Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Šest způsobů, jak pomoci někomu, kdo trpí úzkostí

aktualizováno 
Úzkostné poruchy jsou velmi časté a postihnout mohou prakticky kohokoli. Možná i někdo ve vašem blízkém okolí trpí úzkostmi a pak by vás mohlo zajímat, jak takovému člověku pomoci.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Vidět někoho, na kom vám záleží, jak se snaží vyrovnat s úzkostí, může být opravdu těžké. Dobré je však vědět, že nejste bezmocní. Existují totiž způsoby jako člověku s úzkostmi pomoci a podpořit ho v těžké životní situaci. Zlehčování a opakování zdánlivě povzbuzujících vět jako „neboj, nebo buď v klidu, nemysli na to“ však mezi ně nepatří.

Domácí lékař

„Úzkostný člověk cítí nervozitu, neklid, má obrovský strach nad ztrátou kontroly, sucho v puse, sevření hrdla, nechutenství, poruchy spánku, bušení srdce, pocení, třes, návaly horka, pocit na omdlení, mravenčení rukou, bolesti na hrudníku, pocit ztíženého dýchání,“ vysvětluje Lucie Mucalová, terapeutka pro děti, rodiny a mezilidské vztahy.

Úzkost je velmi blízký strach, jedná se o psychický stav zahrnující nadměrný pocit ohrožení, nervozity, obav či znepokojení. Úzkost může přicházet velmi nečekaně, kdy člověka z ničeho nic přepadne. Úzkost ovšem může přicházet pravidelně v určitých situacích, lze ji vlastně předvídat, anebo se může spustit jako lavina při pouhé myšlence. Pokud má úzkost obrovskou intenzitu, označuje se jako panika, která člověka totálně paralyzuje a bere přímo dech a životní energii.

„Příčiny nelze zcela přesně definovat, je to jako zamotané klubko, které je potřeba nejlépe s něčí pomocí rozmotávat. Příčinou mohou být konflikty pramenící z dětství, velmi direktivní a přílišně svazující vliv rodičů, nepřiměřené zastrašování, rozvod rodičů, tragická událost v rodině, hektický životní styl v dospělosti, přetěžování organismu, málo spánku, vysoké nároky na sebe sama, špatné rodinné zázemí, příliš strachu v životě a mnoho dalšího,“ uvedla terapeutka Mucalová.

A jak lidem s úzkostí pomoci?

1.Snažte se zjistit co nejvíce informací o úzkosti

Pokud máte pomoci někomu, kdo trpí úzkostí, zásadní věcí je zjistit co nejvíce o tom, co je to vlastně úzkost, a především, co to znamená pro vašeho přítele nebo milovanou osobu.

Komunikujte s nimi tak otevřeně, jak je to jen možné, a zároveň se snažte provést svůj vlastní výzkum čtením všeho, co můžete. To vám pomůže zjistit si o problému více informací a lépe tak pochopíte, co postižený prožívá. Čím více budete vědět, tím více podpory budete moci svému blízkému poskytnout.

2.Naslouchejte

I když je někdy obtížné porozumět tomu, proč u někoho zdánlivě obyčejné každodenní věci vyvolávají úzkostné pocity, snažte se dotyčného ptát a skutečně mu naslouchat. Lidé trpící úzkostí mají často hlavy přeplněné zamotanými myšlenkami a někdy sami ani nedokážou přesně určit, co je vlastně tak trápí a z čeho úzkostné pocity pramení.

Pokud se však budete vyptávat a trpělivě naslouchat, můžete jim vlastně pomoci v organizaci některých myšlenek a pomůžete jim cítit se klidněji.

3.Buďte trpělivý

Mnoho lidí s úzkostí je náchylných k ukvapeným závěrům, které mohou být někdy velmi negativní. Tento postoj pak může vést jejich blízké k myšlence, že se na ně osoba s úzkostnou poruchou zlobí.

