Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Běžec musí dbát na pitný režim. V horku i zimě

  1:00aktualizováno  1:00
V minulém dílu jsme načrtli problematiku stravování běžců, dnes kapitolu doplníme ještě o pitný režim. Jak, co a kdy pít - to je rovněž důležitá součást sportovní přípravy. A nejen v teplých dnech léta a brzkého podzimu.
Quido

Quido | foto: iDNES.cz

Předchozí díly seriálu najdete ZDE

Začátečníkům, kteří se drží našich plánů, stačí bohatě voda, samozřejmě bez bublinek. Existuje i řada komerčních sportovních nápojů, ale ty přijdou vhod hlavně při náročnější zátěži, než jaká je zde předepisovaná.

To ale samozřejmě neznamená, že je nemůžete také používat. Pokud se k tomu rozhodnete, vždy si dobře přečtěte návod, ať nápoj správně namícháte. Neměl by být moc sladký, to by se pak tělu hůře vstřebával.

Ale opět, stejně jako u jídla, jde o poměrně individuální záležitost. Neexistuje jen volba: voda, nebo iontový nápoj. Někomu vyhovuje džus ředěný vodou, jiní dají přednost odstáté cole nebo energy-drinkům.

Záleží na toleranci vašeho žaludku a vašich návycích. Zkuste se jen těsně před během vyhýbat kávě a čaji, protože ty odvodňují, což pro sportovní výkon není ideální.

Kolik pít?
Pít při sportu málo je stejně špatné jako pít příliš. Ideální příjem tekutin by měl činit 0,5 litru během hodiny zátěže, ovšem měl by být rozložený do menších dávek. Samozřejmě záleží na počasí. Čím je vyšší teplota, tím větší musí být i příjem tekutin.

Ale pozor: pitný režim nepodceňujte ani v chladnějším počasí. Sice můžete mít subjektivní pocit, že se méně potíte, protože panují výrazně nižší teploty, ale jelikož většinou sportujete více oblečení, vaše tělo stále ztrácí hodně tekutin.

Kdy pít?
Pokud vaše sportovní aktivita nepřesáhne hodinu a nepanuje extrémní vedro, naprosto se stačí napít před tréninkem.

Jestli přesto zjistíte, že vám to nestačí, můžete si pití samozřejmě brát s sebou. Buď v plastové láhvi ve speciální ledvince, nebo - pokud třeba běháte v lese po okruzích - si můžete pití schovat a vždy při proběhnutí se napít. Je vždy lepší se vrátit domů s nedopitou láhví, než aby se o vás pokoušely mdloby.

Pití před tréninkem je důležité, i když máte pocit, že žízeň je daleko. Stav zavodnění organismu poznáte nejlépe podle moči. Čím je tmavší, tím hůře jste zavodněni. Rozhodně byste neměli pít až v okamžiku, kdy máte žízeň. To už vám tělo dává signál, že něco není v pořádku.

Důležité není jen pití před a během tréninku, ale i po jeho skončení. Čím rychleji doplníte tekutiny, tím snadněji bude probíhat regenerace.

Zkuste si někdy provést malý pokus. Zvažte se před během i po něm. Když zjistíte, že máte o kilo méně, znamená to, že musíte doplnit zhruba litr tekutin. Občas je mezi lidmi rozšířena pověra, že váha se shazuje pocením. To je samozřejmě nesmysl, hubne se spalováním tuků. To, co vypotíte, musí zase nahradit. Čím dříve, tím lépe.

Tréninkový plán, 6. týden

Začátečníci
Pondělí: -
Úterý: chůze 2 minuty, běh 1 minuta - to vše opakujte 30 minut
Středa: chůze 5 minut, běh 20 minut, chůze 5 minut
Čtvrtek: chůze 2 minuty, běh 1 minuta - to vše opakujte 30 minut
Pátek: -
Sobota: chůze 2 minuty, běh 1 minuta - to vše opakujte 30 minut
Neděle: běh 40 minut

Sváteční sportovci
Pondělí: -
Úterý: běh 25 minut
Středa: běh 30 minut
Čtvrtek: běh 25 minut
Pátek: -
Sobota: běh 25 minut
Neděle: běh 50 minut

(chůze má být svižným tempem, běh rychlostí, která je vám příjemná)

Tip týdne: Piva se nemusíte bát
Představa, že běžci jsou asketové, kteří se vyhýbají alkoholu, je samozřejmě nepravdivá a směšná. I oni pijí alkohol, jen musí vědět, kdy a kolik si ho mohou dopřát. Před během a při něm není vhodný, ale po tréninku si samozřejmě pivo můžete dát. Ale buďte opatrní: nekopněte ho do sebe hned po doběhnutí. Měli byste se nejprve dostatečně zavodnit nealkoholickými nápoji, teprve pak si vychutnat pivo. Ostatně notoricky známý bonmot říká, že je to nejlepší iontový nápoj. Pokud ho tedy nepijete po litrech a každý den…

POTŘEBUJETE PORADIT S BĚHÁNÍM? ZEPTEJTE SE QUIDA. JEHO PORADNU NAJDETE ZDE.

Autoři:




Nejčtenější

Cara Delevingne (Los Angeles, 17. července 2017)
Delevingne: V pubertě jsem nedávala najevo emoce a byla jsem osamělá

Herečka a modelka Cara Dlelevingne (25) si postěžovala na období svého dospívání. Protože nechtěla odhalovat svou sexuální orientaci, bývala hodně uzavřená a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Broskvová marmeláda
Zavařte chuť léta do skleniček, v zimě jako když ho najdete

Prázdniny vstupují do poslední čtvrtiny a to také znamená, že se ovocné stromy i rajčatové keříky prohýbají pod bohatou úrodou. Většinou nemáme šanci všechno...  celý článek

(ilustrační snímek)
Partner Lucii surově mlátil. Vzala děti, odešla a začíná znovu žít

Ovlivnit budoucnost dětí znamená změnit budoucnost jejich matek. Pomáháme maminkám začít po odchodu z azylového domu nový život, naučit se plánovat, spravovat...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Ilustrační fotografie
Nedaří se vám otěhotnět? Šest tipů, které usnadní početí

Za neúspěšnou snahou otěhotnět může stát několik překvapivých faktorů. Stres, starší partner, ale i nadváha. Zjistěte, co všechno si hlídat a na co pamatovat,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm jednoduchých způsobů, jak si o pár let prodloužit život

Cesta k dlouhému a zdravému životu nemusí být kupodivu ani moc náročná. Někdy postačí jen několik malých, jednoduchých změn ve vašem životním stylu. A nebojte...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky
Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky

Posloucháte tvrdou muziku a v ničem se necítíte lépe, než v okovaných botách a punkovém číru? Tak to pak bude romantický drdol s růžičkami tabu i na vaší svatbě... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.