Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Osm jednoduchých triků, které pomohou zhubnout i lenochům

aktualizováno 
Chcete zhubnout, ale na poskakování na zumbě nebo na zvedání činek v upocené posilovně se necítíte? Pak pro vás máme dobré zprávy: zhubnout můžete aniž byste prakticky hnuli prstem. Pomoci může třeba sklenka červeného vína před spaním.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Zní to příliš dobře, aby to byla pravda? Samozřejmě následující rady nezaručují, že shodíte těch přebytečných deset či dvacet kilogramů, tak jednoduché to opravdu není. Podle vědeckých výzkumů však existují pohodlné způsoby, které vám hubnutí alespoň usnadní.

Přičichněte si k čerstvému ovoci

Jablka, hrušky, banány a další lahodné ovoce vám může pomoci ve vaší snaze shodit přebytečné kilogramy. A tentokrát nemluvíme o jejich konzumaci.

Studie z University of Bourgogne ve Francii publikovaná v deníku Appetite v roce 2014 ukázala, že pouhé přičichnutí k ovoci, konkrétně k hrušce, může ovlivnit výběr pokrmů. Zkoumané osoby po pobytu v místnosti, který byl provoněn vůní čerstvých hrušek, měly tendenci vybírat si následně zdravější potraviny, zvláště když se jednalo o sladkosti.

Mísa čerstvého ovoce v kuchyni tak může podle vědců pomoci udržet vaše chutě na uzdě.

Dejte si před jídlem sklenici vody

Hubnutí může být tak jednoduché. Ve snaze zbavit se nechtěných kilogramů nebo zabránit dalšímu tloustnutí může pomoci obyčejná voda. Studie zveřejněná v časopise Journal of Obesity ukázala, že lidé, kteří pili dvě sklenice vody před každým jídlem, spotřebovali o 75 až 90 méně kalorií při následujícím jídle.

Nutriční specialistka Kristýna Báčová ze Svět zdraví 4Life však podotkla, že přejídání zabrání hlavně vyvážený a zdravý jídelníček. Do celkového příjmu vody (tekutin) je třeba započítat také obsah vody v konzumovaných pokrmech.

„Co se týče léta, pak potřeba vody vlivem vysokých teplot vzrůstá. Pít bychom měli i v případě, že nemáme žízeň. Nejlepší je u sebe stále nosit lahev s vodou a striktně si stanovit úkol, že za každé dopoledne vypijete 1,5 litru a odpoledne pak ještě 1 litr obyčejné neperlivé vody. Zpočátku je třeba být na sebe přísný. Po čase si na to vaše tělo zvykne a začne tento nový zvyk vyžadovat samo,“ uvedla Báčová.

Vypijte sklenku vína před spaním

Ano, čtete správně. Sklenice červeného vína před spaním pomáhá hubnutí. Červené víno totiž obsahuje hojně vychvalovanou protistárnoucí složku resveratrol a ta podle odborníků z Washington State University pomáhá tělu přeměňovat bílý tuk na tuk hnědý.

Možná si myslíte „tuk jako tuk“, ale hnědý tuk je pro tělo zdravější než ten bílý a náš organismus ho dokáže spálit mnohem rychleji. A to i ve spánku.

Více se smějte

Smích pomáhá uvolnit napětí ve svalech, zvyšuje přísun kyslíku do krve a napomáhá srdečnímu zdraví. Navíc vám může pomoci zhubnout. Pokud se snažíte zbavit tukových polštářů, pusťte si oblíbenou komedii. Nebo se věnujte jiným aktivitám, které vás rozesmějí.

Skutečný za břicho se popadající smích může totiž navýšit hodnotu bazálního metabolismu o 10 až 20 %. Toto zjištění přinesla vědecká studie publikovaná v časopise International Journal of Obesity.

Vydejte se na procházku

Ano, běh patří mezi zaručené metody jak zhubnout. Ale dvacetiminutová procházka může mít na hubnutí velice podobný efekt. Doktorka Phoenyx Austinová, fyzioložka a odbornice na sportovní výživu přísahá, že nízko-intenzivní kardio cvičení LISS (z anglického low-intensity steady-state ) je stejně účinné, ne-li dokonce účinnější při spalování tuků než vysoce intenzivní, náročné a upocené tréninky.

Doktorka Austinová však dodává, že tělo se časem přizpůsobí tréninku, a proto je vhodné si později na kotníky připevnit závaží nebo zkusit chůzi do kopce.

Popíjejte zelený čaj

Nedáte dopustit na černou kávu? Pokud však vyměníte černou barvu za zelenou, můžete brzy zaznamenat pozitivní tělesné změny. Šálek zeleného čaje (klidně i studený, pokud je vám horko) je přirozeně bez kalorií a podle studie z roku 2011 může zpomalit nárůst váhy a může být dalším nástrojem v boji proti obezitě.

I když odborný výzkum byl proveden zatím jen na myších, jeho autoři se shodují na tom, že několik šálků zeleného čaje denně by mohlo mít stejný účinek i na člověka.

