Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Co platí na kocovinu a čemu se raději vyhnout?

  1:00aktualizováno  1:00
Zapomeňte na kafe a raději i na polykání léků proti bolesti, spíše věřte polévce, dostatku tekutin a pohybu. Takhle se dají shrnout rady lékařů, pokud jde o to, čím by se měla zahnat kocovina.

Bolest hlavy - (c) profimedia.cz - Bolest hlavy, migréna - ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

K mání už jsou sice přímo léky, kterými se má kocovině předejít, ale většina lidí stejně sází na osvědčené recepty. Byť nad některými se kroutí žaludek už předem.

„Většinou nejde o likvidaci kocoviny jako takové, s tou mnoho nenaděláte, ale o zmírňování příznaků, kterými na ni tělo reaguje,“ vysvětluje biochemik Tomáš Zima.

A proč se každému na zahánění osvědčilo něco jiného? To se dá vyložit třeba tím, že i v běžném, neopilém životě má každý jiné chutě a z nich si pak volí i v podobné nouzové situaci.

„Často však jde spíše o jakýsi placebo efekt, kdy lidé věří, že jim právě ta jejich metoda pomáhá,“ doplňuje Zima.

A odlišnostmi mezi lidmi a mezi jejich metabolismy se dá vysvětlit i to, že se zatím nepovedlo vyvinout stoprocentně účinný lék na kocovinu.

Co všechno jsou lidé ochotní do sebe preventivně nebo ráno po kalné noci vpravit v domnění, že jim bude lépe?

1. Dostatek tekutin jako základ
Pijte. Pijte hodně. Ne alkohol, ale vodu, nesladkou a pokud možno i bez bublinek. A to už v průběhu večera s alkoholem, další nemalou sklenku si dopřejte před spaním a další hned, jak se probudíte. Mimochodem, není dobré jít spát hned, jak dopijete poslední sklenici alkoholu, protože ten se do krve neuvolní hned, ale až tak během hodiny. Pokud usnete, nemáte šanci alkohol zředit vodou.

2. Tučné jídlo chrání žaludek
Stará a kupodivu stále platná rada zní - nepijte nalačno a v jídlech dávejte přednost těm tučnějším. Nemusí jít hned o špek, pomoci může i olivový olej v zeleninovém salátu a podobně.

Fígl spočívá v tom, že tuk potáhne stěny žaludku a ty jsou pak odolnější vůči překyselení a většímu pronikání alkoholu.

Z podobných důvodů mívají někteří lidé den po pitce nepřekonatelnou chuť třeba na chlebíčky s majonézou a podobně. Při kocovině může pomoci jídlo jako takové, protože dodá energii a ztracené cukry. Pokud na to máte, dejte si vydatnou snídani.

3. Vyprošťovák v podobě piva
Nemálo lidí nedá po propité noci dopustit na první ranní pivo a kupodivu to, že by jim mohlo pomoci, nevylučují ani lékaři. Sice ho rozhodně nedoporučují plošně, ale jeho efekt připouští třeba psychiatr Oldřich Vinař.

Podle něj totiž ztlumí hlad receptorů dožadujících se dalšího alkoholu. A zároveň dodá tělu potřebné tekutiny a ionty, které se z těla vyplavily kvůli přemíře pití. Ale pokud patříte k těm, kterým se zvedá žaludek už jen při pomyšlení na tuhle metodu, nenuťte se k ní.

4. Káva, případně káva s citronem
Silná ranní káva se ještě donedávna doporučovala i v odborné literatuře a v domnění, že se druhý den lépe postaví na nohy, si ji mnoho lidí dopřává na závěr večera v hospodě.

Mělo to logiku, kofein je - laicky řečeno - protijedem alkoholu. Jenže zároveň stejně jako on odvádí z těla tekutiny, takže jen prohlubuje dehydrataci. A další minus, káva je kyselá, což pitím překyselenému žaludku taky zrovna neprospěje.

