Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Průvodce vaším cyklem: kdy máte největší chuť na sex a kdy přibíráte?

aktualizováno 
V určitých fázích vašeho menstruačního cyklu se vám bude lépe cvičit, jiné jsou ideální na hubnutí, nebo vášnivý sex. Víte, jak menstruační cyklus ovlivňuje vaše tělo?
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Občas se cítíte nabitá energií, vyloženě dychtíte po pohybu, máte vynikající pleť, zářivé vlasy a všechno oblečení vám dokonale padne.

Uplyne pár hodin, vzbudíte se a bez jakékoli zjevné příčiny máte pocit, že byste se měla odklidit na pustý ostrov, aby vás nikdo neviděl. Jste nafouklá, džíny, které jste ještě minule bez problémů dopnula, se vám teď zařezávají do břicha. Vlasy máte zplihlé, pleť horší než teenager, při každé možné i nemožné příležitosti začnete brečet a modlíte se, aby po vás večer partner hlavně nechtěl žádné intimnosti.

„Skutečnost, že hormony a naše emocionální rozpoložení spolu souvisí, je dobře známá. Ostatně už dlouho se mluví o vlivu hormonů například na depresivní poruchu a další psychická onemocnění. Je tedy mimo veškerou pochybnost, že hormonální změny v průběhu menstruačního cyklu mají vliv na psychické rozpoložení ženy,“ říká psycholožka Zdeňka Dušková.

Folikulární fáze: na vrcholu sil

Takzvanou folikulární fází začíná menstruační cyklus a trvá přibližně deset až čtrnáct ní. Během ní nejen uzrává vajíčko ve vaječnících a roste děložní výstelka, ale také stoupá hladina hormonu estradiolu. Právě v této fázi se budete pravděpodobně cítit nejlépe z celého cyklu a můžete se těšit na skvělou náladu i výkonnost.

Vyšší hladina estradiolu vede k tomu, že si budete připadat atraktivněji a podle vědců může i za to, že v této fázi menstruačního cyklu budete mít větší sklony k nevěře. Estradiol také tlumí účinek stresového hormonu, kortizolu, což se pozitivně odrazí na vaší náladě. Kromě toho stoupající hladina estrogenu usnadňuje, dle výzkumů, přenos dopaminu, a to opět přispívá k vaší povznesené náladě.

Folikulární fáze je ideální pro sportování i intenzivnější trénink. Budete na něj mít nejen energii, ale i chuť a vaše tělo bude rychleji spalovat tuky. Navíc podle odborníků budou vaše svaly po sportu rychleji regenerovat. Na první polovinu menstruačního cyklu si proto naplánujte intenzivnější sportovní zátěž, kdežto po ovulaci už byste měla intenzitu tréninku spíše zmírnit.

Ovulace: Sex, sex a zase sex

K ovulaci dochází přibližně uprostřed cyklu (pokud tedy máte standardní osmadvacetidenní cyklus, můžete ji očekávat po dvou týdnech). Vzhledem k tomu, že právě v této fázi dochází k uvolnění vajíčka, které je připraveno na případné oplodnění, budete během ovulace pociťovat největší chuť na sex. 

Podle vědců také v průběhu ovulace gradují vaše erotické sny. Skutečnost, že se červenáte ještě po probuzení (a noční sny si v ničem nezadají s denními fantaziemi), je opět způsobena hormonálními změnami a na zvýšenou frekvenci erotických snů a fantazií se můžete těšit zhruba tři dny před a tři dny po ovulaci.

Kromě toho bylo zjištěno, že ovulující ženy volí mnohem odvážnější oblečení i make-up, což je způsobeno podvědomou snahou o zvýšení šancí na oplodnění. A zajímavé je i zjištění, že provokativně a nápadně se oblékají ovulující ženy bez ohledu na to, zda jsou aktuálně zadané, nebo single.

Během ovulace budete mít zkrátka pod vlivem hormonů tendenci sáhnout po minisukni, ačkoli zbytek měsíce chodíte v kalhotách a roláku. Kromě toho výzkum z roku 2010 zjistil, že během ovulace se mění i vaše tělesná vůně, což vede k tomu, že se zdáte mužům přitažlivější. 

Je to údajně kvůli tomu, že ono „ovulační aroma“ způsobené vašimi hormony vede u mužů ke zvýšenému vyplavování testosteronu, což má zase za následek zvýšení jejich libida.

Luteální fáze: premenstruační syndrom

Po ovulaci následuje takzvaná luteální fáze. Během ní dramaticky klesne hladina estrogenu a oproti tomu vzrůstá množství progesteronu. Na scénu vstupuje premenstruační syndrom, který se objevuje přibližně jeden až dva týdny před menstruací (v závislosti na délce vašeho cyklu) a tím pro vás nastává jednoznačně nejhorší období vašeho cyklu. 

Podle údajů American College of Obstetricians and Gynecologists trpí premenstruačním syndromem (PMS) pětaosmdesát procent žen, přičemž u pěti procent jsou obtíže tak výrazné, že je lze označit za nemoc. I když je PMS vděčným terčem nejrůznějších vtipů a narážek, ve skutečnosti jde o soubor velmi nepříjemných symptomů, za které můžete „poděkovat“ hormonálním změnám, které se v této fázi cyklu ve vašem těle odehrávají.

Právě v období premenstruačního syndromu se můžete cítit „nafouklá“, u oblečení máte pocit, že vám je o dvě čísla menší (to všechno v důsledku toho, že vaše tělo zadržuje vodu). 

Jste podrážděná, náladová, úzkostná a stačí vám podívat se na reklamu na instantní polévku, abyste začala prolévat potoky slz. Během PMS máte také největší pravděpodobnost, že se vám objeví akné, bude vás bolet hlava a na sex nebudete moci ani pomyslet, protože vaše libido bude v minusových hodnotách. 

Počítejte také s tím, že budete mít chutě na sladké, mastné, zkrátka na vysoce kalorické potraviny. Odborníci zjistili, že v průběhu PMS zkonzumují ženy v průměru o 1 100 kalorií více než v jiné dny.

Během tohoto kritického období byste se také měla širokým obloukem vyhýbat nákupním centrům, protože budete mít tendenci k impulsivním nákupům a přehnanému utrácení. Vyplývá to alespoň z výzkumu britských psychologů.

„Je samozřejmé, že každá žena prožívá premenstruační syndrom jinak s různou intenzitou nepříjemných symptomů,“ říká Zdeňka Dušková. 

„V první řadě je důležité naučit se znát vlastní tělo a vědět, co od něj můžete čekat. Pokud tedy například víte, že týden před menstruací nastupuje depresivní ladění, přizpůsobte tomu své chování. Mějte na paměti, že jste aktuálně pod vlivem hormonů a že se vám věci budou za pár dnů jevit jinak. Snažte se tedy nedělat v tomto období zásadní rozhodnutí ohledně vztahů a podobně.“ 

Pomůže vám i dodržování zásad zdravého životního stylu: vyvážený jídelníček, dostatek spánku a pravidelný pohyb.

Autor: pro iDNES.cz






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.