Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Úzkost nemusíte zahánět jen prášky. Zkuste chmel nebo teplo

  2:00aktualizováno  2:00
Ať už zažíváte úzkostné pocity a strach kvůli zdraví, rodině, lásce, penězům, či práci, zkuste s nimi namísto pilulek bojovat přírodní cestou. Poradíme vám, jak na to.
Proti stresu pomáhá i uvědomělá meditace (ilustrační snímek)

Proti stresu pomáhá i uvědomělá meditace (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Srdce vám zprudka buší, máte pocit, jako by každou chvíli mělo vyletět z hrudi. Váš dech je mělký a rychlý a myšlenky zběsile poletují hlavou. I tak se projevuje úzkost, která může trvat jen velmi krátce, ale také dlouhodobě.

Ta dlouhodobá se často projeví i fyzickými zdravotními potížemi, jako jsou bolesti hlavy, napětí ve svalech, bolest na hrudi, žaludeční potíže, nebo také kožní problémy, dýchací potíže či bolesti celého pohybového aparátu.

"Psychická úzkost působí na naše tělo jako stres a může v něm vyvolat nerovnováhu i po fyzické stránce včetně pohybového ústrojí. Pokud je psychická zátěž intenzivní anebo na nás působí dlouhodobě, může mít vliv na postavení celého těla, včetně krční, hrudní i bederní páteře," vysvětluje lékařka Michaela Tomanová, primářka a ředitelka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

"Ve stresu se vaše tělo automaticky jakoby 'schoulí do klubíčka'. Ramena jsou předsunutá dopředu, hrudník je ztuhlý, v mírném nádechu, držení těla je často nevyvážené a nevzpřímené. Tato nerovnováha pak může způsobovat bolesti celého pohybového aparátu. Nejčastěji může způsobovat bolesti v oblasti krční páteře. Čím déle se nám psychická úzkost v těle hromadí, tím horší mohou být naše obtíže a tím hůře se tyto obtíže později napravují," dodává.

Doktorka Tomanová proti psychické úzkosti i stresu obecně kromě psychofarmak, která jsou vhodná pouze v případě těžkých stavů, doporučuje aktivní přístup k sobě samému a pozitivní myšlení. Vhodná je i pohybová aktivita, která může zlepšit fyzický stav a při níž se zároveň vyplaví do těla endorfiny, podporující dobrou náladu.

Důležitý pro psychickou pohodu je také kvalitní spánek, při kterém může tělo a mysl dostatečně zregenerovat.

Přečtěte si jaké další přírodní prostředky proti úzkosti doporučuje server Health.com.

Heřmánek

Pokud jste nervózní, šálek heřmánkového čaje vás může uklidnit. Heřmánek můžete užívat i ve formě potravinového doplňku. Ve studii z University of Pennsylvania ve Philadelphii bylo u pacientů s generalizovanou úzkostnou poruchou (GAD), kteří užívali heřmánkové potravinové doplňky po osm týdnů, zaznamenáno značné snížení příznaků úzkosti oproti pacientům, kteří užívali placebo.

Zelený čaj

Říká se, že japonští buddhističtí mnichové by mohli meditovat celé hodiny a být naprosto bdělí a uvolnění zároveň. Jedním z důvodů může být popíjení zeleného čaje, který obsahuje aminokyselinu zvanou L-theanin. Výzkumy ukazují, že L-theanin pomáhá držet na uzdě zvýšený srdeční rytmus a krevní tlak a může pomáhat při úzkosti. Abyste však získali z čaje potřebné množství L-theaninu, museli byste vypít nejméně 5 šálků denně.

Chmel

Ano, chmel je sice obsažen v pivu, ale neradujte se předčasně, uklidňující účinky chmelu z piva nedostanete. Sedativní složkou v chmelu je éterický olej, který můžete sehnat v podobě extraktu nebo použít jako aromaterapii v polštářcích naplněných chmelem. Jelikož je chmel velmi hořký, jako čaj ho seženete spíše v kombinaci s heřmánkem nebo mátou.

Kozlík lékařský

Kozlík funguje jako sedativum, takže vás sice zbaví úzkosti, ale také budete ospalí. Pokud ho chcete vyzkoušet, dejte si ho proto raději večer před spaním. Kozlík trochu páchne, proto se častěji než jako čaj užívá v kapslích nebo v kapičkách. Často se kombinuje s dalšími sedativy jako jsou chmel, heřmánek a meduňka.

Meduňka

Už po staletí se meduňka používá ke snížení stresu a úzkosti a jako přírodní prostředek na nespavost. I když je meduňka relativně bezpečnou bylinkou, některé studie ukázaly, že větší množství může působit kontraproduktivně a naopak úzkost zvyšovat. Proto se vždy držte návodu a začínejte s malými dávkami. Meduňku seženete v podobě čaje, kapslí a kapek.

Mučenka

Mučenka funguje jako sedativum a podle některých studií může snižovat příznaky úzkosti stejně efektivně jako chemické léky. Mučenka se užívá i na nespavost. Neměli byste ji však užívat déle než měsíc v kuse.

