Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se připravit na první běžecký závod, abyste si ho užila

aktualizováno 
Je to několik týdnů, co jste poprvé nazula tenisky a začala běhat. Teď vás za pět dnů čeká první závod na 5 kilometrů. Poradíme, co nejlépe dělat poslední dny před startem, abyste si svou běžeckou metu užila.

Závod si může užít celá rodina (ilustrační snímek) | foto: Archiv T-Mobile Olympijský běh

Poctivě jste běhala a dodržovala naše rady a už ve středu si můžete na vlastní kůži vyzkoušet, jaké to je proběhnout cílem. Ať je čas jakýkoliv, pocit, že jste něco dokázala a doběhla, je neskutečný. Abyste si svůj první závod užila, přinášíme doporučení, která vám mohou pomoci.

Od teď už se nepřepínejte

„Protože zbývá do závodu už jen pět dnů, je potřeba, abyste zvolnila v tréninku,“ říká trenér Vladimír Korbel. Rozhodně už nezařazujte žádný extrémní běh. Poslední trénink je dobré absolvovat v sobotu, v neděli si udělat odpočinek a v pondělí jen lehký výklus.

„Při posledním tréninku je dobré si na kratším úseku asi 500 metrů vyzkoušet závodní tempo, které jste si stanovila. Pak už se jen zklidnit pomalým regeneračním během,“ radí trenér.

Poslední dny před startem se snažte najít místo pro odpočinek. Zajistěte si dostatek spánku, aby bylo tělo zregenerované a psychicky připravené na závod. Nemějte strach z případných nervů a horšího spánku noc před závodem, zásadní je, abyste se blížila 8 hodinám spánku v pěti dnech předcházejících závodu.

Zapomeňte na alkohol, zvyšte příjem sacharidů

Nyní už nepijte alkohol, kávu ani silný černý čaj a naopak se zaměřte na dostatečnou hydrataci těla. Měla byste denně vypít minimálně dva, ale raději až 3 litry tekutin, ideálně čisté vody a minerálky. Uvědomte si, že vzhledem k vyšším nárokům na fyzickou aktivitu by se měla navyšovat i celková hydratace organismu.

Vyzkoušejte si první závod

Začali jste běhat a chcete zkusit svůj první závod? Máte ideální příležitost zúčastnit se T-Mobile Olympijského běhu. Letošní závody s podtitulem „různí běžci, různá místa, jedna myšlenka“ se budou konat 24. června od 18 hodin v minimálně patnácti městech. Registrovat na závod se můžete zde, startovné se pohybuje v cenách 50 až 200 korun.

Zapojit se ovšem můžete třeba i úplně sami na trase kolem všeho domova pomocí speciální výzvy v aplikaci Endomondo.

Nevyjde vám to ve středu, nevadí. Další závody najdete na RUNGO.cz.

„Dodržujte vyvážený jídelníček s mírným navýšením dávky sacharidů oproti předešlým dnům,“ doporučuje trenér Vladimír Korbel.

Vybírejte dobře stravitelné sacharidy s nízkým obsahem tuků, bílkovin i vlákniny, které by mohly celý proces hrazení energie zbytečně prodlužovat a nadmíru zatěžovat trávicí systém.

Vhodnou volbou jsou například těstoviny nebo rýže, a to i z toho důvodu, že v nich obsažené sacharidy na sebe dobře vážou vodu a tudíž podporují celkovou hydrataci. 

Rozhodně ale nejezte nic, co nemáte vyzkoušeno v normálním režimu před tréninkem. Velké jídlo snězte nejpozději 3 až 4 hodiny před závodem. Těsně před závodem můžete přijmout ještě rychlý sacharid, třeba energetickou tyčinku, nápoj nebo sušené ovoce.

Na startu

Den před závodem si vyberte oblečení a obuv. Nezkoušejte žádné novinky a vezměte si své osvědčené kousky, ve kterých jste již dříve běhala. Na start se dostavte v předstihu, alespoň hodinu před, abyste měla čas se protáhnout a rozklusat. Ale také napít a ještě si dojít na toaletu.

