Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Náš hardware je nastaven na tloustnutí. Známe triky, jak jej přelstít

  4:22aktualizováno  4:22
Co svět světem stojí, potýkali se lidé spíše s nedostatkem jídla a hladomory. Moderní doba však přinesla nejen technické vymoženosti a zlepšení kvality života, ale také obezitu, civilizační choroby a stres. A naše tělo, po staletí programované v jiném režimu, je z toho zmatené. Hrozbou takzvané západní společnosti dnes není hlad, ale obezita. Jak se popasovat s kilogramy prostřednictvím hlavy, radí psycholog Jeroným Klimeš.
Získat a udržet si ideální váhu můžete, ale používejte při tom hlavu, radí Jeroným Klimeš. (Ilustrační snímek)

Získat a udržet si ideální váhu můžete, ale používejte při tom hlavu, radí Jeroným Klimeš. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Hlavně neztloustnout

"Náš hardware je nastaven na tloustnutí," upozorňuje psycholog Jeroným Klimeš. "Však se taky říkalo: tlustý budou hubený a hubený budou studený." Naše hlava je podle něj nastavena na program: udržet, nepustit, přibírat a šetřit energií, jak to jde, jen aby tělo nehublo. Z tohoto hlediska je tedy nejrozumnějším řešením vůbec neztloustnout a žít i stravovat se střídmě s dostatečným pohybem.

Mnozí lidé ovšem mají nevyvážený vztah k jídlu, který se projevuje tendencí k přejídání, extrémně rychlou konzumací jídla nebo kompenzací stresu jídlem. Jeroným Klimeš proto doporučuje: "Nandejte si na talíř pouze přiměřenou porci, tu snězte a nepřidávejte si. Rychlí jedlíci by měli zkusit zpomalit tempo například porcováním stravy na malé kousky či používáním čínských hůlek."

Spánek je taky jídlo

Také se vám někdy večer kolem deváté desáté večer stane, že dostanete hlad? Podle Jeronýma Klimeše je to jen převlečená únava. "Myslíte si, že cítíte hlad, ale to je chybná interpretace, protože ve skutečnosti se vám chce spát," upozorňuje.

Zhubnu zdravě

5 kroků k zlepšení motivace

Nenadávejte sami sobě – přistupujte k hubnutí jako k pozitivní etapě svého života

Dávejte si reálné cíle – za krátkou dobu zdravě a trvale nezhubnete

Netajte své hubnutí – naopak uzavřete s okolím koalici proti své nadváze

Nepouštějte stres k jídlu – zesiluje projevy hladu podobně jako nedostatek spánku

Odměňujte se – stačí drobnost, kterou si slíbíte za dodržení svých předsevzetí

Zdroj: projekt Žij zdravě

Většina dospělých a dětí u nás přitom podle něj trpí spánkovou deprivací, což dokazují i různé studie na toto téma - například děti prokazatelně prospí o víkendu v průměru o dvě hodiny víc, když je necháte spát přirozeně a nebudíte je do školy. Dnes prostě na rozdíl od našich předků netrpíme hlady, ale nedostatkem spánku a přemírou stresu.

Úlevné manévry

Stres je přitom také jeden z významných "spouštěčů" nadváhy. Ženy jej přitom podle psychologa obecně snášejí hůře než muži, a to jak v práci, tak v rodině. A tak přichází ke slovu takzvaný úlevný manévr neboli zvyková obranná reakce, která člověka obvykle vytáhne z negativní nálady do neutrální až pozitivní.

"Někdo si jde zaběhat, někdo hraje na piáno, jiný uklízí a další se pustí do jídla," vysvětluje Klimeš. Hlavní podle něj je, že tyto manévry jsou nepromyšlené a intuitivní, takže pokud je naším problémem zajídání stresu, je třeba je vědomě změnit. A místo k talíři zasednout třeba k tomu pianu. "Když zamknu lednici a dám klíč sousedce, nebo nebudu mít doma žádné pamlsky, tak to půjde snadněji," radí psycholog.

Ranní přání funguje

Vztah k vlastnímu tělu je podle Jeronýma Klimeše dalším vážným problémem zejména žen, které obecně více vnímají a prožívají svět skrze své tělo. Což ovšem také znamená, že častěji cítí ke svému tělu nenávist nebo pochybnosti. Namísto výčitek a svádění neúspěchů v životě na své nadměrné proporce doporučuje psycholog začít den pozitivně.

Stoupněte si před zrcadlo a řekněte si: "Dnes přeju svému tělu, aby bylo štíhlé a zdravé, aby se mu dobře dýchalo a běhalo, aby se zbytečně nepřejídalo a abychom byli kamarádi." Vypadá to možná na první pohled naivně, ale podle Jeronýma Klimeše takové ranní přání skutečně funguje.

Správné načasování

Úspěch v hubnutí můžeme také pozitivně i negativně ovlivnit tím, kdy se do nej pustíme. Není třeba vhodné začínat shazovat kila v období stresů v práci či v rodině, v průběhu nemoci nebo pro rozchodu s partnerem. "Člověk potřebuje na boj s přebytečnými kilogramy sílu a té se mu v těchto životních situacích nemusí dostávat," varuje Klimeš. Hubnutí je proto nejlepší načasovat na období, kdy jsme relativně v klidu a pohodě.

"S hubnutím mívají větší problém ženy. Muži si s nadváhou většinou těžkou hlavu nedělají. Když však přijde na realizaci, mají obě pohlaví problémy svou váhu redukovat," vysvětluje psycholog Jeroným Klimeš.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

Magazín Vogue je ikonou mezi dámskými magazíny.
Magazín Vogue udává trendy už 125 let. Nyní ho ohrožují sociální sítě

Magazín plný luxusu, který si zamilovaly ženy po celém světě, odstartoval kariéru mnoha topmodelek a návrhářů. A přestože je Vogue stále prestižní titul, ubývá...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

Herečka Emma Stone na zahajovacím ceremoniálu MFF v Benátkách
Emma Stone: Jsem známá a můj hlas má sílu, nesmím se bát vyjádřit názor

Herečka Emma Stone (28) cítí potřebu nahlas říkat, co si myslí, protože může díky své popularitě ovlivnit víc lidí než běžný člověk. Zatímco ještě nedávno měla...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Proč starší lidé hůř hubnou? Mizí jim svaly a ztrácí chuť, říká psychiatr

Je mnoho faktorů, které komplikují shazování přebytečných kil v dospělosti a ještě více ve stáří. Psychiatr Stefano Erzegovesi z Centra pro poruchy příjmu...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát
Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát

Glamour makeup je výrazný styl líčení. Používá se většinou při focení a má za cíl podtrhnout ženskou krásu a přitažlivos... celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.