Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak ochránit zrak před oslepnutím? Pomohou vitaminy i sluneční brýle

aktualizováno 
Šedý zákal, zelený zákal, makulární degenerace - tato častá oční onemocnění mohou způsobit nejen poruchy vidění, ale dokonce vést až ke ztrátě zraku. Přečtěte si, jakými způsoby můžete svůj zrak ochránit.
Dobrému zraku pomáhají vitaminy i pohyb (ilustrační snímek)

Dobrému zraku pomáhají vitaminy i pohyb (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Problémy se zrakem přicházejí nenápadně, o to zákeřněji pak udeří. Rozmazané vidění, světloplachost, vybledlé barvy, ztráta periferního vidění či zakřivené vidění, to jsou jen některé projevy známých zrakových poruch, jako jsou šedý a zelený zákal nebo makulární degenerace.

Příčinou bývá obvykle stárnutí nebo dědičnost, velkou roli ale hrají i další faktory životního stylu, jako je nezdravá strava, kouření a nedostatek pohybu.

Zařaďte do jídelníčku tmavou listovou zeleninu

Špenát, kapusta, saláty a další výrazně zbarvené druhy zeleniny obsahují lutein a zeaxanthin, které chrání sítnici oka před poškozením způsobeným například ultrafialovým zářením.

Šedý zákal (katarakta)

Téměř polovina lidí starších šedesáti let trpí určitým stupněm šedého zákalu. Kromě staršího věku či dědičnosti může být příčinou i nadužívání některých léků nebo důsledek nemoci (cukrovka, oční úraz). Rizikovým faktorem je také kouření. Mezi příznaky šedého zákalu patří zamlžené vidění, vybledlé barvy, "duchové" kolem předmětů nebo narůstající krátkozrakost.

Zelený zákal

Při zeleném zákalu (odborně glaukom) dochází k degeneraci a odumírání zrakového nervu v důsledku zvýšeného nitroočního tlaku. Tlak není bolestivý, proto o glaukomu člověk vůbec nemusí vědět. Nemoc se projevuje postupnými výpadky v zorném poli a ztrátou periferního vidění. Pokud se zelený zákal neodhalí včas a není léčen, hrozí úplná ztráta zraku.

Makulární degenerace

Toto onemocnění, které je nejčastější příčinou slepoty u lidí starších padesáti let, je způsobeno degenerací části sítnice. Nemoc se projevuje rozmazanou tmavou skvrnou v centru zorného pole, zakřiveným viděním a vybledlými barvami. Příčinou je špatný životní styl tedy nezdravá strava s nízkým podílem ovoce a zeleniny a kouření. K makulární degeneraci přispívá i vysoký krevní tlak a ateroskleróza, riziko onemocnění stoupá po padesátce.

Podle doktorky Emily Graubartové z očního centra na lékařské univerzitě v Atlantě jsou tyto dva karotenoidy spojeny se sníženým rizikem rozvinutí šedého zákalu a makulární degenerace. Listové zeleniny byste měli jíst alespoň dvě porce denně, zkuste si dát třeba hrst špenátu ve formě salátu k obědu a brokolici jako přílohu k večeři.

Doplňte do stravy antioxidanty

Bobulovité ovoce, hroznové víno, pomeranče, švestky nebo třešně pomáhají minimalizovat poškození volnými radikály, které je způsobeno enviromentálními faktory (sluneční svit, znečištění životní prostředí) a které může urychlit degeneraci očních čoček a přispívat k šedému zákalu a k makulární degeneraci.

Dopřejte si nejméně dvě porce ovoce denně, jako je šálek borůvek k snídani a pomeranč k odpolední svačině.

Nebojte se multivitaminových doplňků

Studie odborníků z National Eye Institute ukázala, že vitaminové doplňky s vitaminy C a E, betakarotenem a minerály mědí a zinkem zpomalují vývoj pokročilé makulární degenerace u pacientů s vysokým rizikem tohoto onemocnění.

Odborný článek zveřejněný v Archives of Internal Medicine také informoval o tom, že vitaminy B6 a B12 a kyselina listová mohou rovněž pomáhat chránit zrak.

Další studie zase ukazují, že vitaminy mohou oddálit propuknutí šedého zákalu. "Berte multivitaminy s minerály každý den jako vhodný preventivní krok," doporučuje doktorka Graubartová. 

Zásobte své tělo omega-3 mastnými kyselinami

Určitě už jste slyšeli, že jsou dobré pro zdravé srdce, ale výzkumy ukazují, že omega-3 mastné kyseliny obsažené v některých rybách, jako je losos, platýz a tuňák nebo ve lněných semínkách mohou pomáhat očím udržet si ochranný slzný film, zminimalizovat tak suché oči a podle doktorky Ruth D. Williamsové, mluvčí American Academy of Ophthalmology, dokonce zabránit šedému zákalu.

