Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Dietní manuál: Které potraviny vám prospějí

  6:00aktualizováno  6:00
Trápí vás nadváha nebo obezita a každý pokus zhubnout se ukázal jako neúspěšný? Přečtěte si, které potraviny vám mohou v hubnutí pomoci, nebo ho naopak překazit.

Při nákupu pamatujte na to, že téměř každá potravina má svou zdravější variantu. | foto: Profimedia.cz

Nejdůležitější je změnit svůj postoj k jídlu. Nikdy nejezte ve spěchu, nebo dokonce ve stoje, nevynechávejte jednotlivé chody jídel a jezte menší porce. Pravidelný režim stravování má při hubnutí velký význam. Pokud jíme pravidelně a menší porce, tělo nikdy nedostane signál – pozor, je třeba si něco uložit na horší časy! Také tím, že vynecháme snídani, ve spěchu a rychle vyřešíme oběd, přesouváme největší porce jídla do večerních hodin.
 
"Mezi hlavní následky nepravidelného stravování patří častější a výraznější pocity hladu a vznik metabolické úspornosti. Celkový energetický příjem by měl být rozdělen do 5–6 porcí, tedy třech hlavních jídel a dvou svačin. V případě hladu je možné zařadit i lehkou druhou večeři,“ říká nutriční terapeutka ze Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Lucie Horníková. A dodává: "Ke zlepšení často stačí jíst v pravidelných intervalech, ideálně po dvou a půl až třech hodinách, a to i v případě, že nemáte hlad.“


Zásady správného stravování

- dodržujte pravidelnost (5–6 jídel denně)
- dostatečně pijte (alespoň 1,5 litru denně, neslazených nápojů)
- šetřete tukem, preferujte rostlinné oleje před živočišnými tuky
- maso vybírejte libové, vyhýbejte se uzeninám
- jezte mléčné výrobky, nejlépe nízkotučné a zakysané
- vyměňte bílé pečivo za celozrnné (energetická hodnota je stejná, ale u bílého pečiva chybí vláknina, vitaminy a minerální látky)
- jezte dostatek ovoce a zeleniny (zeleniny až 500 gramů denně, ovoce 150–250 gramů)
- jezte alespoň dvakrát týdně ryby a výrobky z nich
- jezte alespoň jednou týdně luštěniny
- jen občas zařaďte ořechy (20 gramů na porci)
- sladkosti si dopřejte pouze výjimečně, raději ovoce, tvarohové dezerty, pudinky, kvalitní hořkou čokoládu s vysokým obsahem kakaa

Změny v jídelníčku zavádějte postupně, začněte tím, co je pro vás nejméně obtížné. Nezapomínejte, že porušení dietního nebo pohybového plánu není důvodem k ukončení veškerého snažení.

Zelenina a ovoce
Ne všechny formy ovoce a zeleniny jsou stejně zdravé a dietní. Například smažená nebo sterilovaná zelenina se solí nejsou při hubnutí příliš vhodné. Stejně tak se nedoporučuje sušené ovoce, džemy a marmelády. Sušené ovoce totiž ve 100 gramech obsahuje v průměru 1 000 kilojoulů, banány dokonce 1 360 kJ. Ovoce a zeleninu proto konzumujte nejlépe čerstvé, ovoce, díky vysokému obsahu sacharidů, raději méně a pro lepší zasycení kombinujte s mléčnými výrobky.
 
Křištálová lupa Nápoje
Z nápojů jsou nejvhodnější stolní vody, ovocný a zelený čaj, ředěné džusy (minimálně 1:2 ve prospěch vody), občas si můžete dopřát limonády slazené umělým sladidlem.

Pečivo a přílohy
Pečivo a přílohy se snažte omezovat, ale nevynechávat. Při výběru dejte přednost tmavému pečivu, neloupané rýži, těstovinám a vařeným bramborám. Důvodem je vyšší obsah vlákniny v tmavém pečivu a neloupané rýži a nižší glykemický index u šetrnější tepelné úpravy.

Vhodné je žitné pečivo, různé druhy extrudovaného pečiva, obilné vločky, neochucené cornflakes s vysokým obsahem vlákniny, celozrnná mouka, těstoviny z pšenice durum, méně známé druhy obilovin – pohanka, amarant, pšenice, špalda, jáhly.

Nevhodné jsou buchty, koláče, koblihy, sušenky, bílá rýže, slazené cornflakes, čokoládové musli.
 
Mléčné výrobky
Mléčné výrobky jsou důležitou součástí naší stravy a jsou i vítaným pomocníkem v boji s nadbytečnými kilogramy. Cení se hlavně pro vysoký obsah bílkovin, důležitých vitaminů (hlavně vitamin D) a minerálních látek, především vápníku. Určitou nevýhodou u mléčných výrobků je poměrně vysoký obsah nasycených tuků.

Vhodné je nízkotučné a polotučné mléko, bílé a ovocné jogurty do 3 % tuku, jogurtová mléka, kefír, podmáslí. Zdravý je i tvaroh bez tuku nebo polotučný a zakysaná smetana se sníženým obsahem tuku. Vybírat můžete také mezi nízkotučnými a polotučnými sýry, které mají obsah tuku v sušině 20–30 %. Jde například o sýr cottage, plátkové a tavené sýry light a nízkotučnou mozzarelu.

