Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ani málo, ani moc. Naučte se, že musíte pít tak akorát

  3:37aktualizováno  3:37
Dodržovat správně pitný režim neznamená jen dostat do sebe co nejvíce tekutin. Pokud jich vypijete mnoho, zatížíte organismus a ohrozíte činnost ledvin. Pozor si dávejte také na složení.
Nadbytečné množství vody zatěžuje ledviny a srdce.

Nadbytečné množství vody zatěžuje ledviny a srdce. | foto: Profimedia.cz

Nosíte u sebe celý den lahev s vodou a při každé příležitosti ji doplníte? Pak možná trpí vaše ledviny. V souvislosti s pitným režimem se nejčastěji hovoří o nedostatečném doplňování tekutin, a na opačný extrém se zcela zapomíná.

Nadbytečné množství vody přitom zhoršuje filtrační funkci ledvin a zatěžuje srdce. Spolehnout se nedá ani na obvyklé rady, kolik tekutin byste měli denně vypít. Tyto údaje jsou zcela individuální a závisí na věku, složení potravy, typu zaměstnání i trávení volného času.

Od jednoho litru až po pět

Podle údajů Státního zdravotního ústavu by měl dospělý muž vypít denně kolem dvou litrů tekutin, žena o čtyři decilitry méně. Tyto údaje jsou však spíše průměrné.

Ti, kdo celý den sedí v kanceláři, holdují zelenině, obilovinám a sůl si raději odpustí, splní pitný režim jedním litrem tekutiny. Naopak mlsouni, kteří si den bez sladkostí a solených jídel nedokážou představit, fyzicky pracují a večer jdou své hříchy ještě vysportovat, potřebují do těla dostat třeba i pět litrů tekutin.

Podle toho si můžete svůj pitný režim jednoduše upravit a naučit se ho dodržovat. Rozhodně se však neřiďte podle pocitu žízně. Ten se totiž objevuje až v okamžiku dehydratace. Navíc se pocit žízně ve vyšším věku snižuje, tudíž pro seniory je takový ukazatel nedostatečný.

Na mírnou dehydrataci nás může upozornit také sucho v ústech, oschlé rty, škytavka při jídle, tlak v okolí žaludku nebo suchá pokožka. Jako stoprocentně spolehlivý ukazatel poslouží barva moči a intenzita, s jakou na toaletu chodíte.

Britští vědci dokonce spustili kampaň: Keep it light (Udržuj ji světlou), která upozorňuje na to, že jedině barva moči je správný indikátor. Pokud jdete jednou za den a všimnete si, že je moč hodně tmavá, raději kolem sebe rozmístěte lahve s vodou, abyste na doplňování tekutin nezapomínali.

Fakta

* Denně by člověk měl vypít minimálně 1,5 litru tekutiny (v případě, že konzumuje hodně potravin, které jsou bohaté na vodu). Maximální hranice je velmi individuální, dlouhodobá nadměrná konzumace tekutin snižuje funkci ledvin a zatěžuje organismus.
* Nejlepší je pít obyčejnou vodu z vodovodu: obsahuje vyvážené množství látek a je vhodná ke každodennímu pití.
* Bez obav můžete konzumovat jen kojenecké vody, pramenité a slabě mineralizované. Omezeně sahejte po minerálních vodách, zejména silně mineralizovaných.
* Jen zcela výjimečně pijte limonády, colové nápoje, ochucené minerální vody nebo energetické nápoje. Důvodem je cukr, který jen zvyšuje pocit žízně, a jeho "prázdné kalorie"; dále umělá sladidla, z nichž některá zvyšují chuť k jídlu, nebo oxid uhličitý, který spolu s organickými kyselinami (ochucovadla) poškozuje zubní sklovinu.

Pokud běháte na záchod každou chvíli, začněte myslet na to, kolik vody vlastně pijete. Na příliš velké množství vypité tekutiny vás upozorní například zvýšené pocení v normálních teplotních podmínkách, vlhké ruce či nohy, bolestivost bodu vzadu uprostřed lýtka (při stisku prstem).

Při přepití hrozí otok mozku

Pokud pitný režim nedodržíte, hrozí vám v lepším případě vážné zdravotní potíže, ale extrémní případy můžou skončit dokonce smrtí. Voda zajišťuje nejen látkovou výměnu a dobrou funkci ledvin, tedy vylučování škodlivých látek, které v těle vznikají. Umožňuje také plnou výkonnost všech ostatních orgánů a tělesných i duševních funkcí.

Po prvních příznacích dehydratace se objevují bolesti hlavy, únava a malátnost, pokles fyzické i psychické výkonnosti včetně poklesu koncentrace. Ztráta tekutin na úrovni dvou procent tělesné hmotnosti představuje ztrátu až dvaceti procent výkonu. U dětí se snižuje schopnost sledovat vyučování. Při pětiprocentní dehydrataci již hrozí přehřátí, oběhové selhání a šok.

Mírný, ale dlouhodobý nedostatek tekutin, který v denním shonu mnohdy ani neregistrujeme, pak může mít za následek vážné zdravotní poruchy. Vedle opakované bolesti hlavy nebo zácpy mohou selhat ledviny nebo vzniknou ledvinové a močové kameny.

I když ne tak častý, ale stejně nebezpečný je opačný extrém, hyperhydratace. U lidí, kteří vypijí nadměrné množství tekutin, se objevují kolapsy a na následky zavodnění někdy umírají. "Ledviny pak nestihnou vodu zpracovat a dojde k otoku mozku, při kterém člověk může zemřít," vysvětluje Eva Jančová z kliniky nefrologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Jak dodává, takový stav není častý. Člověk obvykle tolik vody nevypije, případy kolapsů nebo úmrtí se vyskytly spíše u lidí, kteří závodili nebo se snažili přepít nějakou bolest. Častějším jevem je podle Františka Kožíška ze Státního zdravotního ústavu mírnější nadbytek příjmu tekutin. Ten vede ke zhoršení funkce ledvin a k zatížení dalších orgánů, zejména srdce.