Levandule

Opojná, ale bezpečná vůně levandule může působit proti úzkosti. V jedné studii se pacienti u zubaře méně báli v čekárně, která byla provoněna levandulovým olejem. V další studii studenti, kteří inhalovali levandulový olej před zkouškou, cítili menší nervozitu. Později však někteří studenti uvedli, že měli během testu trochu zastřenou mysl. Německá studie zase ukázala, že pilulky z levandule snížily příznaky úzkosti u lidí s generalizovanou úzkostnou poruchou (GAD) stejně účinně, jako Lorazepam (lék proti úzkosti).

Cvičení

Tělesná aktivita je bezpečný a mocný prostředek na úzkosti a deprese, a to jak z okamžitého, tak dlouhodobého hlediska. Podle odborníků by cvičení mělo trvat alespoň 21 minut, aby mělo pozitivní vliv na úzkost a depresivní stavy. Po zhruba dvaceti minutách běhu, nebo jiného aerobního cvičení se zvýší srdeční tep a vy byste se měli cítit klidněji. Jestliže nejste zvyklí cvičit, začněte třeba svižnými procházkami.

Dejte si něco k snědku

"Obecně platí, že lidé jsou více úzkostní a podráždění, když jsou hladoví," říká doktor Drew Ramsey, profesor psychiatrie z Kolumbijské univerzity a spoluautor knihy "The Happiness Diet".

"Když dostanete záchvat úzkosti, může to znamenat, že klesá cukr v krvi. Nejlepší je dát si rychlou svačinku, jako hrst ořechů nebo kousek hořké čokolády spolu se sklenicí vody nebo horkým šálkem čaje," doporučuje doktor Ramsey, podle kterého je zdravá strava klíčem ke snížení úzkosti. To znamená i nehladovět a nevynechávat snídani.

Zahřejte se

Už jste někdy přemýšleli, proč se cítíte tak uvolněně po sauně nebo po horké páře? Podle odborníků ohřátí těla snižuje napětí ve svalech a úzkost.  Zahřátí tak může být jedním z důvodů, proč nám cvičení či schoulení u krbu s horkým čajem zlepší náladu. Ať už ležíme na pláži pod horkým sluncem, užíváme si saunu, nebo horkou koupel, vždy to spojíme s pocitem relaxace a pohody.

Meditujte

Psycholožka Teresa M. Edenfieldová z Veterans Administration Medical Center v Durhamu doporučuje při léčbě úzkosti takzvanou uvědomělou meditaci. Toto původně buddhistické cvičení je v současné době hojně využíváno při léčbě úzkostných pacientů i ve vyspělých zemích. Pro zklidnění můžete také vyzkoušet jógu a jogínské dýchání. 

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

ilustrační snímek
Poradna: Syn po nás chce peníze na školu. Já jsem pro a manžel proti

Nemůžeme se s manželem dohodnout, jestli máme nebo nemáme přispět našemu osmnáctiletému synovi na jeho program. Já jsem pro, manžel je proti. Čtenářka Jitka...  celý článek

(Ilustrační foto)
Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

Exotické smoothie s mangem a marakujou
Takhle chutná léto nejlépe. Ve sklenici a třeba s troškou alkoholu

V tuto roční dobu si ovoce užívá i ten nejzapálenější fanoušek pečínky. Je všude kolem, někdy – třeba na zahradě – stačí jen natáhnout ruku a hodovat. Občas...  celý článek

Zuzana Hejnová
Na první dítě nechci čekat do čtyřiceti, říká Zuzana Hejnová

Ve svých třiceti letech má před sebou srpnové mistrovství světa v Londýně, příští rok by ještě chtěla zkusit mistrovství Evropy, dál už se ve své kariéře moc...  celý článek

Není radno podceňovat obsah vaší kabelky. Může vás zachránit před spálením nebo...
Deset věcí, které by nám v létě neměly chybět v kabelce

Dámská kabelka je jako truhlice s pokladem. Vejde se do ní tolik věcí, že se občas nestačíme divit. Vedle nezbytností, jako jsou peněženka či klíče, by v ní...  celý článek

Další z rubriky

záda bolest zad
Bolesti zad mají mnoho příčin. Pozor na stres i časté sezení

Bolí mě záda! S touto stížností přichází do ordinací lékařů až třetina pacientů. Mnoho lidí však jen tiše trpí, protože bolest prostě vnímají jako nutné zlo,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

Ilustrační fotografie
Co se děje s tělem při letu letadlem. Trpí uši, střeva, cévy i klouby

Někdo létání miluje, druhému způsobuje úzkostné stavy jen samotné pomyšlení na letadlo. Ať už máte k létaní jakýkoli vztah, jisté je, že cestování letadlem má...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nejsem přirozená blondýna a nestydím se za to
Nejsem přirozená blondýna a nestydím se za to

Blonďaté vlasy symbolizují jemný ženský půvab a smyslnost zároveň. Pokud nejste blondýna od přírody, i tak můžete získat plavý odstín vlasů. Jen na to jděte spr... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.