Snažte se jíst alespoň dvě porce rybího masa týdně nebo zvažte doplňky v podobě rybího oleje. Snížit byste naopak měli konzumaci červeného masa. Nedávná studie totiž ukázala, že vysoká konzumace červeného masa může zvyšovat riziko makulární degenerace.

Chroupejte mrkev

Doporučení našich babiček je založeno na pravdě, mrkev má opravdu pozitivní vliv na oční zdraví.

Ale tato křupavá zelenina není zdaleka jediným pomocníkem pro udržení zdravých očí, i další oranžové plody, jako jsou třeba dýně nebo tykve, obsahují betakaroten. Z tohoto karotenoidu se v těle tvoří vitamin A, který chrání zrak před šeroslepostí.

Noste sluneční brýle a klobouk

Ultrafialové záření (UV) hraje hlavní roli při poškození čoček a rozvinutí šedého zákalu a makulární degenerace. Podle doktorky Jill Kouryové z Duke University Eye Center v Durhamu v Severní Karolině je jednou z věcí, která brání vytvoření šedého zákalu, právě UV ochrana.

Proto je velmi důležité nosit sluneční brýle s tmavými čočkami, které odfiltrují 100 procent UV paprsků, kdykoli jdete ven. Doktorka Kouryová také doporučuje svým pacientům nošení klobouku se širokou krempou, protože všechny brýle nechají projít trochu světla vrchem a po stranách.

Dejte si do těla

Pravidelný tělesný pohyb má kladný vliv nejen na srdeční zdraví, ale může pomoci i při ochraně vašeho zraku. Některé studie ukazují, že aerobní cvičení může snížit oční tlak a pomáhat tak snižovat riziko glaukumu (zeleného zákalu).

Optimální je cvičit alespoň 30 minut třikrát týdně, vyzkoušet můžete třeba svižnou chůzi, běh, kardio přístroj nebo lekce aerobiku.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Když mají filmoví kostyméři příležitost se vyřádit, vznikají kultovní díla....
Květy, klobouky a spadlá ramena. Inspirujte se módou z šik letních filmů

Když mají filmoví kostyméři příležitost se vyřádit, vznikají kultovní díla. Móda dokáže ovlivnit celé vyznění filmu, dotvořit charaktery jeho hrdinů a hrdinek,...  celý článek

Není radno podceňovat obsah vaší kabelky. Může vás zachránit před spálením nebo...
Deset věcí, které by nám v létě neměly chybět v kabelce

Dámská kabelka je jako truhlice s pokladem. Vejde se do ní tolik věcí, že se občas nestačíme divit. Vedle nezbytností, jako jsou peněženka či klíče, by v ní...  celý článek

Mladá generace hipsterů si potrpí na staré oblečení, ale i moderní technologie.
Sedm znamení, že se oblékáte jako hipster

Každá doba má své subkultury, které vyznávají specifický životní styl. Dříve to byli pin-up girls nebo pankáči. Dnes jsou to hipsteři, kteří nejen skrze...  celý článek

Jedenáctiměsíční Charlie Gard trpí MDDS
Malý Charlie umírá, úřady volí smrt. Rodiče, papež i Trump chtějí léčbu

Charlie Gard je jedenáctiměsíční britský chlapec, který trpí vzácným genetickým onemocněním. Otázka jeho budoucnosti rozdělila britskou i světovou veřejnost:...  celý článek

Troian Bellisario
Bellisario: Přijímala jsem tři sta kalorií denně, málem mě to zabilo

Herečka Troian Bellisario (31) po vzoru hollywoodských kolegyní přiznala boj s anorexií, aby ulevila své duši. S touto nemocí se potýkala dlouhá léta. Byla...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Sedm způsobů, jak zastavit depresi hned na začátku

Déletrvající smutek, splín a negativita se mohou snadno zvrtnout v nepříjemné psychické onemocnění známé jako deprese. Existuje několik typů této nemoci a ty...  celý článek

Ilustrační fotografie
Plíseň začíná nejčastěji u palce. Zbavit se jí bývá těžké

Přemýšlíte, proč se vám neustále vrací plíseň nehtů? Příčin může být mnoho. Od pocení přes nákazu kvůli chození bos až po diabetes. Jak s ní úspěšně bojovat?  celý článek

záda bolest zad
Bolesti zad mají mnoho příčin. Pozor na stres i časté sezení

Bolí mě záda! S touto stížností přichází do ordinací lékařů až třetina pacientů. Mnoho lidí však jen tiše trpí, protože bolest prostě vnímají jako nutné zlo,...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Kartáč místo obočí? Vyzkoušejte jednoduché tipy na úpravu obočí
Kartáč místo obočí? Vyzkoušejte jednoduché tipy na úpravu obočí

Není třeba se hned pouštět do složitého vyplňování a razantních změn, někdy stačí opravdu málo, aby obočí získalo lepší vzhled. Pokud naopak toužíte po opravdu ... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.