Minerálky jako lék

Na základě těchto informací lze odvodit, kolik litrů byste měli denně do těla dostat. A tomu se také přizpůsobit. Pokud pijete málo, spojte konzumaci nápojů s pravidelnou činností nebo si po svém okolí rozmístěte více lahví.

Pokud máte pocit, že pijete hodně, zkuste si den nebo dva příjem tekutin (i v jídle) počítat a zaměřte se také na barvu své moči.

Zvláštní pitný režim by měli dodržovat lidé, kteří sportují. Za hodinu sportovní aktivity tělo ztrácí půl litru až litr vody. Během cvičení byste tak měli pít menší množství vody každých deset minut a po cvičení do sebe dostat minimálně půl až tři čtvrtě litru vody. Nejlepší je sáhnout po minerální vodě, protože pocením minerály z těla vylučujeme.

Pozor! Minerální vody jsou léčivé a podle toho s nimi musíte zacházet. Je důležité, co konkrétně voda obsahuje. Když se v důsledku sportovní aktivity nebo tropických teplot potíte, vylučujete z těla sodík. Pak je vhodné sáhnout po minerálce, která sodíku obsahuje více. Pokud trpíte průjmem a potřebujete doplnit tekutiny, jež tělo ztratilo, sáhněte po Magnesii, ta totiž obsahuje hořčík, který je při průjmu vylučován.

Pitný režim

Děti
Nemívají tak silný pocit žízně jako dospělí, ale voda se v jejich těle obměňuje až třikrát rychleji. Rodiče proto musí na dodržování pitného režimu dohlížet. Projevy dehydratace jsou obdobné jako u dospělých, ale dítě může být navíc neklidné a neobvykle zlobivé. Dítě ve věku od 2 do 3 let by mělo vypít 1,3 litru tekutin denně, od 4 do 8 let 1,6 litru, od 9 do 13 let 1,9 litru (dívky) až 2,1 litru (chlapci). Děti od 14 let mají vypít tolik jako dospělí.

Dospělá žena
Potřebuje zkonzumovat průměrně kolem dvou litrů vody denně. Z toho by kolem 80 procent, tedy 1,6 litru, mělo pocházet z nápojů, zbytek z jídla. Nezapomínejte, že v okurce je 96 procent vody, v melounu či rajčatech 94 procent. Svůj pitný režim tedy přizpůsobte jídelníčku i zaměstnání. Lidé v kanceláři nepotřebují pít tolik jako manuálně pracující.

Dospělý muž
Měl by do sebe denně dostat 2,5 litru tekutiny, z toho dva litry v nápojích a půl litru ve stravě. Při fyzické práci a příliš slané a sladké stravě však potřebuje zvýšit přísun tekutin třeba i na pět litrů.

Senioři
Zaznamenávají značný přirozený úbytek tekutin, denně by tak měli minimálně 2 litry vody vypít. Jenže pocit žízně se postupně vytrácí a starší lidé zapomínají pít. Pokud senior dodržuje pitný režim, přiklání se častěji ke konzumaci sladkých nápojů anebo pije vodu, do které si přidává sladké sirupy. To zase negativně ovlivňuje jeho zdravotní stav.

Autoři:




Nejčtenější

Sbalit se šikovně je umění. Zvládnou to ale může každý.
Šest triků, jak se zabalit, aby kufr tolik nevážil

Hlavně nic nezapomenout. To se nám honí hlavou, když se snažíme do batohu či kufru složit vše potřebné na dovolenou. Mnohdy proto volíme objemnější verze...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Od narození miminka s manželem nemáme sex

Před půl rokem se nám narodila úžasná holčička. S manželem jsme se na ni moc těšili, ale s jejím příchodem jsme zcela přišli o sex. Bude to takhle napořád?...  celý článek

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Žádná dovolená v dohledu? Odpočatý vzhled můžete mít i bez ní

Polehávání na pláži nebo výlety do přírody udělají svoje. Nic nám nevykouzlí tak odpočatý vzhled a rozjasněnou pleť jako pár dnů až týdnů volna. Jenže co když...  celý článek

Charlie s rodiči Corrine Yatesovou a Chrisem Gardem
Léčba Charlieho byla falešnou nadějí pro rodiče, říká český odborník

Média po celém světě sledují osud jedenáctiměsíčního Charlieho, který trpí syndromem mitochondriálního vyčerpání. Rodiče se nakonec po dlouhých soudních...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm jednoduchých způsobů, jak si o pár let prodloužit život

Cesta k dlouhému a zdravému životu nemusí být kupodivu ani moc náročná. Někdy postačí jen několik malých, jednoduchých změn ve vašem životním stylu. A nebojte...  celý článek

Ilustrační fotografie
Alternativy k hormonální antikoncepci. Tělísko, krémy i operace

Mnoho žen odmítá nebo nemůže užívat hormonální antikoncepci. I proto hledají jiné způsoby ochrany před otěhotněním. Které to jsou, jak fungují a jsou vhodné...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Naučte se nanášet make-up s profesionální vizážistkou
Naučte se nanášet make-up s profesionální vizážistkou

Štětec, houbička i obyčejný prst. Na nanášení make-upu existuje řada pomůcek a vychytávek. Veškerá "výzbroj" vám však bude k ničemu, pokud nevíte, jak make-up n... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.