Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak dlouho máme spát, aby to bylo akorát?

  1:00aktualizováno  1:00
Pro mnohé z nás je dostatek spánku základem k tomu, abychom se po zbytek dne cítili fit a mohli i v práci podávat optimální výkony. Ale je tomu skutečně tak? Není spánek jen zbytečná ztráta několika hodin? A když už "musíme" spát, jaká je ideální doba strávená pod peřinou?
Ideální doba spánku je mnohdy hodně individuální (ilustrační snímek)

Ideální doba spánku je mnohdy hodně individuální (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Úvahy o tom, že spánek nám pouze ukrajuje čas z nedlouhého života, nejsou až tak od věci. I přes mnohé výzkumy totiž vědci stále nemají jasno o přesném významu spánku. Shodují se pouze v tom, že je nezbytný k regeneraci organismu, a pokud ho máme nedostatek, zhoršují se některé základní funkce těla.

Nesprávná délka spánku navíc může vést dokonce až k rozvinutí některých chronických onemocnění.

I když spíme, neznamená to, že je naše tělo úplně vypnuté. Především mozek je pořád aktivní. A spánek má dokonce své etapy. Jak připomíná odborný server ulekare.cz, určité fáze spánku jsou důležité právě na to, abychom se cítili po probuzení odpočinutí, čilí, plní energie. Jiné etapy jsou zase důležité pro naši paměť.

Ideální doba spánku je mnohdy hodně individuální, ale odborníci nejčastěji hovoří o sedmi až osmi hodinách jako o zlaté střední cestě. Ovšem například novorozenci spí 16 až 18 hodin, děti předškolního věku potřebují 10 až 12 hodin, starší děti a dospívající aspoň 9 hodin.

"Důležité je nejenom množství, ale také kvalita. U lidí, jejichž spánek je v průběhu noci častokrát přerušován nebo je zkrácen, nemusí dojít k některým jeho důležitým fázím. Jinými slovy - to, jak budete další den fungovat, závisí na celkové době vašeho spánku a na jeho různých fázích," uvedl server ulekare.cz.

Málo spánku = špatná rozhodnutí

Dostatek spánku je důležitý pro jasné myšlení, rychlé reakce nebo dobrou psychickou odolnost pro náročné pracovní úkoly.

Zkrácení spánku o pouhou hodinu může mít za následek poruchy soustředění a může také prodloužit váš reaktivní čas. Nedostatek spánku s sebou přináší vyšší pravděpodobnost špatných rozhodnutí. To může mít za následek nižší výkonnost v práci či vyšší riziko nehod.

Spánek také ovlivňuje náladu. Nevyspalý člověk bývá podrážděný, konfliktní, lidé s chronickým nedostatkem spánku mají vyšší sklon k depresím. Nedostatek spánku nebo jeho snížená kvalita zvyšuje riziko vysokého krevního tlaku a kardiovaskulárních poruch.

Všeho moc škodí

Podle posledních průzkumů není pro dospělého moc zdravé, když spí často moc dlouho. Spánek delší než devět hodin nezpůsobí pouze celodenní únavu a malátnost, ale rovněž zvyšuje riziko vzniku chronických stavů jako je obezita, cukrovka, vysoký krevní tlak a kardiovaskulární choroby.

"Sedm až osm hodin spánku každou noc se zdá být ideálním množstvím k maximalizování zdravotních výhod a minimalizování rizika kardiometabolických onemocnění," řekl doktor Orfeu Buxton, vědec ze spánkového oddělení v nemocnici v Bostonu.

Doktor Buxton a jeho kolegové analyzovali data od více než 56 tisíc dospělých Američanů, kteří se zúčastnili národního zdravotního průzkumu.

Výsledky ukázaly, že spánek kratší než šest hodin a delší než devět hodin byl v porovnání se spánkem mezi sedmi a osmi hodinami za noc spojen se zvýšeným rizikem výskytu chronických onemocnění, včetně obezity, cukrovky a vysokého krevního tlaku.

"Obezita, cukrovka a kardiovaskulární onemocnění jsou mezi hlavními příčinami úmrtí ve Spojených státech," vyjádřil se spoluautor studie Enrico Marcelli, profesor z oddělení sociologie ze Státní univerzity v San Diegu.

"Tato zjištění zdůrazňují, jak důležitou roli hraje spánek pro zdraví a ukazují, ze spánek může mít větší vliv na tyto chronická onemocnění než strava nebo cvičení," dodal.

Jak dlouhý spánek je pro vás ideální?

celkem hlasů: 4546

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 14. listopadu 2011. Anketa je uzavřena.

8 hodin 2442
6 až 7 hodin 1146
9 a více 791
5 hodin a méně 167
Autoři:




Nejčtenější

Nicole Kidmanová (Beverly Hills, 6. února 2017)
Nechci tajit svůj věk, jsem na něj pyšná, říká padesátnice Kidmanová

Herečka Nicole Kidmanová letos oslavila padesátku. Za svůj věk se nestydí a na rozdíl od jiných hereček na rovinu říká, kolik je jí doopravdy let. Je prý...  celý článek

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Jihoafrická modelka Candice Swanopoelová oslavovala své ještě nenarozené...
Baby shower: předporodní večírek, který těhotnou zasype dary i radami

Poslední večírek bez dítěte, příležitost probrat vše o dětech s kamarádkami a příbuznými, to je tzv. baby shower, předporodní večírek chystaný pro nastávající...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Sedm potravin, které mohou hrát roli v prevenci rakoviny

Je to tenký led, na který se vědci pouštějí neradi. Žádné jídlo samozřejmě nedokáže zcela předejít rakovině a už vůbec ne všem typům a žádné také samo o sobě...  celý článek

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit stopku hned v začátcích.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.