Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se vyvarovat chyb při hubnutí

  18:05aktualizováno  18:05
Řekli byste si ''Začnu cvičit a aspoň efektivněji využiju čas ke svému prospěchu, ale jinak se nic nezmění.'' To byste se divili, jaké změny (a někdy i docela radikální) se ve vašem organismu začnou odehrávat!

Cereální strava spolu s ovocem tvoří základ zdravé výživy. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz


Chcete mít stále vše pod kontrolou, aby pro vás měly změny jen pozitivní, tj. stimulační význam:

 - Zrychluje se metabolismus (jídlo působí více jako zdroj pohotové energie, tělesné zásoby cukru a tuku se zmenšují, je třeba zvýšit podíl sacharidů ve stravě).

 - Při cvičení hrozí větší riziko dehydratace organismu ruku v ruce s pocením, kromě vhodných neslazených nápojů je třeba konzumovat více ovoce a zeleniny, obsahujících vlákninu, která v organismu zadržuje vodu.

 - Po cvičení roste únava svalů a celého organismu a s ním i tzv. oxidační stres, provázený větším vývojem vražedných volných radikálů (zákonitě se dostavují stavy svalové únavy a bolesti, které zejména v začátcích mohou od pohybu odrazovat, proto je třeba užívat antioxidanty ve stravě nebo v doplňcích, aby se svaly rychleji zregenerovaly.

 - Klesá podíl tukové tkáně ve prospěch svalové tkáně, ale s ním může stoupat i riziko nedostatku vitamínů A, D, E a K, které jsou rozpustné v tucích.

 - Současně se zvyšují nároky na potřebu bílkovin, z nichž se tvoří nová svalová tkáň. Tvorbu a obnovu tělesných bílkovin podpoříme kvalitní bílkovinnou stravou (libové červené a drůbeží maso) a kyselinou listovou.

 - Nároky na pevnost kostí, šlach a vaziv se zvyšují, a to tím více, čím více je zatěžujeme; riziko opotřebení kloubů roste, proto je třeba užívat kloubní výživu, obsahující vápník, hořčík a glukosamin v bioaktivní formě.

Je třeba změnit radikálně jídelníček?
Čím jste silnější a svěžejší (díky vzrůstající kondici), tím víc vás tělo poslouchá. I vy však musíte svému tělu naslouchat a poskytovat mu to, co při hubnutí a pohybových aktivitách samo vyžaduje! Než se postupně (ne rychle či najednou, to by vás od hubnutí a cvičení odradilo nepříjemnými zdravotními důsledky!) dostanete k radikálnější změně životního stylu a stravovacích návyků, vynucených rizikem jo-jo efektu, můžete ve výživě udělat drobnější, přesto podstatné zásahy :

- Jíst častěji (5-6x denně) a v menším množství .

- Nevynechávat výživné snídaně a lehké svačiny (dopolední i odpolední).

- Dostatečně pít (až 3l vody denně).

- Vyloučit bohaté večeře a tučnou bufetovou stravu (fast food).

- Omezit až vyloučit tučná a nezdravá jídla, jako jsou uzeniny, tučné omáčky a polévky.

- Preferovat netučné zdroje bílkovin bez doprovázejících tuků (libová červená masa, ryby, drůbež, nízkotučné mléčné výrobky, sójové výrobky).

- Cukry konzumovat převážně v tzv. komplexní podobě, tj. v podobě cereálií (celozrnné pekárenské výrobky, müsli směsi a tyčinky, brambory, rýže natural apod.), a ne v cukrovinkách a bílém pečivu atd.

Existuje ještě celá řada výživových a jiných (např. suplementačních) podnětů, s nimiž se budete v této rubrice setkávat. Někdy je třeba dát na radu těch zkušenějších, kteří jsou už dál než vy, nebo se přímo zeptat profesionálů.

Autor:




Nejčtenější

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

Lake Bellová
Lake Bellová: Děti vychovávám tak, aby si vážily starých lidí

Herečka Lake Bellová (38) denně naráží na to, že si dnešní mládež neváží starších lidí. Své děti tak vede k tomu, aby ke starším lidem měly úctu. A hlavně po...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z ta... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.