Běžná reakce jako odejít, stáhnout se, nebo dokonce se urazit, však není v tomto případě řešením. Pokud chcete svému blízkému pomoci, snažte se pochopit i jeho nerudnost a negativní postoj a v klidu a trpělivě si s ním o celé situaci promluvte. Můžete tak najít schůdné řešení pro příště, kdy váš blízký člověk opět bude mít depresivní pocity.

4.Nezlehčujte situaci

Bagatelizování problému člověku trpícímu úzkostí rozhodně nijak nepomůže. Stejně tak nejsou vhodné rady typu: to prostě musíš překonat, jsi silný, nic se neděje, tak se přestaň bát...

Naprostá většina nemocných totiž moc dobře ví, že jejich obavy a strachy jsou iracionální, takže poslední, co potřebují, je, aby jim to ještě někdo důrazně opakoval. Raději jim prostě naslouchejte a nechte úzkostnou epizodu samu odejít.

5.Nenechávejte je o samotě

Nedávný výzkum na univerzitě v Oxfordu zjistil, že lidé s větším množstvím přátel mají zvýšený práh bolesti, což se dá uplatnit i při úzkostných poruchách. Trávení času s přáteli a blízkými zvyšuje hladinu endorfinů, rozptyluje nervózního člověka od jeho starostí a ten je pak šťastnější a klidnější. Pokud váš přítel nebo blízká osoba zažívá úzkostné stavy, zeptejte se ho, co by chtěl dělat, ať už jen s vámi, nebo s větší skupinou přátel.

„Důležité je dělat aktivity, které jsou pro člověka příjemné, zklidňující a bezpečné. Pokud mu ale právě kontakt s lidmi vyvolává úzkost, je lepší být v klidu a bezpečí domova. Ale pozor, ať se nejedná o naprostou izolaci a stranění se lidem. Určitě je důležité vyhledat pomoc odborníka a najít vhodné cesty k léčbě,“ radí Mucalová.

6.Moc na ně netlačte

Časté úzkosti mohou způsobit velkou únavu a vyčerpanost. Pokud někdo, koho znáte, trpí úzkostí, je pravděpodobné, že je často ve velmi napjatém stavu, jak fyzicky, tak psychicky, což může být naprosto vyčerpávající. Je proto dobré si pamatovat, že není pokaždé vhodné nutit takového člověka do dalších aktivit a společných činností. Na rozdíl od vás totiž může být opravdu unavený a nemá tolik síly ani optimismu na vykonávání náročnějších činností.

Terapeutka Lucie Mucalová proto doporučuje vyhledat odbornou pomoc, pokud člověk cítí opakovaný a stále častější psychický a fyzický nekomfort. Nemá význam se snažit tyto přicházející stavy přetrpět. Čím déle budete návštěvu lékaře odkládat, tím větší škody a šrámy na duši vám může úzkost napáchat.

Většinou se úzkosti léčí pomocí kombinace psychoterapie a léků na snížení úzkosti. Vždy ale záleží, v jakém stavu pacient do ordinace odborníka dorazí.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Sedm potravin, které mohou hrát roli v prevenci rakoviny

Je to tenký led, na který se vědci pouštějí neradi. Žádné jídlo samozřejmě nedokáže zcela předejít rakovině a už vůbec ne všem typům a žádné také samo o sobě...  celý článek

Ilustrační fotografie
EQ může za to, že se i ze čtyřkařů stávají šéfové

Ne, nepřehlédli jste se. Nejde o IQ, jde skutečně o EQ - neboli o emoční inteligenci. Skrývá se za ní schopnost sebeovládání, empatie a spolupráce s okolím....  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky
Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky

Posloucháte tvrdou muziku a v ničem se necítíte lépe, než v okovaných botách a punkovém číru? Tak to pak bude romantický drdol s růžičkami tabu i na vaší svatbě... celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.