Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Trápí vás nadýmání? Víme, které potraviny vám škodí

aktualizováno 
Plynatost a nadýmání sice ve slušné společnosti nepatří mezi oblíbená témata, nicméně nadmuté břicho a nepříjemné příznaky s ním spojené se dnes a denně týkají většiny lidí. Jak nadýmání zabránit? Dejte si pozor na potraviny, které vás nafukují.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie - Břicho, žena | foto: Profimedia.cz

Nadýmání není nemoc, ale může být jedním z příznaků některých onemocnění. Nejčastěji se břicho vzedme kvůli nadměrnému nahromadění plynu, které obvykle doprovází nepříjemný pocit plnosti, časté říhání a únik plynů. Někdy může být nadýmání i bolestivé a doprovázené pocitem na zvracení. Příčin může být mnoho.

Jak uvedl lékař a předseda Lékařsko-vědecké rady Světa zdraví Ondřej Nývlt, za nadýmáním může být například polykání vzduchu při jídle (proto je vždycky dobré jíst pomalu a při žvýkání mít zavřená ústa), špatně padnoucí zubní protéza, pití brčkem, kouření, ale i stres.

„Mezi nejčastější důvody patří střevní dysmikrobie (nedostatek přátelských probiotických bakterií a převaha bakterií hnilobných). Nadýmání a plynatost ve vyšší míře mohou však také ukazovat na onemocnění žaludku, intoleranci laktózy nebo lepku nebo syndrom dráždivého tračníku, proto je při dlouhodobějších potížích vhodné navštívit lékaře,“ upozornil doktor Nývlt.

Doktorka Cynthia Sassová, specialistka na výživu, uklidňuje, že mít neustále perfektně ploché břicho není normální. Nafouknuté břicho také nemusí nutně znamenat, že se stravujete špatně.

Doktor Nývlt zase zdůrazňuje, že není nutné vyřadit z jídelníčku všechny nadýmavé potraviny. „Záleží na příčinách nadýmání. Pokud je důsledkem konkrétní potravinová alergie (například na laktózu), je určitě nutné se těmto spouštěčům vyhýbat. Jestliže není příčinou alergie nebo nesnášenlivost konkrétní potraviny, není důvod se jí vyhýbat. Jen je potřeba ji upravit tak, aby byla šetrná k zažívání.“

Rozhodně však stojí za to identifikovat viníky nadmutého břicha a nepříjemnému nadýmání tak předcházet.

Potraviny, které nejvíce nadýmají

Brokolice, zelí, kapusta
Tato brukvovitá zelenina obsahuje rafinózu, což je trisacharid, který je tráven bakteriemi v tlustém střevě, jež produkují plyn. To má za následek nafouknutí břicha a nepříjemné pocity plnosti. Doktorka Sassová však nedoporučuje tuto zdravou zeleninu vyškrtnout z jídelníčku, naopak radí její konzumaci zvýšit.

“Pravidelná konzumace výživných a na vlákninu bohatých potravin vede k silnějšímu a zdravějšímu zažívacímu systému, který je méně náchylný k nafouknutí,“ vysvětlila Sassová, která dále radí hlídat si velikost porcí a pokud zjistíte, že syrovou kapustu opravdu nemůžete bez problémů strávit, uvařte ji v páře.

Vaření jakékoli zeleniny podle doktorky Sassové změkčuje vlákninu a zmenšuje porce, jelikož se vyvaří určité množství vody, takže potravina pak zabere méně místa v zažívacím traktu. Vaření zeleniny sice nezabrání nadýmání úplně, ale učiní zeleninu stravitelnější.

Luštěniny
Luštěniny jako čočka, fazole, sojové boby či hrách si s nadýmáním a plynatostí spojí většina z nás. Luštěniny jsou bohatým zdrojem bílkovin, ale také obsahují cukr a vlákninu, které náš organismus nedokáže strávit. Když se luštěnina dostane do střeva, střevní bakterie se jí začnou krmit a produkují plyny, které vedou k nadýmání.

Doktorka Sassová proto doporučuje kombinovat luštěniny se snadno stravitelnými celozrnnými potraviny jako jsou rýže nebo quinoa a tělo si na luštěniny časem zvykne.

“Pokud jíte ovoce, zeleninu, ořechy, celozrnné potraviny a fazole často, nebudou vás tolik obtěžovat, jako kdybyste je jedli jen sporadicky,“ tvrdí výživová poradkyně.

Doktor Nývlt radí luštěniny vždy dostatečně namočit, alespoň na 6 hodin podle velikosti a typu luštěnin.

