Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak na kole nejlépe zhubnout

aktualizováno 
Čtyřikrát týdně, při správné tepové frekvenci a nejlépe po rovině. Při takové jízdě na kole nejvíce zhubnete. Cyklistika má mnoho výhod, jezdit na kole totiž můžete i s velkou nadváhou či nemocnými klouby.
Ilustrační fotografie - Jízda na kole, kolo, cyklistika

Ilustrační fotografie - Jízda na kole, kolo, cyklistika | foto: Profimedia.cz

Právě jaro je ideální dobou, kdy by se mělo začít, protože se nemusíte vyrovnávat s vysokými teplotami. Co musíte vědět, než šlápnete do pedálů?
 
Jste-li zdraví a alespoň občas sportujete, můžete hned vyrazit. V opačném případě by zřejmě bylo lepší poradit se s lékařem, který vám nejen řekne, zda je tento druh sportu pro vás bezpečný, ale také poradí, při jaké tepové frekvenci byste měli jezdit.

To je totiž velmi podstatné kvůli tomu, abyste jednak příliš nezatěžovali srdce, ale také ztráceli kilogramy. Seznam lékařů, kteří vám udělají testy a zjistí, jakou zátěž zvládnete a jakou potřebujete, najdete na internetových stránkách www.cstl.cz (Česká společnost tělovýchovného lékařství). Poradit by vám měl i praktik nebo kardiolog.

Aby vám jen nenarostly svaly

Pro vytrvalostní sporty platí, že nejzdravější a pro hubnutí nejvhodnější je pohyb v aerobním režimu. V anaerobním nejen příliš zatěžujete tělo, ale do svalů se vyplavuje kyselina mléčná, která vyvolává jejich únavu a bolest - a navíc dochází k nárůstu svalové hmoty.

To, zda sportujete v aerobním režimu, určuje tepová frekvence, která by neměla být vyšší než 40 až 70 procent z vaší maximální tepové frekvence (TF max.). Odhad své hodnoty TF max. si vypočítáte podle jednoduchého vzorce: od hodnoty 220 odečtete svůj věk (TF max. = 220 - věk).

V aerobním režimu se asi po 20 minutách začnou spalovat tuky, navíc posilujete srdce a cévy. Při takové tepové frekvenci vydržíte v pohybu déle, protože si nesáhnete na dno. Pokud chcete na kole zhubnout, počítejte s tím, že aktivita musí trvat déle.

„Jestliže neděláte jiný sport, tak doporučuji jízdu čtyřikrát týdně po dobu 50 až 60 minut, při správné tepové frekvenci a pro začátek určitě po rovině,“ vysvětluje trenérka Klára Chytrá. Jinak sice spálíte energii, ale budete mít velká svalnatá stehna.
 
V jakém režimu na kole právě jedete, vám pomůže odhadnout dýchání. Je-li už vaše mluvení přerývané, tak jste to pravděpodobně přehnali, a zpomalte. Přesnější údaje poskytuje měření tepu pomocí speciálního přístroje, který lze koupit za několik set korun.

Jezdit můžete také na stacionárním spinningovém kole ve fitness centru. Trenéři vám sestaví ideální tréninkový plán, při jízdě si můžete sami nastavovat zátěž či pouštět hudbu a hlavně sportovat za každého počasí. Výhodou Podle Kláry Chytré oproti klasickému kolu je, že se zde energie při správně sestaveném programu spaluje rychleji. Standardní spinningová lekce trvá 55 minut včetně protažení.

Kompenzujte v bazénu

I když je cyklistika ideálním rekreačním sportem, není možné nezmínit její negativa. Kromě vyššího počtu úrazů, které lze snížit zejména použitím helmy, je to i jednostranné zatěžování. Cyklista jede v podstatě v předklonu, má mírně zakloněnou hlavu, aby dobře viděl na cestu, horní končetiny svírají řídítka a pracují jen nohy.

Vzniká tak svalová nerovnováha, která se projevuje přetížením svalů v oblasti krční páteře. Naopak svaly na přední straně trupu, které žádnou námahu nemají, stejně jako svaly na břiše postupně ochabují. Rizikem je i zkrácení ohybačů kolenních kloubů.

Proto je vhodné kompenzovat pohyb jiným sportem, přičemž ideální se zdá plavání. Ti, kdo však plavou s hlavou nahoru, by měli vědět, že jejich krční páteř velmi trpí. Vhodné cviky vás naučí například fyzioterapeut nebo trenéři ve fitness centrech. Pro lidi, kteří sedí celý den za počítačem, je vhodným doplněním například posilování.

Jaké si koupit kolo?

Při výběru kola si nechte poradit. K tomu jsou nejlepší specializované prodejny. Myslete na to, že tamější prodavači jsou velmi často velcí cyklističtí nadšenci, pro něž je kolo hlavní životní náplní, a tak těžko chápou, že za něj nechcete dát aspoň pětadvacet tisíc. Proto se vždy ptejte, k čemu je které vybavení na bicyklu dobré a jestli má opravdu smysl za ně utrácet.
 
Informace z obchodu si případně ještě ověřte na internetu nebo u přátel, kteří už mají s kolem větší zkušenosti. Odborníci však všeobecně varují před nemístným šetřením.

Rozhodně nedoporučují koupit si kolo za několik málo tisíc „v akci“ v některém hypermarketu. Nikdy nezapomeňte na helmu, mnoha jezdcům již zachránila život, a také na správně vypolstrované kalhoty.

Kolik spálíte při sportu výdej v kj/hod

 Hmotnost  60 kg  80 kg  100 kg
 Chůze po rovině 4 km/hod  860  1150  1440
 Běh 9 km/hod  2010  2680  3360
 Jízda na kole 16 km/hod  1510  2010  2520
 Aerobik intenzivní  2010  2680  3360
 Tanec společenský (rychlý)  1360  1820  2280
 Tenis  1760  2350  2940

Autoři:




Nejčtenější

MOJE ROZMARNÉ LÉTO
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky
Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky

Posloucháte tvrdou muziku a v ničem se necítíte lépe, než v okovaných botách a punkovém číru? Tak to pak bude romantický... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.