Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Dřina, dřina, dřina. To je CrossFit, dokonalé cvičení pro pevné tělo

  11:41aktualizováno  11:41
Pamatujete si kruhové tréninky se stanovišti, na nichž se posilují různé partie těla? CrossFit je zdokonalená metoda, která pomocí stojek, shybů či angličáků neuvěřitelně zlepší fyzičku a perfektně zpevní tělo.

Dřep s činkami na ramenou. Pracuje hýžďové svalstvo, kvadriceps a také svaly na pažích. | foto: Lukáš Fabián

CrossFit je funkční trénink, který se dá označit jako jednoduché cvičení, posilující kompletně celé tělo. Jde o spojení gymnastiky, rychlosti a silového tréninku.
Podle Davida Čejky, trenéra funkčního tréninku, potřebuje tělo kombinaci cviků s vlastní vahou a aerobního cvičení.

Tělo musí vyvíjet silovou vytrvalost, jinak dokonalé míry získat nelze. Pravidelným cvičením CrossFitu se tělo nejen zpevňuje, ale zvyšuje se i jeho kondice. Cviky, které cvičí začátečníci, se postupně technicky ladí až k jejich dokonalosti.

CrossFit versus klasická posilovna

Základní rozdíl mezi tradiční posilovnou a tělocvičnou pro CrossFit je ve způsobu cvičení. Zatímco v posilovně se jedou cviky zaměřené na konkrétní svalové skupiny, CrossFit je zacílen na kondiční trénink, neboli cviky posilující celkovou fyzickou zdatnost.

"V posilovně se cvičí kruhové tréninky, což je v podstatě CrossFit s pauzami. Je tam řekněme pět stanovišť a po každém následuje odpočinek. U CrossFitu se jede v kuse a na čas," popisuje rozdíl Michal Fabián, majitel tělocvičny pro funkční trénink LA Gym.

V České republice jsou v současné době pouze dvě licencovaná CrossFit centra. Je ale mnoho tělocvičen, kde fanoušci tohoto typu pohybu cvičí tréninky postavené na stejném principu pod názvem funkční trénink. Cvičit se dá prakticky kdekoli, oproti tradičním posilovnám nejsou potřeba žádné stroje.

"Nejvíce převažují cviky se zátěží vlastního těla, jako jsou kliky, angličáky, sedy lehy, ale hodně se používají i činky, kettlebelly, medicimbály nebo třeba švihadlo," říká trenér funkčního tréninku a majitel tělocvičny David Čejka.

TRX Atomic Push up. Komplexní cvik na celé tělo, hlavní záběr břišních svalů.
Výpad s kotoučem. Hlavní zapojené svalstvo na hýždích a stehnech + zabírají

V tělocvičnách s kondičním cvičením se sestavují cviky na míru, časy se měří a trenéři si je zaznamenávají. Důležité jsou výsledky cvičení. V Americe má CrossFit mnohem větší tradici než u nás a také s daleko větším množstvím fanoušků.

Hodina probíhá zhruba tak, že se podle rozvrhu sejde v určitou hodinu skupina cvičících. Na stěnách visí tabule s denním tréninkem a výsledně pak i časy soutěžících. Skupinové cvičení je vlastně hecování o nejlepší čas, který je u CrossFitu důležitý. Nesmí však být na úkor správné techniky provedení cviků.

Nejtěžší je začít

Začátky v tomto případě nejsou nejjednodušší. Žena může být průměrně trénovaná, může chodit běhat, plavat nebo cvičit pilates, ale první trénink ji zaručeně dá pěkně zabrat. Dodržovat techniku cviků, na které není zvyklá, ještě vše zacvičit v co nejkratším čase, není legrace. Sestavení tréninku záleží na úrovni cvičícího.

"Před první hodinou probíhá seznámení a anamnéza zdravotního fyzického stavu. Následuje rozcvička, plán cviků, které se nováčkům vysvětlí," popisuje první hodinu funkčního tréninku Michal Fabián.

S dalšími tréninky se postupně nabalují další gymnastické a složitější cviky. Začátečníci budují sílu a pilují techniku, dokud se nezvládnou technicky nejnáročnější cviky.

Trénink může trvat od tří minut až přes hodinu. Ale i tříminutové cvičení může být únavnější než půlhodinové. Cviky pro ženy i muže jsou stejné, liší se pouze v zátěži a ve volbě výběru lehčí verze. Tím pádem je otevřen prostor pro začátečníky.

Technika cviků se postupně učí s pomůckami pro usnadnění zvládnutí cviku, například obtížný cvik "shyb" se ve funkčním tréninku začíná formou cviku TRX Low Row, později se shybuje s gumou pro odlehčení váhy až k samotnému shybu bez podpory. 

Pravěká strava pro cvičení CrossFit

CrossFit jde ruku v ruce se stravou "paleo". Tento styl stravování spočívá v inspiraci jídelníčkem, který jedli naši pravěcí předkové. V podstatě jedli jen to, co jim nabídla čistá příroda a co si mohli chytit.

Velmi zjednodušeně řečeno jsou ze stravy vyloučeny obiloviny, mléčné výrobky a sladkosti. Jí se pouze maso, vajíčka, ovoce, zelenina a oříšky. Převažují tedy bílkoviny, tuk a minimalizuje se příjem sacharidů. 

"Nejtěžší jsou první tři týdny, kdy si tělo odvyká ze závislosti dávek cukrů a sacharidů, ale pak si uživatelé této diety pochvalují to, že kromě výrazné redukce tělesné váhy nejsou po jídle unavení, protože trávení tolik nezatěžuje organismus," pochvaluje si trenér David Čejka, kterému se po roce a půl držení tohoto stylu stravování zlepšil krevní tlak a snížila alergie na prach.

Nevýhodou je to, že pokud jde člověk do společnosti, je tak trochu vyřazen. České restaurace nebo pizzerie zatím na tento styl stravování nereagují, takže si prostě nelze dát s kamarády kus pizzy, ale můžete zvolit maso se zeleninou.

Jinak je na tom americký trh, kde paleo strava má více příznivců, a tak lze najít ve vybraných supermarketech regály s paleo potravinami a polotovary. David Čejka však s úsměvem doporučuje nic nelámat přes koleno a nenechat se tím zcela pohltit. Strava, stejně jako cvičení, by nám měla život usnadnit, nikoli komplikovat.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Ilustrační fotografie
Může nás lenost zabít? Vědci říkají, že ano

Zdravé je sportovat několikrát týdně, říkají experti, a přesto se dvě třetiny Čechů nehýbou skoro vůbec. Jak je možné, že jejich těla fungují a nerozpadají se?  celý článek

(Ilustrační foto)
Nejzdravější jídelníčky světa. Po boku Japonska najdete Dánsko i Francii

Řecko, Itálie nebo Japonsko jsou svými jídelníčky známé, národy severní Evropy a západní Afriky už méně. Všechny si ale zaslouží přední příčky na seznamu zemí,...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?
Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?

Že už jste toho v kosmetickém průmyslu viděli hodně? Novinkou jsou nyní plátýnkové masky s potiskem facebookových smajlíků.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.