Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dieta bez masa je únavná, tělu chybí proteiny. Dají se ale částečně nahradit

aktualizováno 
Nedostatkem potřebných živin a vitaminů mohou trpět i lidé, kteří jedí velké množství uzenin nebo v rámci diety vynechávají všechny nejdůležitější zdroje sacharidů. Čtěte, na co je třeba dát si pozor.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Jím zeleninu, ovoce, mléko a vajíčka, nejím maso

Tento styl se nazývá laktoovovegetariánství a odborníci na výživu s ním nemají zásadní problém, pokud jej praktikují dospělí či dospívající. Ovšem za podmínek, že se v jídelníčku několikrát denně objeví mléčné výrobky, vejce by se měla jíst několikrát týdně.

Pokud je navíc jídelníček doplněn luštěninami, obilovinami a případně sójou, nemělo by v něm nic chybět. Problémy mohou mít ženy a dívky se silnou menstruací, ty by se měly poradit s lékařem o případném užívání železa.

Tato forma vegetariánství u dětí není v zásadě škodlivá, nicméně je velmi těžké u nich ohlídat, aby do sebe dostaly všechny potřebné látky. Lékaři proto vegetariánství malých dětí zpravidla nedoporučují.

Jím zeleninu, piju mléko, nejím maso a vajíčka

Jestliže si laktovegetariáni hlídají dostatečný příjem mléčných výrobků a navíc přijímají rostlinné bílkoviny z luštěnin, obilovin a sójových potravin, nemusí jim nic chybět.

Nejím maso, mléko ani vajíčka

Pro takového člověka vegana je pečlivě sestavený jídelníček velice důležitý, v praxi se to ale povede jen velmi zřídka.

Měl by obsahovat nejen dostatek luštěnin, cereálií a sójových výrobků kvůli dostatku bílkovin, ale většinou také některé vitaminy či minerální látky v podobě doplňků stravy.

Jedná se zejména o vitamin B12, který se vyskytuje téměř výhradně v živočišných potravinách. Jeho nedostatek může vyvolávat brnění v končetinách, nedostatek energie, špatné vidění, špatnou paměť či poruchy krvetvorby. V extrémních případech se mohou objevit také halucinace a paranoia. U dětí v kojeneckém věku může takový stav vést ke kómatu až smrti.

Vitamin B12 je vhodný také pro vegetariány, kteří mohou mít potíže s jeho množstvím.

U veganů je problematický i obsah vápníku. Ten se sice vyskytuje i v rostlinných potravinách,ale naše tělo jej umí využít pouze v malém zlomku. Naopak z mléčných výrobků si podle některých studií zvládne vzít až 90 procent vápníku.

Podle britské studie z roku 2007 se u veganů vyskytovaly zlomeniny o 30 procent častěji než u vegetariánů neodmítajících mléko a vejce či lidí konzumujících maso. Aby organismus mohl vápník zpracovat, je třeba hlídat také příjem draslíku. Hodně vápníku obsahuje mák, ořechy, kadeřavá kapusta, brokolice nebo zelí.

Ženám a dospívajícím dívkám vegankám, které trpí silnou menstruací, může v těle chybět železo. Ve využitelnější formě se totiž vyskytuje v živočišných potravinách. Zejména děti by se takto přísnému stravovacímu režimu měly vyhnout.

Ilustrační fotografie

Jím jen makrobiotickou stravu

Makrobiotici jedí převážně obiloviny a luštěniny, dále fermentované potraviny (například kvašenou zeleninu), čerstvou zeleninu a v menší míře ovoce, ořechy či oleje. Některé pokrmy také upravují na teplotě do zhruba 40 °C. Kvůli absenci živočišných potravin však může hrozit nedostatek plnohodnotných bílkovin, vitaminu B12, železa a vápníku.

Vláknina je pro organismus důležitá, makrobiotici jí ale mohou mít nadbytek, což může působit potíže s nadýmáním a zácpou či průjmem. Vláknina navíc na sebe váže některé minerální látky, ty pak naše tělo nedokáže využít a vyloučí je. I když jich je ve stravě dostatek, může takto se stravující člověk paradoxně trpět projevy jejich nedostatku.

Při dlouhodobém dodržování makrobiotické stravy mohou mít zdravotní problémy nejen děti, ale i dospělí. Přesto v posledních letech někteří lékaři používají její krátkodobé podávání jako součást léčby atopického ekzému.

Jím jen bílá masa - kuře a ryby

Pokud jsou v jídelníčku z živočišných potravin pouze bílé druhy masa, člověk jistě nemusí trpět nedostatkem živočišných bílkovin. Bylo by však také dobré vědět, zda jsou v jídelníčku mléčné výrobky, aby byl zajištěn dostatečný příjem vápníku. Jako zdroj železa může posloužit větší množství luštěnin a tmavé listové zeleniny.

Jím všechna masa kromě ryb

Pokud jsou v jídelníčku také mléčné výrobky, je pravděpodobně jídelníček dostačující. Ale ryby, zejména tučné, jsou zdrojem cenných esenciálních tuků. Pokud tedy nejíte vůbec ryby, jezte v dostatečném množství alespoň rostlinné tuky a výrobky z nich, například margaríny.

Jím převážně uzeniny

Uzeniny jsou spojovány s řadou onemocnění včetně rakoviny tlustého střeva a konečníku. Na vině jsou méně vhodné přísady, zejména soli a také vysoký obsah nasycených tuků a cholesterolu. Ten bývá také jednou z cest k ateroskleróze, tedy kornatění tepen.

Velice záleží na kvalitě uzenin. Pokud chcete uzeniny opravdu konzumovat, uděláte mnohem lépe, pokud sáhnete po kvalitnějším výrobku s vyšším podílem masa (nejlépe kvalitní šunce s obsahem masa alespoň 80 procent).

Ilustrační foto

Jím převážně bílkoviny

Hyperproteinová strava je spojována jak s některými redukčními dietami, tak zejména se silovými sporty. Při vysokém příjmu bílkovin se dotyčný vystavuje přetížení ledvin a jater.

Celkově nízký příjem sacharidů obvykle znamená, že dotyčný jí málo ovoce, zeleniny a cereálií, které jsou zdroji vlákniny, vitaminů a minerálních látek. Takto se stravující člověk může být poměrně hodně unavený, protože právě sacharidy jsou pro tělo hlavním zdrojem energie.

Odborná spolupráce nutriční terapeutka Jitka Rusková, poradenské centrum Výživa dětí





Nejčtenější

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Ilustrační fotografie
Už rok bojuji s endometriózou i zdravotním systémem, hrozí mi vývod

Za pár dní mi bude 31 let a už rok bojuji s endometriózou, ale i se zdravotním systémem v Anglii, kde nyní žiji. Čtenářka Táňa napsala další díl našeho seriálu...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky
Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky

Pořídit je můžete v pudru, tubě i v peru a pokud víte, jak je správně nanášet, dokáží vaši tvář opravdu zkrásnět. Přesto... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.