné doporučení pro zdravý životní styl - jen možná jídelníček je trochu specifický.

1.Zhubněte

Pokud máte nějaká kila navíc, hladině cholesterolu prospějete tím, že se jich zbavíte. Zhubnutí navíc vylepšuje poměr mezi hodným a zlým cholesterolem, takže pomůže nadvakrát. Pomoci přitom může i malý úbytek váhy: i shození tří až pěti kil by mělo vylepšit výsledky vašeho odběru krve.

O tom, jak správně hubnout, se nebojte poradit s odborníky. Nemějte také přehnaná očekávání, jak se už nedotknete sladkého a že denně strávíte hodinu ve fitku. Protože pokud to nedodržíte, je těžké motivaci udržet a nespadnout zase do starého stereotypu. Promyslete si předem, jak překonáte překážky, které vám v hubnutí brání: nedostatek času, náročnou péči o rodinu, nezdravé rituály a tak dále.

2.Hýbejte se

Jak si vyčistit cévy

Zanesené cévy lze vyčistit i přírodním způsobem. Známe osm fungujících způsobů

Ilustrační fotografie

Ke zlepšení hladiny cholesterolu byste se měli věnovat náročnější pohybové aktivitě 30 až 60 minut denně - a ne nutně vcelku, můžete si cvičení rozdělit třeba i na desetiminutovky. Během týdne by mělo jít minimálně o 150 minut pohybu.

Najděte si pohyb, který vás bude bavit: choďte na rychlé procházky, jezděte na kole nebo choďte plavat, nejlépe i s kamarádem, ale vždycky je potřeba, aby pro vás sport nebyl nutností, ale příjemnou aktivitou.

3.Upravte si jídelníček

Pro hladinu cholesterolu je zásadní hlídat si, co jíte. Seznam potravin, které je dobré omezit, přitom není nijak překvapivý: vaječné žloutky, vnitřnosti, plnotučné mléko (zdroje cholesterolu) a dále tuky - především tuky nasycené a transmastné.

Rizikem jsou proto smažená jídla, ztužené tuky, tučné maso, tučné mléčné výrobky, kupované sušenky, chipsy a sladkosti a podobně.

Je také vhodné vyhýbat se alkoholu - přiměřená je tak sklenka vína denně (podle některých výzkumů je dokonce víno v tomto množství hladině cholesterolu i užitečné, nicméně vědecké důkazy pro toto tvrzení nejsou dostatečné).

Škodí i kouření, které přispívá k usazování cholesterolu na stěnách cév - ateroskleróze. Potraviny, které se do diety pro snížení hladiny cholesterolu naopak hodí, najdete v rámečku.

4.Doplňky stravy mohou pomoci

I když věda účinky doplňků stravy na hladinu cholesterolu zatím nepotvrdila, některé doplňky by užitečné být mohly. Obecně platí, že pokud je vyzkoušíte, uškodit byste si neměli - jen je třeba probrat jejich užívání s lékařem nebo lékárníkem, aby odhalili možné interakce s léky, které užíváte. Doporučují se například doplňky stravy obsahující vlákninu: ovesné otruby, světlé psyllium nebo ječmen.

Co si pamatovat

Při vyšetření krve se nezjišťuje jen celkové množství cholesterolu v krvi, ale rozlišují se jeho dva typy: LDL cholesterol, který roznáší cholesterol z jater do těla, čímž může přispět k ateroskleróze a jeho hladina by měla být co nejnižší (optimálně do tří mmol/l), a HDL cholesterol, který naopak cholesterol sbírá, v játrech ho nechává likvidovat a jeho množství by naopak mělo být vyšší (nad 1 mmol/l u mužů, nad 1,2 mmol/l u žen). Celkově by pak cholesterolu mělo být nanejvýš 5 mmol/l; je nicméně důležité zohlednit i vzájemný poměr obou typů cholesterolu.

Pomoci mohou také extrakty z artyčoku či zeleného čaje, rybí olej, niacin či proteiny ze sóje. Hladinu LDL i celkového cholesterolu snižuje doplněk stravy se syrovátkovým proteinem: koupí se především ve specializovaných obchodech a obsahuje i návod k použití. Především ženám po přechodu a lidem, kteří mají v krvi cholesterolu opravdu hodně, může k jeho snížení pomoci lněné semínko.

Vliv na hladinu cholesterolu se přisuzuje i česneku (čerstvému i různým doplňkům stravy s jeho obsahem). Některé doplňky stravy z červené fermentované rýže (rýže s plísní Monascus purpureus) obsahují látky monacoliny, přičemž monacolin K je látka, kterou obsahuje rozšířený lék na snížení cholesterolu Lovastatin. Bohužel je obtížné zjistit, jaký je přesně obsah této látky v doplňcích stravy, které se k tomuto účelu prodávají - odborníci proto při jejich užívání radí zvýšenou opatrnost.

