Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak si poradit s doprovodnými příznaky menstruace. Omezte cukr a cvičte

aktualizováno 
Křeče v podbřišku, špatná nálada, zvýšený výskyt akné – nejen s těmito problémy musí většina žen v plodném věku každý měsíc bojovat. Poradíme vám, jak premenstruační a menstruační potíže zmírnit.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Období před menstruací a samotná perioda mohou být frustrující, zvláště pokud trpíte velkými bolestmi nebo dalšími doprovodnými příznaky. Těmi jsou nadýmání, nadměrná únava nebo bolest prsou. Mnohé se domnívají, že tento ženský úděl je nevyhnutelný a je nutné ho prostě nějak přetrpět. Tato myšlenka je však mylná. Existují totiž způsoby, jak menstruační potíže zmírnit nebo dokonce eliminovat.

I když byste se v tomto období nejraději jen zavřela doma a spala, není to vždy možné. Škola, práce a další naplánované události nepočkají. Můžete však vyzkoušet následující užitečné rady, jak si s jednotlivými problémy poradit.

Únava

Pro mnoho žen perioda a premenstruační syndrom (PMS) představuje týden ohromujícího vyčerpání. Intenzivní únava patří mezi nejčastější symptomy. Za nadměrnou únavou stojí kolísající hladiny ženských hormonů (konkrétně estrogenu a progesteronu) spolu se zvýšeným zadržováním vody v těle a nadýmáním.

Abyste se vyhnula touze prospat celý týden, snažte se výrazně omezit konzumaci potravin obsahujících cukr a týden před PMS se věnujte oblíbenému cvičení. Pokud vás i přesto únava zavalí plnou silou, napusťte si vanu s teplou vodou, díky které se uvolníte a nebudete se cítit tak vyčerpaně.

Křeče

Bolestivé křeče v podbřišku, které vás nutí se stočit do klubíčka a nikdy se nerozvinout, trápí mnoho žen. Odborníci doporučují omezit sladké a slané potraviny a také přísun kofeinu. Naopak je vhodné zařadit do jídelníčku pokrmy bohaté na vlákninu. Proti menstruačním křečím můžete bojovat také pomocí jógy.

Doktorka Radka Gregorová z Lékařského domu Praha 7 vysvětlila, že bolestivá menstruace neboli dysmenorea je nejpravděpodobněji způsobena nedostatečným prokrvením dělohy, na kterém se výrazně podílí děložní křeče.

Co o zdraví prozradí menstruace

„Jejich hlavní příčinou je nadměrná produkce látek zvaných prostaglandiny a nízká hladina hormonů gestagenů. Ovlivnění příznaků spočívá v podávání léků, které blokují účinek prostaglandinů, což jsou léky na bolest typu brufen, nimesil, atp. Dále je možné bolestivou menstruaci léčit kombinovanou hormonální antikoncepcí nebo samotnými hormony gestageny,“ uvedla doktorka Gregorová.

Akné

Zvýšený výskyt pupínků před nebo během menstruace je zcela běžný, protože kolísání hormonů ovlivňuje také stav pokožky. Opět pomůže úprava jídelníčku a omezení sladkostí a slaných pokrmů. Jako prevenci akné je vhodné před periodou navýšit konzumaci ovoce a zeleniny.

Týden před menstruací můžete také vyzkoušet přípravky na hloubkové čištění pórů a pleťové masky speciálně určené na boj proti akné. Pokud se pupínky nadále objevují, zkuste je léčit přípravky s obsahem kyseliny salicylové a nezapomínejte na důkladnou hydrataci pokožky.

Stres

Pociťujete před a během menstruace větší stres než obvykle? Není se čemu divit. Kolísání hormonů způsobí i těžko ovladatelné výkyvy nálad a emocí a zvýší hladiny stresu. A pokud jste náchylná k úzkostem, depresím nebo býváte náladová i mimo menstruační období, PMS a menzes mohou i z maličkostí vytvořit velice stresující událost.

I když máte pocit, že tyto emoční výkyvy jsou zcela mimo vaši kontrolu, můžete vyzkoušet osvědčené zklidňující metody, jako jsou jóga a meditace. Najděte si klidné místo, pohodlně se posaďte a několik minut se soustřeďte jen na svůj dech. Nebo zkuste každé ráno po celou dobu menstruaci cvičit jednoduchou jogínskou sestavu.

