Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Češi stále neumějí jíst zdravě, zkouší hlavně krátkodobé diety

  15:15aktualizováno  15:15
Nezdravé jídlo, nepravidelná strava a málo pohybu, to je jeden z hlavních důvodů stálého nárůstu civilizačních chorob, jako je vysoký krevní tlak, obezita, cukrovka nebo rakovina tlustého střeva. "Zdraví člověka je ovlivňováno z 60 procent zevním prostředím a podíl výživy z toho tvoří asi 40 procent," upozorňuje lékař a předseda Společnosti pro výživu Petr Tláskal.
Nesprávné stravovací návyky jsou příčinou civilizačních chorob (ilustrační fotografie)

Nesprávné stravovací návyky jsou příčinou civilizačních chorob (ilustrační fotografie) | foto: Profimedia.cz

Nový rok je často spojován s ideální dobou pro změnu životního stylu. S jeho příchodem si totiž mnoho lidí dává tradičně různá předsevzetí a zhubnutí patří mezi ta nejčastější. Například podle aktuálního průzkumu agentury Median by si více než polovina žen přála, aby letos shodila aspoň pár kilogramů.

Lékaři a odborníci na výživu ovšem upozorňují, že při shazování nadbytečných kil by měl každý myslet především na zlepšení svého jídelníčku a životního stylu, ne jenom na krátkodobé hubnutí.

V současné době totiž přetrvává v České republice vysoký, v řadě případů předčasný výskyt neinfekčních onemocnění. A to zejména aterosklerózy s různými orgánovými komplikacemi, hypertenze, nádorů, především plic a tlustého střeva, obezity, diabetu II. typu, dny, osteoporózy a dalších chorob, které zvyšují zejména úmrtnost naší populace proti jiným zemím. V řadě příčin, které vedou k tomuto stavu, má největší význam nesprávná výživa.

"Správná výživa je nedílnou součástí procesu, kterému se říká životní styl. Nejde tedy o krátkodobý proces," upozorňuje nutriční specialista Petr Havlíček.

Jak se stravovat

• jíst pravidelně, s pauzou přibližně 3 hodiny mezi jídly

• s rozdělením jídla dle energetického obsahu
- pro snídani 20 %
- dopolední svačinu 5-10%
- pro oběd 35 %
- pro odpolední svačinu 5-10%
- pro večeři 30 %

• nezapomínat na pitný režim

"Základem udržení optimální tělesné váhy je vyrovnaný poměr mezi příjmem a výdejem energie," řekl lékař Petr Tláskal, který se výživou společnosti zabývá už řadu let. "Zásadní vliv na udržení váhy má kromě pravidelného pohybu také složení jídelníčku."

Podle doktora Tláskala by správný jídelníček měl denně obsahovat ve větší míře ovoce (200 – 400g), zeleninu (500g), celozrnné pečivo, libové maso a mléčné výrobky.

"Lidé dělají velkou chybu v tom, že nakupují to, na co mají chuť a nevybírají potraviny podle zdravého složení jídelníčku, který si předem stanoví," řekl iDNES.cz Havlíček.

Pestrá strava je základ

Podle doporučení Společnosti pro výživu je při sestavování jídelníčku nutné dbát nejen na typ potravin, ale také na způsob jejich zpracování. Strava by měla být pestrá a měla by zohledňovat zdravotní stav, věk a fyzickou námahu konkrétního člověka.

Důležité je také jíst pravidelně s pauzami mezi jídly zhruba 2 – 3 hodiny a dodržovat správný stravovací režim. Tři hlavní jídla denně s energetickým obsahem - 20 % snídaně, 35 % oběd a 30 % večeře a dopolední a odpolední svačina s obsahem 5 -10 % denní energie.

Nesmí se ani zapomínat na pravidelný pohyb, ideálně 30 minut střední intenzity denně. Mezi aktivity střední intenzity patří například rychlá chůze, těžší práce na zahradě, rychlejší jízda na kole, bruslení, kondiční cvičení nebo sjezdové lyžování.