5.Buďte pod lékařskou kontrolou

Pokud se vám nepodaří snížit hladinu cholesterolu na únosnou míru pomocí diety nebo hubnutí, je potřeba pomoci tělu léky - dlouhodobě zvýšený cholesterol přispívá ke kardiovaskulárnímu onemocnění a takový infarkt nebo mrtvice mohou mít fatální následky. Medikamentů na vysoký cholesterol je mnoho: nejrozšířenější jsou statiny, ale používají se i fibráty, iontoměniče a další.

Nejlepší ale samozřejmě je, pokud k léčbě vysokého cholesterolu vůbec nemusí dojít. Prevence přitom není nijak složitá: je to obecně zdravý životní styl. Dodržování optimální váhy, přiměřený pohyb, omezení alkoholu, nekuřáctví, dieta s omezeným množstvím tuků bohatá na zeleninu, ovoce a celozrnné potraviny.

Nejdůležitější potraviny pro snížení cholesterolu

Vláknina: Rozpustná vláknina omezuje vstřebávání LDL cholesterolu do krve. Najdete ji třeba v ovesné mouce nebo ovesných otrubách, a také v ječmeni, fazolích, jablkách, hruškách a sušených švestkách. Potřebnou denní dávku vlákniny vám dodá třeba 1,5 šálku ovesné kaše doplněné o banán.

Ořechy: Vlašské ořechy, mandle, lískové ořechy, kešu, pekanové či pistáciové ořechy a další suché plody ze stromů vám mohou pomoci snížit hladinu cholesterolu. Jsou hodně tučné, takže byste jich neměli jíst moc - tak 50 g denně - a samozřejmě ne pražené, solené nebo obalené v cukru. Můžete jimi například vylepšit svůj zeleninový salát místo sýra nebo masa nebo si je dát místo mlsání.

Avokádo: Když se řekne avokádo, nejspíš si představíte omáčku guacamole k báječným mastným křupavým nachos. Tato kombinace pochopitelně zdravá není, nicméně zařazením avokáda do jídelníčku ve zdravější úpravě svou hladinu cholesterolu vylepšit můžete - především pokud máte nadváhu nebo jste dokonce obézní. Můžete si zkusit dát guacamole třeba se syrovou zeleninou (například okurkou) nebo si z avokáda udělat přílohu či jeho plátky oživit salát nebo sendvič.

Olivový olej: Olivový olej i některé další rostlinné oleje (řepkový, některé druhy slunečnicového) jsou podobně jako avokádo zdrojem nenasycených mastných kyselin - je proto vhodné je používat místo másla na vaření i do studených jídel. Vliv na vylepšení hladiny cholesterolu se připisuje i oleji sezamovému či bodlákovému nebo oleji z vlašských ořechů.

Potraviny se steroly a stanoly: Některé potraviny se vyrábějí speciálně upravené tak, aby hladině cholesterolu prospívaly - snížily množství toho zlého. V Česku jde například o margarín Flora Pro-activ.

Zelený čaj: Ke zdravému jídelníčku patří i dostatečný pitný režim. A pokud do něj zařadíte i zelený čaj (ten z lístků, ne limonádu z lahve), měl by být blahodárný účinek na váš cholesterol zvláště patrný.

Ryby a omega-3 mastné kyseliny: I když tyto kyseliny nemají na hladinu cholesterolu přímo vliv, pomáhají předcházet jeho usazování v cévách, a proto by ve stravě osob s hypercholesterolemií neměly chybět. Najdeme je například v makrele, sivenovi, sledi, sardince, tuňákovi, lososovi nebo platýsovi.

Článek vyšel v dubnovém vydání časopisu Zdraví.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Magazín Vogue je ikonou mezi dámskými magazíny.
Magazín Vogue udává trendy už 125 let. Nyní ho ohrožují sociální sítě

Magazín plný luxusu, který si zamilovaly ženy po celém světě, odstartoval kariéru mnoha topmodelek a návrhářů. A přestože je Vogue stále prestižní titul, ubývá...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

(Ilustrační foto)
Sedm potravin, které mohou hrát roli v prevenci rakoviny

Je to tenký led, na který se vědci pouštějí neradi. Žádné jídlo samozřejmě nedokáže zcela předejít rakovině a už vůbec ne všem typům a žádné také samo o sobě...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z takových vychytávek je konturování. Pomocí... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.