Jediným přínosem tak mohou být povzbuzující účinky, s nimiž by se snad dala snáze přemáhat ospalost.

5. Silná polévka dodá sílu a spraví chuť
Na nohy vás může postavit i silná polévka, která přinese tělu chybějící tekutiny i ionty, a navíc i chybějící energii. Někdo posiluje účinek polévky silným kořením, třeba čili nebo pepřem. Nemáte sílu ani na to, abyste si polévku uvařili? Můžete zkusit ultrarychlou verzi česnečky, návod na ni koluje po webu: na polévkový talíř dejte česnek rozetřený se solí, přidejte trochu oleje a pepře a zalijte vroucí vodou.

6. Coca-Cola a jí podobné nápoje
U tohoto nápoje jde asi trochu o psychologický efekt, protože mnoho lidí si ho v mysli spojuje s příjemným chladivým osvěžením. Každopádně dodá tělu rychlé cukry, což jako dobrou radu doporučují i lékaři.

7. Ledové mléko proti překyselení
Někomu se může při představě ledového mléka dělat zle, ani nemusí mít kocovinu, ale jiný na něj nedá dopustit. Efekt to mít může - mléko totiž neutralizuje překyselený žaludek. Podobně lze použít i zmrzlinu, raději mléčnou nebo smetanovou, ovocná dřeň bude nejspíše také kyselá, a proto by vám spíše přitížila. Máte-li rádi mléko, zkuste koktejl z tohoto nápoje, banánu a dvou lžic medu. Ten tělu dodá energii a draslík.

8. Acylpyrin, ibuprofen - léky na bolest
„Léky bych raději nedoporučoval, je to další zátěž pro zažívací trakt,“ varuje biochemik Tomáš Zima. Lidé s nimi přitom často zahánějí kocovinu v dávkách větších, než jsou ty obecně doporučované. Berou si třeba dvě nebo dokonce tři čtyřistamiligramové pilulky, což je silná dávka.

Ale i Zima připouští, že je léky a priori určené jako přípravky proti bolesti mohou zbavit potíží s třeštící hlavou i těžkými klouby a svaly, které jsou průvodním jevem kocoviny.

Pozor však, pokud trpíte pálením žáhy nebo silnou nevolností, pak by vám tyto léky jen přitížily. Navíc je třeba vzít v potaz, že zvyšují riziko vnitřního krvácení.

9. Rozpustné multivitaminy
Velké dávky rozpustných vitaminů vás mohou vzkřísit, podobně jako do vody vymačkaná citronová šťáva. Pozor však, pokud trpíte zažívacími potížemi, vitaminy nebo citron vám mohou ublížit, protože jsou také kyselé, zvláště vitaminy s umělou příchutí.

10. Antacida na pálivou žáhu
Léky, které zmírňují zažívací potíže, sice působí zejména na pálení žáhy, ale pokud je to při kocovině váš velký problém, mohou vám alespoň zmírnit celkové utrpení.

11. Zázvor zahání nevolnost
Zázvor je vynikající koření, které můžete ocenit i při kocovině. Funguje totiž také jako bylinný lék, který výrazně mírní účinky nevolnosti. Připravte si z něj nálev tak, že nastrouhaný zázvor zalejete horkou vodou a necháte odstát a potom pomalu vypijte.

12. Bylinné čaje chlácholí zažívání
Čaje rozhodně ty největší příznaky kocoviny nezaženou, mohou vám však pomoci překonat den, který vás čeká po předchozí pijatyce.

Zkuste třeba mátový čaj, který uklidňuje zažívání, a řebříčkový čaj uklidňující játra a žlučník, které při kocovině trpí nejvíce. Když si ho osladíte medem, dodáte tělu ztracené cukry a zbavíte se třeba nepříjemné zimnice.

Uklidňuje i heřmánkový čaj, ale ten se vůbec nehodí pro alergiky. Ti by se měli vyhnout i medu, ale ostatní ho mohou zkusit i samotný, stačit by měly tři lžičky.

