Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Odhalte příčinu oteklých nohou. S úlevou pomůže masáž i polštář

aktualizováno 
Nejen v létě trápí spoustu lidí otoky nohou. Někdy to může být vedrem, ale za otoky nohou mohou být i závažnější zdravotní potíže. Jak oteklým nohám ulevit?

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Oteklé nohy zná asi každý z nás bez rozdílu pohlaví. Možná se s nimi trápí více ženy, a to zvláště v období těhotenství. V jiném stavu totiž žena kvůli vývoji plodu v těle zadržuje větší množství tekutin, a to zvláště v druhé polovině gravidity.

Ženy jsou s touto situací sice smířeny, ale boj s oteklýma nohama vzdávat nemusí. Stačí každou chvíli měnit polohu a být v pohybu, třeba vyrazit denně na svižnější krátkou procházku. Základem by také měl být správný pitný režim.

Když dlouho sedíte

Sedíte-li nebo stojíte-li v práci každý den na nohou a nijak si to nevynahrazujete, pak si můžete zadělávat na pořádný problém. Ve chvílích, kdy se nehýbete, svaly na nohou stagnují a nepohánějí dostatečně žilní systém. Kvůli gravitaci pak krev zůstává v dolních končetinách. Důsledkem toho jsou pak oteklé nohy.

Domácí lékař

Je tedy velmi důležité se při sedavém zaměstnání pravidelně protahovat. Kupříkladu místo jízdy výtahem choďte několikrát denně po schodech nebo při cestě do práce a z práce vystupte z tramvaje na vzdálenější zastávce. V nejhorším si můžete vždy ulevit tím, že dáte nohy do zvýšené polohy.

Pozor na závažnější problémy

Otoky nohou nemusí být způsobeny jen vedrem nebo nedostatečným pohybem. Naopak mohou signalizovat vážnější zdravotní problém, který není radno podceňovat. Zvláště pozor si dávejte na problémy s ledvinami, játry nebo srdcem.

Ve chvíli, kdy špatně fungují ledviny, hromadí se v těle tekutiny a nejsnáze tak otečou nohy. Jak to? Zase je tu ona výše zmíněná gravitace. V případě, že máte oteklé nohy od kotníků dolů, mohou být důvodem srdeční problémy a následné zadržování solí. Co se týče jater, za otoky stojí bílkovina albumin, která se v poškozených játrech přestává tvořit, a tím dochází k úniku tekutiny z cév do okolních tkání. Ty se pak následně zvětšují.

Jestliže se k otokům přidají také další příznaky, jako třeba oteklé oči, únava či nechutenství, pak už s návštěvou lékaře neotálejte.

Chronická žilní choroba může nejčastěji za otoky

Statistiky jsou neúprosné. Podle nich patří právě chronická žilní choroba mezi nejčastější důvody otoků nohou. Trpí jí zhruba 50 procent populace, přičemž ženy jsou postiženy zhruba dvakrát více než muži. Tento problém se objevuje hlavně v teplých měsících, protože kvůli teplu ztrácejí nohy napětí, uvolňují se a netlačí krev efektivně zpátky k srdci jako za normálního stavu.

Současně s otoky nohou se na nich objevují také rozšířené žíly menšího či většího průsvitu. Otoky bývají nejvýraznější večer, ale později jsou znatelné trvale po celý den. Rizikovými faktory vzniku tohoto onemocnění jsou nadváha, nedostatek pohybu, statická zátěž, sedavé zaměstnání nebo větší počet těhotenství. Pomoci mohou kompresní punčochy, fyzická aktivita, pestrý jídelníček, pravidelné vyprazdňování, pohodlná obuv a normální váha.

Rady, jak svým nohám ulevit

Otoky nohou mohou být velmi nepříjemné. Určitě znáte ten pocit, když přijdete domů, nohy máte jako konve a přemýšlíte, co s tím. Kromě toho, že si ulevíte položením nohou na stůl, máme pro vás pět efektivních fíglů, díky nimž se s otoky vypořádáte rychle, a hlavně doma.

1.Změňte stravu

Za nateklýma nohama může být také vaše strava. Tedy hlavně množství soli, které svému tělu v rámci stravovacích zvyklostí dodáváte. Doporučené denní množství sodíku je zhruba 10 gramů pro muže a 8 gramů pro ženy.

Dobrým způsobem, jak dostat sodík z těla, je zařadit do jídelníčku potraviny obsahující draslík, např. petržel, avokádo, tuňáka, špenát, kuřecí a vepřové maso, sladké brambory, pažitku, česnek, banán a další.

