Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Dělená strava vám může zlepšit nejen postavu, ale i trávení

  3:04aktualizováno  3:04
Jídelníček rozdělený na konzumaci sacharidů a bílkovin nám nejen pomůže zbavit se kilogramů, ale doporučená konzumace obojího zvlášť může podle některých odborníků navíc chránit náš trávicí systém a odstranit zažívací problémy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Stockfood.czProfimedia.cz

V Čechách byla svého času největší propagátorkou tohoto stravovacího stylu Lenka Kořínková, která pro snadnější zapamatování pojmenovala jednotlivé skupiny na kytičky a zvířátka.

Zakladatelem myšlenky byl však americký lékař Dr. Howard Hay, který sám sestavil tuto metodu kvůli onemocnění ledvin. Žádná studie však zatím neprokázala, že by kombinace živin měla vliv na metabolimus, a tedy i na hubnutí. A pokud dieta zafunguje, pak je to podle Ivy Málkové ze Stob proto, že odpadá automatické zobání mezi jídly. "Hubnoucí si přinejmenším musí uvědomit, zda si dané jídlo vzhledem k předchozí konzumaci určitého druhu potravy mohou dovolit. Většinou sníží energetický příjem díky tomu, že přijímají vyšší podíl rostlinných potravin a menší podíl potravin tučných," myslí si Iva Málková.

Metoda se zakládá na faktu, že určité potraviny potřebují pro své trávení kyselé PH prostředí, kdežto jiné zásadité. Aby trávení probíhalo bez komplikací a zátěže organismu, bílkovinné a sacharidové potraviny by se neměly vzájemně kombinovat.

Dělená strava je nepřesně označována jako dieta, spíše se jedná o životní styl. Jde o vyváženou harmonii potravin, která podle výzkumů nejen pomohla lidem zbavit se nadváhy, ale i podvyživeným váhu zvýšit. Podle MUDr. Kateřiny Cajthamlové ale nemá koncept dělené stravy moc smysl. "Neexistuje způsob, jak jednotlivé složky od sebe oddělit už v samotných potravinách, proto jde spíš o rituální záležitost, jak přemýšlet o svém životním stylu a o tom, co jíme. Zatímco předtím jsme si dali kdejaký nesmysl, teď se víc kontrolujeme a určitě zvýšíme příjem ovoce a zeleniny," vidí populární lékařka v dělené stravě jisté pozitivum.

"Dělená strava, oproti jiným stravovacím metodám, pro naše tělo ze zdravotního hlediska rozhodně škodlivá není. Nedochází k hladovění a člověk dostane do těla všechny důležité složky potravy. Naopak různé zdroje tvrdí, že nám dělená strava chrání náš trávicí systém, který není přetěžován trávením bílkovin a sacharidů dohromady," hodnotí metodu Linda Procházková, výživová poradkyně Centra krásy Bomton.

Důležité rozdělení potravin

Principem dělení potravin jsou v tomto případě tři skupiny, které se kombinují podle daných pravidel, nebo se nekombinují vůbec.

První kategorie se dá označit jako bílkoviny, druhá jako sacharidy a třetí jako neutrální potraviny. Každá ze skupin potřebuje ke svému trávení v zažívacím traktu jiné prostředí: bílkoviny vyžadují velmi nízké PH a sacharidy naopak vysoké.

Spojení potravin obou skupin tedy není pro zažívání optimální, protože tělo paradoxně spotřebuje velikou část energie na vlastní trávicí proces. Pokud tedy respektujeme rozdělení potravin, trávicí trakt se méně namáhá a nedochází tak k běžné únavě po jídle.

Ilustrační fotografie

Pravidla pro dodržování

Skupina bílkovin a sacharidů se vzájemně kombinovat nesmí, třetí neutrální skupina může doplňovat obě. Pravidla metody zní, že se smí jíst celý den pouze bílkoviny nebo sacharidy.

Někteří propagátoři dělené stravy tvrdí, že stačí skupiny střídat v rámci jednotlivých denních jídel s rozestupem alespoň 4 hodin. Určitě by se však měly jednotlivé skupiny pravidelně střídat, a to i v případě, že někomu více chutnají potraviny pouze jedné skupiny.

Není tedy možné, aby jsme například pět dní po sobě jedli pouze bílkoviny. "Tuto variantu bych moc nedoporučovala zkoušet. Jakmile totiž tělu nedodáme potřebnou energii ze sacharidů, značně tím zatížíme centrální nervový systém a naše tělo nebude mít dostatek energie, aby správně fungovalo," varuje Procházková.

Zařazení potravin do skupin

Dělená strava striktně zakazuje konzumaci kávy, černého čaje, kakaa a čokolády. Dále by se v jídelníčku nemělo objevit vepřové maso, výrobky z bílé mouky, majonézy, arašídy, sůl nebo konzervované výrobky.

