Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Co dělat, když chcete skoncovat s cigaretami

  1:00aktualizováno  1:00
Šanci na to, že se vám podaří skutečně se cigaret zbavit, výrazně zvyšuje podrobný plán. Rada číslo jedna: Přiznejte si, že jste na kouření závislí, a sepište si všechny důvody, proč chcete s kouřením skončit. Seznam mějte stále při sobě.

cigareta, popelník, kouření | foto: Profimedia.cz

Je dobré uvědomit si, jaký charakter vaše závislost na cigaretách má, protože od toho se musí odvíjet následující postup.

Přinášíme návod, jak přestat s kouřením, pro slabého i silného kuřáka, které pro čtenáře připravila lékařka Eva Králíková z poradny pro odvykání kouření.

1. Psychická závislost
Kuřák, který není závislý na nikotinu, většinou nekouří denně 10 a víc cigaret a nemusí si po probuzení do hodiny zapálit, může přestat v zásadě jakkoli a měl by to zvládnout bez léků.

"Měl by se soustředit na změnu prožívání svého dne a určitých situací, kdy bral automaticky do ruky cigaretu," radí lékařka Eva Králíková.

Doporučuje dotyčnému, aby se nejméně tři měsíce vyhýbal činnosti, při níž by si jinak zapálil - může jít o pití kávy nebo o návštěvu restaurace.

"Místo kávy lze přejít třeba na zelený čaj, volit jinou kávu nebo si alespoň dát kafe do jiného hrnku, přestat ho sladit, pít ho vestoje místo vsedě a podobně," doporučuje.

"Pokud se odvykající si kuřák svým typicky kuřáckým situacím vyhnout nemůže, měl by se na ně předem dobře připravit a promyslet si, jak je prožije bez cigarety," upozorňuje zároveň lékařka na možná úskalí.

Může to být třeba chvíle po jídle - zkuste místo obvyklé cigarety vypít sklenici vody a podobně.

2. Fyzická závislost
Zapalujete-li si do hodiny po probuzení a neobejdete-li se bez krabičky cigaret denně, jste nejspíše fyzicky závislí na nikotinu. Odvykání pro vás bude těžší už proto, že byste měli přestat naráz a odpovídajícím způsobem změnit životní styl.

"Mohou vám pomoci léky, které zabraňují vzniku abstinenčních příznaků z nedostatku nikotinu. To může být především náhradní léčba nikotinem, u nás volně prodejná v lékárnách ve čtyřech formách: žvýkačky, náplasti, inhalátor, podjazykové tablety," vyjmenovává lékařka.

Nikotin byste měli užívat nejméně tři měsíce v dostatečné dávce. Přitom je dobré si uvědomit, že kuřák dostane z jedné cigarety přibližně jeden až čtyři miligramy nikotinu bez ohledu na to, co se píše na krabičce: záleží totiž na tom, jak kouří, ne tolik na tom, co kouří.

Druhou možností je lék bupropion, který je však pouze na recept. Je to antidepresivum, a právě deprese jsou jedním z abstinenčních příznaků z nedostatku nikotinu.

Začíná se brát deset dní přede dnem D, od nějž přestáváte kouřit, a můžete jej kombinovat s jakoukoli formou nikotinu.

Jak na to den po dni

Kouřím pět cigaret denně: 
• rozhodněte se, zda chcete přestat naráz, nebo zda budete cigarety postupně omezovat například tak, že každý den jednu uberete 
• postupně se učte místo zapálení dělat něco jiného, třeba zapálit svíčku, udělat dechové cvičení, namočit si ruce, jít do práce jinudy 
• sportujte, pijte hodně vody, vyhýbejte se kuřácké společnosti, nemějte doma cigarety 
• případně si pro akutní krizi kupte jedno balení náhradní léčby nikotinem, které se vstřebává v ústech (žvýkačka, inhalátor nebo tableta)

Kouřím 40 cigaret denně: 
• stanovte si den D, do kterého se už probudíte jako nekuřák, na tento den si připravte nikotinové léky 
• pokud kouříte hluboce a dlouze, je možné, že ze 40 cigaret dostanete do těla denně i přes 100 mg nikotinu, a proto budete nejspíše potřebovat kombinaci nikotinové náplasti (nikotin se z ní vstřebává pomalu, zato celý den) s některou z forem vstřebávajících se v ústech (z nich se vstřebá nikotinu vždy méně než polovina množství, které obsahují, ale během několika vteřin) 
• přesněji se to ukáže po několika dnech na míře abstinenčních příznaků, jestliže se ode dne D objeví některé z nich (deprese, chuť k jídlu, nespavost, nervozita, nesoustředěnost, neschopnost odpočívat, úzkost), znamená to, že musíte dávku nikotinu zvýšit

ČTĚTE TAKÉ:
Kouření zabíjí. Jak s ním navždy skoncovat?

Autoři:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Rady, jak účinně a rychle zmírnit spálení od slunce

Letní pohoda u moře, bazénu nebo na zahradě přináší i riziko spálení kůže, které není radno podceňovat. Co dělat, když pokožka dostane od sluníčka pořádně...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu
5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu

Jedni je milují, druzí se jim vyhýbají obloukem. Jsou parfémy, které vyvolaly tak ostrou reakci, že si jiné přízvisko než "kontroverzní" nezaslouží. A to ať už... celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.