Jezte v klidu u stolu bez sledování televize

Všichni jsme neustále ve spěchu, a tak se snažíme dělat více věcí najednou. Ovšem když přijde čas na snídani, oběd či večeři, měli bychom se věnovat jen jídlu. To znamená žádné sledování televize, poslech hudby, kontrolování mobilních telefonů či čtení e-mailů u stolu.

V roce 2013 na Harvard Medical School proběhla studie, která ukázala, že přesně tyto druhy rozptýlení při jídle přispívají k přibývání na váze. Rozptylování totiž vede k tomu, že přestáváte vnímat kolik jídla vlastně sníte.

Snažte se večeřet dříve

Krása tohoto tipu spočívá v tom, že není důležité, co je na vašem talíři, teoreticky byste měli díky této radě zhubnout, ať už sníte cokoli. Výzkum publikovaný v časopise International Journal of Obesity odhalil, že dietáři, kteří jedli své hlavní jídlo před 15. hodinou, zhubli podstatně více, něž jedinci, kteří jedli později během dne.

Nutriční specialistka Kristýna Báčová vysvětlila, že obecně se doporučuje nejíst alespoň dvě až tři hodiny před spaním, protože i naše trávicí ústrojí potřebuje regeneraci. Nehledě na to, že těžká jídla konzumovaná večer způsobují nevolnost, zhoršují kvalitu spánku a negativně působí i na vzhled pleti a finálně ovlivní i váhu.

„O tom, kdy je dobré jíst večer naposledy, se vedou spory, a určitě už jste slyšeli o magické sedmnácté hodině. Pokud chodíte spát ještě před osmou večer, pak je to v pořádku. Jestliže jste ale ještě o půlnoci vzhůru, pak vás rozhodně bude honit mlsná a může vás přepadnout neřízený hlad. Navíc je důsledkem zpomalený metabolismus, což vede k následnému přibírání. Doba posledního jídla tak závisí na době, kdy chodíte spát,“ objasnila Báčová.

Na závěr dodala, že jednoduchým pravidlem je zaměřit se večer na bílkoviny a omezit sacharidy typu těstovinová a bramborová jídla. Pečivo ve větší míře, sladkosti, slazené mléčné nápoje, ale i přemíra medu do čaje může vadit.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

ilustrační snímek
Nalokalo se dítě při koupání vody? Dejte pozor na sekundární tonutí

Sekundární tonutí je celkem vzácný úkaz, o kterém je ale rozhodně dobře vědět. Pokud se totiž při koupání a plavání dostanou vaše děti do potíží a nalokají se...  celý článek

Karlie Klossová na přehlídce Victoria's Secret  (13. listopadu 2013)
Agenti mi v jeden den řekli, že jsem vychrtlá i tlustá, líčí modelka

Američanka Karlie Klossová (24) patří mezi žádané modelky. Módní experti o ní říkali, že by měla zdědit přezdívku „Tělo“ po Australance Elle Macphersonové...  celý článek

Lidija Zavoralová
Vyhrazujete dětem čas na tablet? Lepší je nepravidelnost, říká kyberexpertka

Lidija Zavoralová ve světě počítačů žije již od dětství, kdy hrála počítačové hry jako o život. Dnes bychom tomu asi řekli závislost, ale tehdy se podobné...  celý článek

Kateřina Emmons
Kateřina Emmons: Máme mnohem větší rodinu, než jsme plánovali

Je mistryní Evropy i světa a k tomu má doma tři olympijské medaile. Sportovní kariéra Kateřiny Emmons je už ale nějaký čas na druhé koleji. Teď je především...  celý článek

Francouzský prezident Emmanuel Macron a jeho manželka Brigitte Macronová...
Láska se zajíčkem. Velké rozdíly vztahu neprospívají, tvrdí psycholog

Muž si najde partnerku mladší o generaci, a nikoho to nenadzvedne. Zato když se žena zamiluje do syna kamarádky, všichni nevěřícně kroutí hlavou. Takových...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Šest potravin, které ničí chuť na sex

Stres, únava, hádka s partnerem nebo zdravotní potíže patří mezi známe zabijáky sexuální touhy. Ale věděli jste, že libidu mohou škodit i některé potraviny a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aby slunce neškodilo, dodržujte zásady správného opalování

Navzdory mínění lékařů je většina lidí přesvědčena, že opalování k létu patří stejně jako hnědě zabarvená kůže. Jak ji získat a zároveň co nejvíce ochránit...  celý článek

(Ilustrační foto)
Rok 2017 je pro alergiky zatím nejhorší. Může za to stres i oteplování

Kdo trpí pylovými alergiemi, mohl v posledních letech nabýt pocitu, že se jeho stav s každou letní sezonou zhoršuje. Rýma, svědění, pálení očí a další příznaky...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Svatební líčení krok za krokem: Namalovat se zvládnete i sama
Svatební líčení krok za krokem: Namalovat se zvládnete i sama

V den D budete nejkrásnější i bez toho, abyste utratila majlant za profesionálního vizážistu. Ono totiž líčení pro nevěsty není zas taková věda. Jen se držte pá... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.