Bílkovinná skupina

Do této skupiny patří hlavně maso a masné výrobky. Kromě vepřového zde lze konzumovat jakékoliv maso, které je tepelně upravené. Je nutné vyvarovat se smažení v trojobalu, strouhanka patří do kategorie sacharidů, a uzené variantě zpracování. Dále sem patří sojové a mléčné výrobky, nízkotučné mléko, vejce a sýry.

Do skupiny bílkovin se řadí i vybrané ovoce, smí se jíst citrusy, exotické ovoce, kyselá jablka a hrušky, meruňky, broskve nebo třešně. Z nápojů se doporučují ovocné čaje, suché bílé a červené víno nebo suché šampaňské.

Sacharidová skupina

Druhá skupina je bohatá zejména na výrobky z celozrnné mouky a rýže. Patří sem některá zelenina: brambory, kapusta a kukuřice, a sladké ovoce, jakým jsou například banány, fíky, hroznové víno nebo sušené ovoce. Konzumovat lze šťávy, sirupy, javorový sirup a med. Z alkoholických nápojů pivo.

Neutrální skupina

Výhodou této skupiny je, že se dá kombinovat s ostatními nebo může zůstat samostatně. Řadí se sem zakysané mléčné výrobky, sýry s více než 50% podílem tuku, většina zeleniny (zelí, okurky, mrkev, paprika, luštěniny, špenát, hlávkový salát nebo kedlubna) a uzené maso. Z dalších potravin pak ořechy, houby a bylinkové čaje. Alkohol pouze ve formě lihoviny.

Výhoda dělené stravy je ta, že se dá držet dlouhodobě a může vyřešit zažívací problémy. "U dělené stravy žádné časové omezení není, jsou lidé, kteří jí drží celý život, ale někomu zase nemusí její dlouhodobé užívání sedět. Potraviny bohaté na vlákninu, jsou velice přínosné pro správné fungování trávení a zažívání, stejně jako mléčné výrobky bohaté na laktobacily mají velice příznivý vliv na naše zažívání," říká výživová poradkyně.

Na trhu existuje mnoho kuchařek s recepty, které jsou sestaveny podle jednotlivých skupin. Nuda v jídelníčku tedy rozhodně nehrozí.

Autoři:




Nejčtenější

Vévodkyně Kate a její šatník v Polsku a Německu
OBRAZEM: Národní barvy, značky a elegance. Šatník Kate v Polsku a Německu

Vévodkyně z Cambridge Kate (35) platí za módní ikonu. Jejím stylem se rády inspirují některé ženy. Na zahraniční cestě v Polsku a Německu manželka prince...  celý článek

Britney Spearsová (New York, 28. srpna 2016)
Lupénka trápí i celebrity. S nemocí bojuje Spearsová i Kardashianová

Kožní choroby bývají úporné, léčba vyžaduje hodně trpělivosti a onemocnět jimi může každý. Slavní nejsou výjimkou, jak se dočtete v článku v pátečním magazínu...  celý článek

Exotické smoothie s mangem a marakujou
Takhle chutná léto nejlépe. Ve sklenici a třeba s troškou alkoholu

V tuto roční dobu si ovoce užívá i ten nejzapálenější fanoušek pečínky. Je všude kolem, někdy – třeba na zahradě – stačí jen natáhnout ruku a hodovat. Občas...  celý článek

ilustrační snímek
Co tíží matky samoživitelky? Samota, výčitky i nízké sebevědomí

Být sám na výchovu dítěte není žádný med. Většinou úloha rodičů samoživitelů připadne na ženy, které se v této situaci ocitnou po rozchodu nebo rozvodu s otcem...  celý článek

(Ilustrační foto)
Zmírnit bolesti při menstruaci umí heřmánek, teplo i endorfiny

Asi to znáte. Bolest v podbřišku přichází obvykle v prvních dnech cyklu a může se zdržet pár hodin nebo i pár dnů. Každopádně nám běžný život moc neulehčí....  celý článek

Další z rubriky

Jóga má podle odborníků nezpochybnitelný pozitivní přínos nejenom pro naše...
OBRAZEM: Ohebná těla vedle ašrámu i v mrakodrapu. Svět slaví den jógy

Po celém světě dnes miliony příznivců indického fyzického a mentálního cvičení slaví svátek. Dnešek je zároveň dnem letního slunovratu, který má pro mnoho...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Krém, olej, nebo mléko na opalování?
Krém, olej, nebo mléko na opalování?

Na dovolenou u moře se vyzbrojte nejen skvěle padnoucími plavkami, ale také kvalitním přípravkem na opalování. Na pultech drogerií najdete opalovací krémy, mlék... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.