Maso a uzeniny
Maso je důležitým zdrojem bílkovin živočišného původu, tuku, vitaminů D a B12, vápníku, fosforu a železa. Určitou nevýhodou může být podíl nasycených, tedy "nezdravých“ tuků. Vybíráme tedy maso libové a viditelné části tuku odstraňujeme. Velmi cenné je rybí maso, protože obsahuje nenasycené mastné kyseliny řady omega-3. Rybí maso je také nezastupitelným zdrojem jódu. Při zdravé životosprávě je důležité zařadit do jídelníčku alespoň třikrát týdně ryby, které mají málo tuků a vysoký obsah bílkovin. Vhodné je také krůtí nebo kuřecí maso bez kůže, libové vepřové, hovězí nebo telecí maso. Do jídelníčku můžete také zařadit drůbeží párky, dušenou vepřovou nebo drůbeží šunku. Nevhodné jsou všechny uzeniny, vnitřnosti, tukem prorostlá masa a paštiky.

Skvělou potravinou pro redukční jídelníček jsou bílky, protože mají nízkou energetickou hodnotu a vysoký obsah bílkovin. "Při porovnání snídaně složené z cereálií nebo bílého pečiva a snídaně obsahující vejce se ukázalo, že vaječná snídaně zvyšuje pocit nasycení, snižuje příjem jídla v dopoledních hodinách a tím pomáhá redukci hmotnosti,“ konstatuje Lucie Horníková.


Jak nakupovat

Abyste předsevzetí zhubnout co nejsnáze dodrželi, je dobré na něj pamatovat už při nákupu potravin. Snažte se dodržovat následující pravidla:

- nakupujte jen na jeden až dva dny dopředu
- nenakupujte nalačno nebo hladoví
- sepište si seznam a držte se ho
- vezměte si omezené množství finančních prostředků a nechte doma kartu
- všímejte si energetických hodnot potravin
- sledujte množství vlákniny v potravinách
- nenakupujte potraviny rychlé spotřeby
- sledujte množství sodíku u minerálních vod, více sodíku mají také instantní potraviny, oříšky, konzervy, uzené výrobky, pečivo sypané solí. Příliš sodíku našemu organismu škodí a znesnadňuje hubnutí.

"Při nákupu pamatujte na to, že téměř každá potravina má svou zdravější variantu,“ uzavírá nutriční terapeutka.
Pokud se například neobejdete bez sladkostí, vyberte si alespoň takovou, která má hodně kakaa a je kvalitní, je sice dražší, ale vy jí stejně sníte méně. Při redukční dietě je nevhodné konzumovat jakýkoliv alkohol, pokud si však už nemůžete z jakéhokoliv důvodu pomoci, spokojte se se skleničkou suchého bílého vína nebo malým desetistupňovým pivem, musíte ale s vyšší energetickou spotřebou počítat v celodenním energetickém příjmu.
Autoři:




Nejčtenější

Salma Hayeková (Londýn, 5. prosince 2016)
Ve svém věku už nemusím vypadat dokonale, je to výhoda, říká Hayeková

Herečka Salma Hayeková (50) nikdy nepodléhala hollywoodským trendům a nesnažila se mučit v posilovně jen proto, že to je zrovna v kurzu. Pro svou postavu toho...  celý článek

Jihoafrická modelka Candice Swanopoelová oslavovala své ještě nenarozené...
Baby shower: předporodní večírek, který těhotnou zasype dary i radami

Poslední večírek bez dítěte, příležitost probrat vše o dětech s kamarádkami a příbuznými, to je tzv. baby shower, předporodní večírek chystaný pro nastávající...  celý článek

V Primarku se můžete od hlavy až k patě obléci jako Harry Potter.
Vzhůru do Bradavic. Řetězec nabízí kolekci inspirovanou Harry Potterem

Fanoušci malého čaroděje slaví. Svého hrdinu mohou konečně mít doma prostřednictvím nové kolekce oblečení, papírenských a bytových doplňků, kterou nabízí...  celý článek

Crop topy jsou hitem léta.
Tři tipy jak nosit crop top. Trendy letního kousku se nemusíte bát

Odhalená kůže k létu prostě patří. A to i v případě, že postrádáte míry modelky. Zkrácená délka topu tak může být příjemným zpestřením vašeho outfitu. Zkusit...  celý článek

Nicole Kidmanová (Beverly Hills, 6. února 2017)
Nechci tajit svůj věk, jsem na něj pyšná, říká padesátnice Kidmanová

Herečka Nicole Kidmanová letos oslavila padesátku. Za svůj věk se nestydí a na rozdíl od jiných hereček na rovinu říká, kolik je jí doopravdy let. Je prý...  celý článek

Další z rubriky

Jóga má podle odborníků nezpochybnitelný pozitivní přínos nejenom pro naše...
OBRAZEM: Ohebná těla vedle ašrámu i v mrakodrapu. Svět slaví den jógy

Po celém světě dnes miliony příznivců indického fyzického a mentálního cvičení slaví svátek. Dnešek je zároveň dnem letního slunovratu, který má pro mnoho...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu
První pomoc při vypadávání vlasů: Tabletky i přípravky pro bohatou hřívu

Zničehonic začínáte ztrácet svou jinak bohatou hřívu? Nepropadejte panice a podívejte se, jak vypadávání vlasů udělit stopku hned v začátcích.

Byt 3kk 87 m2 se zahradou
Byt 3kk 87 m2 se zahradou

Liberec XV-Starý Harcov, Liberec(nečleněnéměsto), Jizerská
3 878 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.