Doporučený příjem potravin

* snižujte příjem živočišných tuků (omezujte uzeniny, tučné sýry, tučná masa, lahůdkářské výrobky a jiné) a v celkovém příjmu tuku zvyšujte spíše podíl rostlinných olejů (zvláště olivového a řepkového)

* zvyšujte spotřebu zeleniny a ovoce včetně ořechů. Denní příjem by měl být alespoň 400 g, přičemž poměr zeleniny a ovoce by měl být přibližně 2:1

* zvyšujte spotřebu luštěnin jako bohatého zdroje kvalitních rostlinných bílkovin s nízkým obsahem tuku, nízkým glykemickým indexem a vysokým obsahem ochranných látek

* zvyšujte spotřebu výrobků z obilovin s vyšším podílem složek celého zrna z důvodů snížení příjmu energie a zvýšení příjmu ochranných látek

* konzumujte více ryb a rybích výrobků

* omezujte příjem sladkostí, sladké nápoje nahrazujte nesladkými, včetně vody

* dostatečně dbejte na svůj pitný režim (více pozornosti věnujte příjmu tekutin zejména u dětí a starších osob). Dospělý člověk by měl denně konzumovat 1,5 až 2 litry vhodných druhů nápojů

* alkoholické nápoje konzumujte umírněně, vyvarujte se jejich každodenního příjmu. Alkohol by u mužů neměl překračovat 30 g (přibližně 300 ml vína nebo 0,8 l piva nebo 70 ml lihoviny), u žen 20 g (přibližně 200 ml vína nebo 0,5 l piva nebo 50 ml lihoviny) na den

* nezapomínejte na významný zdroj vápníku – mléko a mléčné výrobky. Snižujte příjem jejich tučných složek, zvyšujte příjem zakysaných výrobků

Autor:




Nejčtenější

Make-up ve stylu Disneyho snímku Zloba – Královna černé magie.
Vizážistka kreslí na obličej pohádkové bytosti z Disneyho filmů

Lví král, Kráska a zvíře nebo Královna Zloba, to jsou tváře, které si dokáže namalovat umělkyně z Irska. S make-up umí doslova zázraky.   celý článek

Nicole Kidmanová (Beverly Hills, 6. února 2017)
Nechci tajit svůj věk, jsem na něj pyšná, říká padesátnice Kidmanová

Herečka Nicole Kidmanová letos oslavila padesátku. Za svůj věk se nestydí a na rozdíl od jiných hereček na rovinu říká, kolik je jí doopravdy let. Je prý...  celý článek

(ilustrační snímek)
Partner Lucii surově mlátil. Vzala děti, odešla a začíná znovu žít

Ovlivnit budoucnost dětí znamená změnit budoucnost jejich matek. Pomáháme maminkám začít po odchodu z azylového domu nový život, naučit se plánovat, spravovat...  celý článek

Jihoafrická modelka Candice Swanopoelová oslavovala své ještě nenarozené...
Baby shower: předporodní večírek, který těhotnou zasype dary i radami

Poslední večírek bez dítěte, příležitost probrat vše o dětech s kamarádkami a příbuznými, to je tzv. baby shower, předporodní večírek chystaný pro nastávající...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Ilustrační fotografie
Rady, jak účinně a rychle zmírnit spálení od slunce

Letní pohoda u moře, bazénu nebo na zahradě přináší i riziko spálení kůže, které není radno podceňovat. Co dělat, když pokožka dostane od sluníčka pořádně...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát
Glamour líčení jednoduše: Výrazného líčení se nemusíte bát

Glamour makeup je výrazný styl líčení. Používá se většinou při focení a má za cíl podtrhnout ženskou krásu a přitažlivost. Proč si ale tohle vše nedopřát i kdyk... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.