Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak jíst a tělu neubližovat? Pravidlo první: mikrovlnka jídlo zabíjí

  2:11aktualizováno  2:11
Před lety byl reprezentantem v lyžování, a když po úrazu se sportem skončil, nabral dvacet kilo. Od té doby se šéfkuchař Stefan Egger zase dostal do špičkové formy a podle zásad, které vyzkoušel na sobě, sestavil svá "dietní" pravidla. Například radí nakupovat na trzích a neohřívat jídlo v mikrovlnce.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Archiv

Hotel Theresa, který se jmenuje podle Stefanovy maminky, je v rakouském údolí Zillertal i leckde jinde stále známější pro svoji kuchyni. Vaří se tu z místních surovin, chemickou náhražku čehokoliv na stole nenajdete ani lupou a každé jídlo promyslel šéfkuchař, který je diplomovaný dietolog.

Stefan Egger (46)

Stefan Egger,

Diplomovaný šéfkuchař z hotelu pod Alpami, horský vůdce, lyžařský instruktor a účastník ultramaratonů (běhů delších než 100 km) se zdravou výživou zabývá profesionálně i soukromě. Podle svých zásad krmí sebe, rodinu i hosty ve svém hotelu.

Za hlavního nepřítele zdraví nepovažuje máslo, ale chemicky obohacené potraviny, které se v reklamě tváří jako dietní. Tvrdí, že trávení začíná v mozku a největší civilizační problém je, že jíme i tehdy, když nemáme hlad. Stačí vůně hranolek ze stánku nebo někdo, kdo jde proti nám a jí čokoládovou tyčinku.

"Lidské tělo je mistrovské dílo, umí se samo léčit i regenerovat," tvrdí Stefan Egger, "ale špatným jídlem mu zasazujeme rány, které se s časem pořád hůř a hůř hojí." Jak si tedy zbytečně neubližovat?

Devět zlatých pravidel

První pravidlo: Nakupujte u malých dodavatelů nebo na trhu. V regálech velkých marketů se nejčastěji skrývají superlevné potraviny, které obsahují látky, jež byste v původním stavu vysypali akorát do odpadků.

Druhé pravidlo: Omezte příjem sacharidů (uhlohydrátů). Vaše tělo si jich jen malou zásobu uloží do jater a svalů, ale přebytky ukládá do tukových zásob, které se jen těžko likvidují.

Třetí pravidlo: Neodbývejte proteiny (bílkoviny). Ty jsou pro správnou výživu nepostradatelné – jsou základními kameny organismu. Obsažené jsou v mase, rybách, mléce, tvarohu, sýrech, vejcích, luštěninách.

Čtvrté pravidlo: 85 % stravy by mělo být vařené a 15 % syrové. Možná vám to přijde samozřejmé, ale když budete nějaký čas hlídat, co jíte, zjistíte, že skutečně syrové potravy moc nesníte. (Studená neznamená syrová, takže nepočítejte chleba a spol.)

Páté pravidlo: Jezte každé čtyři hodiny a nikdy ne zcela do sytosti. Mozek má totiž svou setrvačnost a vysílá informaci o pocitu hladu ještě ve chvíli, kdy už jste žaludek naplnili.

Šesté pravidlo: Začněte den teplou snídaní. Po ránu je teplé jídlo k organismu šetrnější. Stefan Egger sestavil pro sebe i své strávníky zdravou a kupodivu i chutnou "kaši": směs nejrůznějšího zrní podle chuti (špalda, pohanka, jáhly a bezpluchý ječmen) dejte do hrnečku, zalijte horkou vodou (dvoj- až trojnásobné množství, než je zrní). Povařte asi pět minut, přiklopte a nechte stát do rána, aby se voda vstřebala a zrní změklo.

Ráno odeberte potřebné množství zrní, zbytek uložte do lednice (vydrží klidně 2–3 dny). Zrní v hrnečku opatrně ohřejte, přisypte rozinky (sušené brusinky, křížaly, krájené sušené meruňky, švestky...), nalámejte vlašské ořechy plus dýňová, slunečnicová, sezamová, lněná a jiná semínka, zamíchejte a mlsejte. Jestli chcete "kaši" sladkou, přidejte med nebo marmeládu.

Sedmé pravidlo: Teplé jídlo i pití je vždycky zdravější než studené. Proto šéfkuchař Egger doporučuje hlavně polévky, k pití teplou vodu (minimálně 2 litry denně) a dokonce radí si ohřívat i ovoce. To radí jíst jen takové, které zraje ve vašem pásmu. Tropické a exotické prý tělo spíš rozhodí.

Osmé pravidlo: Mikrovlnná trouba zabíjí v jídle vše dobré. Raději ohřívejte a připravujte jídla v troubě/na sporáku.

Deváté pravidlo: Hýbejte se kdykoliv máte šanci. Choďte, běhejte, lyžujte, plavte.

Staré zdravé časy

Bylo nebylo, kdysi dávno byl cukr drahý. Cukrová třtina nerostla jen tak, do Evropy se musela dovážet, a až když v Belgii přišli na to, jak cukr vyrábět z řepy, začali jsme se jím cpát jako nezavření. Dnes ho zkonzumujeme padesátkrát více než před sto lety. Masa sníme sedmkrát více. A přednost dáváme bílé mouce, která už v sobě nenese skoro žádnou výživovou hodnotu.

Důsledkem je nejen nadváha, ale i civilizační nemoci jako cukrovka, vysoký tlak, zubní kazy nebo zácpa. Alpský šéfkuchař obrazně řečeno radí: "Zpátky na stromy." A ono by nám tam bylo líp.





Nejčtenější

Magazín Vogue je ikonou mezi dámskými magazíny.
Magazín Vogue udává trendy už 125 let. Nyní ho ohrožují sociální sítě

Magazín plný luxusu, který si zamilovaly ženy po celém světě, odstartoval kariéru mnoha topmodelek a návrhářů. A přestože je Vogue stále prestižní titul, ubývá...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

Lake Bellová
Lake Bellová: Děti vychovávám tak, aby si vážily starých lidí

Herečka Lake Bellová (38) denně naráží na to, že si dnešní mládež neváží starších lidí. Své děti tak vede k tomu, aby ke starším lidem měly úctu. A hlavně po...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

Osvěžující salát s rajčaty, okurkou a čerstvou mátou
Rajčata nejsou jen na špagety a na pizzu. Co s červeným nadělením?

Konec prázdnin je ve znamení dozrávajících červených plodů, které v sobě během slunečných dnů akumulovaly všechnu krásu a sladkost léta. Pokud jste propadli...  celý článek

Další z rubriky

VIPARÍTA ŠAVÁSANA Lehneme si na zem čelem ke zdi a zdvihneme nohy kolmo k zemi...
Jóga a meditace chrání naše geny. I proti rakovině, dokázali vědci

Jóga je čím dál oblíbenějším a rozšířenějším způsobem kompenzace stresu v našem uspěchaném životě. Nyní vědci přišli se zjištěním, že cvičení jógy a meditace...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

(Ilustrační foto)
Nejzdravější jídelníčky světa. Po boku Japonska najdete Dánsko i Francii

Řecko, Itálie nebo Japonsko jsou svými jídelníčky známé, národy severní Evropy a západní Afriky už méně. Všechny si ale zaslouží přední příčky na seznamu zemí,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit st... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.