„Poté vodu slijte, luštěniny propláchněte a zalijte znovu čistou vodou. Luštěniny můžete vařit v tlakovém hrnci. Jakmile dosáhnou bodu varu, buď je zceďte a vyměňte vodu v hrnci za studenou, nebo dolijte k horké vodě studenou a to opakujte několikrát - vždy, jakmile začne voda vřít. Nakonec přidejte majoránku, saturejku, bazalku, tymián, koriandr nebo anýz, velmi vhodné je přidat i kousek řasy (kombu, wakame),“ doporučuje Nývlt a dodává, že některé luštěniny nadýmají méně, například fazole adzuki, cizrna nebo červená čočka a hrách bez slupky.

Domácí lékař

Nadýmání podle Nývlta vůbec nezpůsobují naklíčené luštěniny (cizrna, fazole mungo a další), které jsou k dostání běžně ve větších obchodech, nebo si je můžete naklíčit doma. K nadýmavým potravinám doporučuje přidávat kmín, fenykl, kopr nebo čerstvou petrželku.

Mléčné výrobky
Cítíte nepříjemné nafouknutí a pocity plnosti po konzumaci sýra nebo ranní misce cereálií s mlékem? Pak to může znamenat, že trpíte nesnášenlivostí laktózy. Vaše tělo tak nedokáže trávit laktózu, cukr, který se přirozeně vyskytuje v živočišném mléce. Laktóza se ve střevech musí rozštěpit pomocí enzymu laktázy, ale pokud trpíte nesnášenlivostí na laktózu, buď se vám laktáza nevytváří vůbec, nebo jen velmi málo. Nestrávená laktóza pak zůstává ve střevech a způsobí břišní potíže, nadýmání a průjem.

„Pokud nadýmání způsobují mléčné výrobky, zkuste je omezit jen na ty kysané, které obsahují méně mléčného cukru (laktózy), například kefíry a kvalitní jogurty,“ radí lékař Nývlt.

Jablka
Jablko denně vás sice může zachránit před doktorem, ale nezabrání nadýmání. Jablka jsou bohatá na vlákninu, ale rovněž obsahují fruktózu a sorbitol – cukry obsažené v ovoci, které mnoho lidí nesnese. Výsledkem pojídání jablek je tak často plynatost a nadýmání. Nicméně jablka jsou velmi zdravou svačinou plnou vitaminů, takže se jich určitě nevzdávejte úplně.

“Konzumace jablek byla spojena se snížením rizika srdečních onemocnění a dýchacích problémů, včetně astmatu, bronchitidy a dušnosti,“ říká Sassová, která doporučuje nekonzumovat jablka, ale také hrušky, broskve nebo švestky ve velkém množství a raději je jíst mimo hlavní jídla.

Slané pokrmy
Nadýmání může být rovněž způsobeno zadržováním vody, které může vyvolat konzumace potravin s vysokým obsahem sodíku. Nicméně vyhnout se sodíku neznamená jen vyhnout se slánce. Sodík se totiž nachází ve většině zpracovaných a balených potravin jako jsou polévky, chléb a další slané pokrmy.

Doktorka Cynthia Sassová doporučuje po slaných pokrmech zvýšit pitný režim, abyste se nadbytečné soli v těle zbavili.

Jak se zbavit nadýmání

Nejčastější viníky nadýmání už znáte, jaké potraviny však konzumovat, abychom se nadýmání zbavili?

Okurky
Ženám je dobře známý kosmetický trik, při kterém na opuchlé oči přikládají plátky okurek. Podle specialistky na výživu Sassové budou mít okurky podobný efekt i na vaše nadmuté břicho. Působí totiž detoxikačně, snižují otoky nohou a rukou a fungují jako přírodní diuretikum, takže pomáhají zbavit se nadmutého břicha způsobeného zadržováním vody.

Papája
Enzym obsažený v tomto tropickém ovoci, který se nazývá papain, pomáhá štěpit bílkoviny v trávicím traktu a usnadňuje tak trávení. „Papája obsahuje také dostatek vlákniny, která podporuje zdravou funkci zažívacího systému. Je výbornou svačinkou sama o sobě, skvěle také chutná rozmixovaná do lahodného nápoje smoothie,“ poradila specialistka na výživu Cynthia Sassová.

Doktor Ondřej Nývlt zase doporučuje jako prevenci proti plynatosti a křečím v břiše například mátový nebo fenyklový čaj. Dále k úpravě zažívání pomáhá zázvor, skořice, kmín, koriandr, semínka fenyklu, med (stačí ho lžíce denně), „zelené“ nápoje (z okurky, špenátu, spiruliny a dalších) a drcené lněné semínko.

Mimo použití bylinek je skvělou prevencí a pomocí proti plynatosti užívání probiotik (ať už v kysaných výrobcích nebo ve formě doplňku stravy) a vlákniny, která urychluje pohyb ve střevech.

Autor: pro iDNES.cz






Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.