2.Masáž tlakových bodů

Součástí tradiční čínské medicíny je také léčba různých tělesných obtíží pomocí masáže tlakových bodů. Říká se, že stlačováním těch správných akupresurních bodů lze ulevit od zácpy, bolesti, únavy, a také od oteklých nohou. I když odborníci používají akupunkturní jehličky, stejného účinku lze doma dosáhnout i díky prstům.

Při problémech s oteklýma nohama zkuste stlačovat tři body: na přední straně nohy nahoře v místě rozdvojení holenní a lýtkové kosti, ve středu lýtkového svalu zezadu a na vnější boční straně lýtkového svalu. Sedněte si na židli, uvolněte se a můžete začít. Vydechněte, přitlačte bod na dobu zhruba tří sekund a při uvolňování tlaku se pomalu nadechněte. Postupujte vždy shora dolů a masáž u každého bodu neprovádějte déle než minutu.

3.Lymfatická masáž

Jedním z důvodů, proč lidi trápí oteklé nohy, je špatný oběh lymfy. Lymfatická masáž zlepšuje krevní oběh, a tím účinně zbavuje problémů právě s hromaděním tekutiny v nohou. S domácí masáží začněte u kotníků a pokračujte nahoru směrem ke koleni. Přestože by vás to mohlo lákat, vyhněte se přílišnému tlaku a zvolte spíše jemnější formu masáže.

Na zadní straně kolene je místo, kde jsou lymfatické uzliny, a proto buďte v této oblasti citliví. Namasírujte také oblast kolem čéšky, kde bývá otok velmi výrazný. Pro dosažení ideálních výsledků opakujte tento postup na obou nohou zhruba 10krát.

4.Zacvičte si

Cvičením můžete snadno rozproudit lymfu v oblasti rukou i nohou. Cvičení je totiž ta nejúčinnější a nejrychlejší úleva při problémech s nateklýma nohama. Jedním z hlavních důvodů, proč se krev hromadí právě v nohách, je gravitace. Toto cvičení tedy využije jednoduchý trik, jak dostat krev zpět tam, kam patří.

Lehněte si na záda (stačí na zem, případně na podložku) a zvedněte ruce i nohy do výšky. Rukama i nohama začněte třást podobným způsobem, jako byste setřásali vodu při sušení. Nejde o náročné cvičení, můžete ho provádět před spaním přímo v posteli i třeba u sledování televize.

5.Pomocník polštář

I vyvýšená poloha pro nohy je dobrým pomocníkem při problémech s otoky. Je to jednoduché: srolujte ručník nebo použijte další polštář, dejte si ho do postele a položte si na něj nohy. Preferovaná výška by měla být minimálně 15 cm, aby si nohy mohly dostatečně odpočinout.

Článek vyšel v zářijovém vydání časopisu Zdraví.

Autor:




Nejčtenější

Paris Jacksonová na Met Gala (New York, 1. května 2017)
Jacksonová: Jsem normální člověk s celulitidou, jizvami a kily navíc

Dcera krále popu Michaela Jacksona se stále častěji objevuje na fotografiích v předních světových módních magazínech. Jak ale sama Paris Jacksonová (19) říká,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - Straňanská lávka, Strán
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Nicole Kidmanová (Beverly Hills, 6. února 2017)
Nechci tajit svůj věk, jsem na něj pyšná, říká padesátnice Kidmanová

Herečka Nicole Kidmanová letos oslavila padesátku. Za svůj věk se nestydí a na rozdíl od jiných hereček na rovinu říká, kolik je jí doopravdy let. Je prý...  celý článek

Broskvová marmeláda
Zavařte chuť léta do skleniček, v zimě jako když ho najdete

Prázdniny vstupují do poslední čtvrtiny a to také znamená, že se ovocné stromy i rajčatové keříky prohýbají pod bohatou úrodou. Většinou nemáme šanci všechno...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Už rok bojuji s endometriózou i zdravotním systémem, hrozí mi vývod

Za pár dní mi bude 31 let a už rok bojuji s endometriózou, ale i se zdravotním systémem v Anglii, kde nyní žiji. Čtenářka Táňa napsala další díl našeho seriálu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Rady, jak účinně a rychle zmírnit spálení od slunce

Letní pohoda u moře, bazénu nebo na zahradě přináší i riziko spálení kůže, které není radno podceňovat. Co dělat, když pokožka dostane od sluníčka pořádně...  celý článek

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?
Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?

Že už jste toho v kosmetickém průmyslu viděli hodně? Novinkou jsou nyní plátýnkové masky s potiskem facebookových smajlíků.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.