Když se postavíte na start, určitě ucítíte drobnou nervozitu, ale nebojte, až se rozběhnete, všechno z vás opadne. Myslete na to, že máte natrénováno a trať dlouhou pět kilometrů určitě zvládnete.

Zdravý pohyb

Pořádný pohyb je potřeba pro zdravý životní styl. Raketa.cz nabízí výrazné slevy na vstupy do fitness center, cvičební pomůcky a na různá cvičení pod dohledem trenéra.

Pokud jste zvyklá, poslouchejte hudbu a běh si prostě užívejte. Ale pozor, hlavně nepřepalte začátek. Nikdy se nenechte strhnout ostatními běžci, myslete jen na sebe a své tempo.

„Celý závod se snažte běžet co nejrovnoměrněji. Pokud vám pak v poslední třetině zbudou síly, tak samozřejmě postupně zrychlovat můžete, ale ne dříve,“ dodává zkušený trenér Vladimír Korbel.

Tak hodně štěstí a třeba se ve středu potkáme na startu!

Autor:






Nejčtenější

Helen Mirrenová (Paříž, 29. listopadu 2016)
Mindráky jsou červ zažraný v mozku, míní Helen Mirrenová

Před sedmdesátkou se stala tváří kosmetické firmy, na kontě má spoustu divadelních i filmových rolí a také Oscara za film Královna. Helen Mirrenová (71) přesto...  celý článek

Portugalský Mazagran
Osvěžující míchané nápoje pro horké dny i na zahradní party

Tropické teploty bohužel nezažíváme jen u bazénu nebo na dovolené, ale také v každodenním životě, kdy prostě musíme fungovat. Přes den je nejlepší džbán ledové...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aby slunce neškodilo, dodržujte zásady správného opalování

Navzdory mínění lékařů je většina lidí přesvědčena, že opalování k létu patří stejně jako hnědě zabarvená kůže. Jak ji získat a zároveň co nejvíce ochránit...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Vadí mi, že mé dospělé děti postihla tetovací mánie

Možná vám bude připadat můj dotaz malicherný, ale nemůžu si pomoct. Jsem strašně nešťastná z toho, že se moje děti tetují. Jsou ale dospělé, a nemůžu jim to...  celý článek

ilustrační snímek
Nalokalo se dítě při koupání vody? Dejte pozor na sekundární tonutí

Sekundární tonutí je celkem vzácný úkaz, o kterém je ale rozhodně dobře vědět. Pokud se totiž při koupání a plavání dostanou vaše děti do potíží a nalokají se...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Proč diety nefungují? Problém je ve vaší hlavě

Už přemýšlíte o tom, kterou z diet vyberete, abyste svou figuru upravili do oděvů teplých měsíců? Hned toho nechte, všechny publikace s návody, které zaručeně...  celý článek

Za čtyři měsíce zhubly dobrovolné hasičky dohromady téměř 40 kilo.
Pavla chtěla zhubnout. Pomohla jí sestra i kamarádka a shodily 40 kilo

Dietářka Pavla hubne více než polovinu svého života, ale zatím bezúspěšně. Vyzkoušela už snad všechny diety, ale nikdy jí to dlouho nevydrželo a neustále...  celý článek

VIPARÍTA ŠAVÁSANA Lehneme si na zem čelem ke zdi a zdvihneme nohy kolmo k zemi...
Jóga a meditace chrání naše geny. I proti rakovině, dokázali vědci

Jóga je čím dál oblíbenějším a rozšířenějším způsobem kompenzace stresu v našem uspěchaném životě. Nyní vědci přišli se zjištěním, že cvičení jógy a meditace...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nebuďte jak leopard! Jak nemít skvrny se samoopalovákem?
Nebuďte jak leopard! Jak nemít skvrny se samoopalovákem?

Místo opálené pokožky vám zůstaly jen tmavé fleky? Se samoopalovacím přípravkem se to musí umět. Abyste neměla skvrny jako leopard, potřebujete peeling, citrón ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.