Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Tajemství hormonů, které jsou důležité pro hubnutí

  4:06aktualizováno  4:06
Kromě vyvážené stravy a dostatku pohybu může být klíčem k vysněné postavě i neviditelný pomocník - hormony. Právě ty rozhodují o uvolňování, nebo naopak usazování tělesného tuku. Správným vyladěním těla přitom můžeme podpořit ty hormony, které napomáhají k ubývání nadbytečných kilogramů.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Pohyb neuškodí

Chcete pomoci v boji s přebytečnými kily? Na Raketa.cz najdete slevy na skvělá formující cvičení nebo účinné fitness programy.

"Hubnutí na bázi úpravy hormonů je stejně jako jakékoliv přirozené hubnutí s trvalým efektem o komplexním přístupu, který kloubí psychickou pohodu, vyváženou stravu na míru a pravidelný pohyb," říká dietoložka Lenka Kaprhálová.

"Komplexní" přístup se ukazuje například na spolupůsobení hormonů a cvičení - nejlépe nalačno, kdy se lépe spalují tuky.

"Pokud se věnujeme vytrvalostní aktivitě nalačno, rychleji se aktivují enzymy, které dokážou ve svalech použít mastné kyseliny z tukových zásob," vysvětluje dietoložka. 

Důležité je podle ní naučit se jako zdroj energie využívat právě tuky. Tato schopnost se odvíjí od obsahu kyslíku, který je člověk schopen přijmout.

Růstový hormon

Jaké hormony ještě mohou pomoci zhubnout? Například růstový hormon, který našemu tělu pomáhá zejména ve spánku. Ostatně o spánku se také někdy říká, že to je "všelék". A při hubnutí je rozhodně vaším spojencem.

"Při spánku dochází k intenzivní regeneraci organismu," konstatuje Kaprhálová. Iniciátorem je právě růstový hormon, který hodně energie využívá z tukové tkáně. "Pokud si na noc nedáme guláš se šesti, ale lehčí jídlo, tvorbu tohoto hormonu ještě více podpoříme," dodává.

Inzulin

Dalším důležitým hormonem je inzulin. Souvisí s jídlem. Dietoložka Lenka Kaprhálová připomněla, že pravidelná strava je jen polovinou úspěchu. Potřeba je také věnovat se tomu, co jíst, jak často a v jakých porcích. Odborníci dlouhodobě doporučují jíst pětkrát až šestkrát denně. Zatímco dříve se malé porce skládaly především z bílkovin, dnes se preferuje ovoce, zelenina nebo celozrnné pečivo.

"Tělo se věnuje úklidu sacharidů prostřednictvím hormonu inzulinu a po celou dobu je blokovaná schopnost využívat tukové buňky jako zdroje energie," upřesňuje Lenka Kaprhálová a dodává, že ve výsledku to znamená méně vyplaveného tuku do svalů a zastavení hubnutí.

Stresové hormony

Mezi nebezpečné hormony patří i ty stresové. Ovlivňují totiž zásoby glukózy v krvi či ve svalech a játrech.

"S přibývajícím stresem roste spotřeba cukru a organismus ho žádá zpět," vysvětluje výživová poradkyně Kaprhálová. Cukr pak mnozí lidé doplňují třeba čokoládou nebo sladkými nápoji. A to se pak projevuje nárůstem váhy. Jednou z možností, jak se stresem bojovat, je třeba jóga, díky níž je možné redukovat i stresové hormony.

"Tělo se zklidní a chutě přejdou," potvrzuje dietoložka. Doporučuje upírat pozornost k činnostem, které vyvolávají radost a uvolnění.

Štítná žláza a hormon T3

Hrozbou je i snížená funkce štítné žlázy, což u žen způsobuje nadbytek kilogramů. "Především hormon T3, který reguluje mimo jiné i tvorbu tepla a tím i celkovou rychlost metabolismu," podotýká specialistka Kaprhálová.

Špatnou činnost štítné žlázy je možné upravit vhodnými léky. Mnohé ženy přitom svá nadbytečná kila svádějí právě na štítnou žlázu. Podle Kaprhálové už je ale dávno pryč doba, kdy se toto onemocnění nedalo včas odhalit a správně léčit.

Autor:




Nejčtenější

ilustrační snímek
I po císařském řezu můžete porodit přirozeně

Většina žen po prodělání císařského řezu předpokládá, že i další děti budou muset přijít na svět s pomocí skalpelu. Lékaři však dnes dokážou velmi dobře...  celý článek

Lake Bellová
Lake Bellová: Děti vychovávám tak, aby si vážily starých lidí

Herečka Lake Bellová (38) denně naráží na to, že si dnešní mládež neváží starších lidí. Své děti tak vede k tomu, aby ke starším lidem měly úctu. A hlavně po...  celý článek

Osvěžující salát s rajčaty, okurkou a čerstvou mátou
Rajčata nejsou jen na špagety a na pizzu. Co s červeným nadělením?

Konec prázdnin je ve znamení dozrávajících červených plodů, které v sobě během slunečných dnů akumulovaly všechnu krásu a sladkost léta. Pokud jste propadli...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jedni rodiče byli chudí, druzí zločinci. Ujali jsme se jejich dětí

Každé dítě si zaslouží lásku a potřebuje vyrůstat v bezpečném rodinném prostředí. A pokud biologická rodina selže, je skvělé, že jsou tu lidé s velkým srdcem,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zase přepudrovat? S těmito make-upy se mastná pleť neleskne
Zase přepudrovat? S těmito make-upy se mastná pleť neleskne

Těším se na léto. Na rozdíl od mojí pleti. Co s tím, abych se nestyděla za prázdninové fotky, kde se lesknu jako prasátk... celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.