Podrážděnost

Na horkou hlavu, vztek a podrážděnost může pomoci teplo. Zahřejte se horkým čajem a přehoďte přes sebe teplou deku, nebo si dopřejte teplou koupel provoněnou esenciálními oleji.

Vztek můžete i vyběhat nebo vycvičit a navíc uděláte něco pro své tělo. Je také důležité uvědomit si, že podrážděnost pramení především z kolísání hormonů a pokusit se ovládat své emoce při kontaktu s rodinou a přáteli.

Smutek a depresivní stavy

PMS a menstruace mohou někdy ovlivnit vaši náladu natolik, že upadnete do hlubokého smutku. Pokud v tomto období pociťujete opravdové splíny, promluvte si o tom s rodinou a přáteli. Stejně jako u podrážděnosti a stresu je dobré si uvědomit, že to za pár dní přejde. Opět vám může pomoci jóga a také aktivity, které vám zlepší náladu, jako jsou komedie, nebo čas strávený s přáteli.

Domácí lékař

Jestliže jsou však vaše emoce natolik silné, že vás až šokují nebo děsí, můžete trpět vážnou formou premenstruačního syndromu zvanou premenstruační dysforická porucha (PMDD). Ta se projevuje hlubokým smutkem, pocitem bezmoci, intenzívními úzkostmi, zvýšenou přecitlivělostí, apatií nebo záchvaty paniky. V tomto případě radí lékařka Radka Gregorová, aby se žena vždy poradila s lékařem.

„V současné době není nutné, aby období před menstruací vyřazovalo ženy z běžného života. Opatření jsou vždy komplexní - režimová i medikamentózní. Při závažnějších problémech (žena není schopna běžných denních aktivit) mnohdy nepostačí pouze úprava životního stylu a je nutné sáhnout po hormonální léčbě a antidepresivech,“ řekla doktorka Gregorová. Ta na závěr shrnula, jakými prostředky lze obecně zmírnit příznaky premenstruačního syndromu.

„Režimová opatření spočívají v úpravě stravy, která by měla obsahovat málo soli a tuků a být bohatá na vlákninu. Důležité je doplnění vápníku v dávce minimálně 1000 mg, hořčíku a vitaminů skupiny B. Dále je doporučovaná fyzická aerobní aktivita, kdy ke zmírnění obtíží dochází po vyplavení endorfinů,“ dodala doktorka Radka Gregorová z Lékařského domu Praha 7.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Masáže ajurvéda
Léčivá bylinná masáž s čerstvým kokosem je prevencí proti stresu

Jen málokdo odolá vůni a chuti kokosu, která neodmyslitelně patří k létu, sluníčku a relaxaci. Palmové plody se však mohou pochlubit i dalšími vlastnostmi,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

Sbalit se šikovně je umění. Zvládnou to ale může každý.
Šest triků, jak se zabalit, aby kufr tolik nevážil

Hlavně nic nezapomenout. To se nám honí hlavou, když se snažíme do batohu či kufru složit vše potřebné na dovolenou. Mnohdy proto volíme objemnější verze...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Charlie s rodiči Corrine Yatesovou a Chrisem Gardem
Léčba Charlieho byla falešnou nadějí pro rodiče, říká český odborník

Média po celém světě sledují osud jedenáctiměsíčního Charlieho, který trpí syndromem mitochondriálního vyčerpání. Rodiče se nakonec po dlouhých soudních...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Plíseň začíná nejčastěji u palce. Zbavit se jí bývá těžké

Přemýšlíte, proč se vám neustále vrací plíseň nehtů? Příčin může být mnoho. Od pocení přes nákazu kvůli chození bos až po diabetes. Jak s ní úspěšně bojovat?  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm jednoduchých způsobů, jak si o pár let prodloužit život

Cesta k dlouhému a zdravému životu nemusí být kupodivu ani moc náročná. Někdy postačí jen několik malých, jednoduchých změn ve vašem životním stylu. A nebojte...  celý článek

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Naučte se nanášet make-up s profesionální vizážistkou
Naučte se nanášet make-up s profesionální vizážistkou

Štětec, houbička i obyčejný prst. Na nanášení make-upu existuje řada pomůcek a vychytávek. Veškerá "výzbroj" vám však bude k ničemu, pokud nevíte, jak make-up n... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.