13. Homeopatika jako možnost
Přípravky na kocovinu je možné hledat i mezi homeopatiky, s výběrem i dávkováním by vám měli poradit ve specializovaných lékárnách. V úvahu připadá třeba přípravek Nux Vomica, který mírní nevolnost.

14. Čerstvý vzduch, pohyb, sprcha
Pokud se na to cítíte, zkuste rychlou procházku - svižná dvacetiminutová chůze na čerstvém vzduchu vám okysličí krev a měla by zmírnit následky kocoviny. Vlézt si do ranní sprchy vyžaduje sice odvahu, zvláště kdyby měla být studená, ale je to rovněž osvědčený prostředek. Zkuste začít následující den více zvolna, aby vám nedošla energie hned dopoledne.

15. Dopřejte si vydatný spánek
Máte-li tu možnost, nevstávejte druhý den přehnaně brzy, protože vaše tělo je kvůli pití vyčerpané a potřebuje si dostatečně odpočinout. Na druhou stranu více než deset hodin spánku už vás spíše učiní malátnými, než že by vás posílilo.

16. Syrová vejce s pepřem a worcesterskou omáčkou, panák s pepřem...
Originální recepty často pomáhají jen tomu, kdo si je sám vymyslel. Většinou se nedá logicky vysvětlit, proč tomu tak je, a proto je lepší zůstat u doporučení, která se přece jen osvědčila více lidem.

Autoři:




Nejčtenější

Exotické smoothie s mangem a marakujou
Takhle chutná léto nejlépe. Ve sklenici a třeba s troškou alkoholu

V tuto roční dobu si ovoce užívá i ten nejzapálenější fanoušek pečínky. Je všude kolem, někdy – třeba na zahradě – stačí jen natáhnout ruku a hodovat. Občas...  celý článek

(Ilustrační snímek)
UKÁZKA Z KNIHY: Ženy by teď měly muže podržet, tvrdí psycholog Zimbardo

„Na rozdíl od žen a jejich emancipačních hnutí se muži nikdy nezformovali, aby zaktualizovali svou roli ve společnosti,“ píše psycholog Philip Zimbardo ve své...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Muži své emoce ignorují, ženy se v nich ztrácejí, tvrdí odborníci

Vztahy stojí na emocích. Neschopnost je projevovat znamená problém navázat i udržet vztah. Kdo by v přítomnosti ledové kostky roztál? Někdo vztahy sice...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Zuzana Hejnová
Na první dítě nechci čekat do čtyřiceti, říká Zuzana Hejnová

Ve svých třiceti letech má před sebou srpnové mistrovství světa v Londýně, příští rok by ještě chtěla zkusit mistrovství Evropy, dál už se ve své kariéře moc...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Chutě zrají s věkem. Jestli jsme na sladké, je dáno i geneticky

Jak se mění naše chutě? Tak především stárnou – víte sami, že v pěti letech chuťovým pohárkům lahodilo něco jiného než v pětadvaceti nebo pětačtyřiceti. Pak...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm způsobů, jak zastavit depresi hned na začátku

Déletrvající smutek, splín a negativita se mohou snadno zvrtnout v nepříjemné psychické onemocnění známé jako deprese. Existuje několik typů této nemoci a ty...  celý článek

Britney Spearsová (New York, 28. srpna 2016)
Lupénka trápí i celebrity. S nemocí bojuje Spearsová i Kardashianová

Kožní choroby bývají úporné, léčba vyžaduje hodně trpělivosti a onemocnět jimi může každý. Slavní nejsou výjimkou, jak se dočtete v článku v pátečním magazínu...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Snesou vaše zuby bělicí pásky? Na plomby a citlivé zuby opatrně
Snesou vaše zuby bělicí pásky? Na plomby a citlivé zuby opatrně

Závidíme všem, kteří dostali do vínku zářivě bílé zuby. My ostatní jsme odkázaní na specializované zubní ordinace nebo různé kosmetické vychytávky. Třeba na běl... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.