Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

10 tipů, jak ušetřit na jídle a neohrozit tím své zdraví

  11:00aktualizováno  11:00
Trend levných jídelníčků se mezi lidmi objevuje stále častěji, cena je jedním z hlavních faktorů ovlivňující spotřebu potravin. Pokud se ale budeme orientovat pouze na ni, můžeme si podle odborníků z Fóra zdravé výživy ublížit.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„V české populaci je zvykem šetřit na jídle. Dalším, ještě snad poválečným zvykem, je mít jídla raději více. V jiných zemích v takové situaci dochází k omezení množství a orientaci na kvalitní, spíše doma připravenou stravu,“ domnívá se Tamara Starnovská, vrchní nutriční terapeutka Thomayerovy nemocnice.

Jak ušetřit

Dá se vyjít se 100 Kč na den pro celou rodinu? Co vařit? Podívejte se na praktické rady uživatelek jak ušetřit na eMimino.cz

Při pohledu na internetové diskuze a návrhy na levná jídla zjistíme, že autoři se více či méně úspěšně snaží o nízkou cenu za větší množství jídla, ale vůbec neuvažují o riziku nedostatečného příjmu živin vinou jednostranného stravování. Výběr levných jídel se orientuje hlavně na jídla moučná, sladká, případně kombinace moučného a zeleninového jídla. V takovém případě podle odborníků hrozí velmi brzký deficit potřebných bílkovin, ale i některých vitamínů a minerálních látek. Jako ještě horší variantu pak vidí nákup zboží po lhůtě použitelnosti, což vede i k přímému riziku zdravotních komplikací.

Sacharidy by měly tvořit 55 procent denního příjmu (ilustrační snímek)

Odborníci naopak stále nabádají ke konzumaci výživově kvalitních potravin v menším množství, než je většina Čechů zvyklá.

„Důvodem je co nejdéle zachovat optimální zdraví české populace, a to i ve vazbě na prodlužující se dobu života. Pro jedince i společnost má smysl prodloužený život, který je co nejdéle stráven ve zdraví,“ vysvětluje Starnovská, proč se Fórum zdravé výživy rozhodlo zvyšovat zdravotní gramotnost Čechů a Češek. 

„Mnoho problémů běžně pramení z neznalosti, tedy i z neznalosti vazby ceny a užitku při skladbě stravování. Nelze paušálně tvrdit, že kvalitní stravování je drahé, mnoho levnějších variant pouze upadlo v zapomnění,“ dodává.

Jak nakupovat levně a přitom zdravě poradí Petr Havlíček:

Jídelníček každého z nás by měl vypadat trochu jinak, je třeba ho přizpůsobit individuálním požadavkům. „Mluvíme-li k široké populaci, lehce zobecňujeme, ale i tak je třeba brát v úvahu minimálně typickou fyzickou neaktivitu a velmi často se vyskytující onemocnění,“ vysvětluje nutriční terapeutka Věra Boháčová, proč může být i krátkodobý nedostatek nebo nadbytek některých živin v potravě problematický pro zdraví průměrného Čecha.

Jak moc levně?

Pojem „levný jídelníček“ je vysoce individuální. Zatímco pro někoho je to strava, při které se denně vejde pod stovku, pro jiného to může být limit levnosti pět set anebo taky třicet korun (přečtěte si, jak redaktorka živila rodinu za 30 korun na den). Mnoho osob je navíc limitováno možnostmi stravování v zaměstnání, nedostatkem času nebo prostě tím, že neumí vařit.

„Zlevňování jídelníčku by vždy mělo začít stanovením individuální energetické potřeby, reálného příjmu a vytyčením důležitých zásad, které by měl splňovat, a pak teprve hledat možnosti, kde by bylo možné ušetřit. Jen tak se vyhneme případným zdravotním problémům, které ve svém důsledku mohou znamenat daleko větší finanční náklady než původní nezlevněný jídelníček,“ radí nutriční terapeutka Boháčová z Fóra zdravé výživy a přikládá ukázku dvou jídelníčků za stejnou cenu, ale s rozdílnými výživovými hodnotami.

Jídelníček č. 1 - reálný, ale nevhodný

snídaně : 1 rohlík s točeným salámem (50 g) - 5,50 Kč

přesnídávka: 1 jablko - 5 korun

oběd: instantní nudlová polévka, hotová sekaná (100 g), brambory (250 g) - 25,20 Kč

svačina: 1 rohlík, vlašský salát (100 g) - 8,40 Kč

večeře: mražená žampiónová pizza (340 g)- 59,90 Kč

cena celkem 104 Kč

 Energetická hodnota jídelníčku č.1 je sice přiměřená (8 594,5 kJ), ale složení je značně nevyvážené – chybí více než 20 g bílkovin (pouze 52,7 g) a naopak více než 20 g tuků přebývá (92 g).

„Nutno říci, že se jedná především o tuky nevhodného složení. Zeleniny a ovoce obsahuje poskrovnu, mléčné výrobky chybí úplně. Pozitivní je snad jen jeho rychlá příprava a tudíž úspora času a energií, což však, v kontextu všech dalších okolností, snad ani za pozitivum považovat nelze,“ uvažuje nutriční specialistka.

 Je potřeba vzít v úvahu i příjem tekutin, který není v jídelníčku zmiňován. Nejlevnějším zdrojem pitného režimu je voda, rozpočet téměř nezatíží také čaje. Je tedy důležité do plánování stravovacího limitu zahrnout i nápoje.

Jídelníček č. 2 - levný a zdravý

snídaně: 2 rohlíky s margarínem (20 g), šunkou (výběrová, 50 g), salátová okurka (1/3 ks, cca 100 g) - 19,50 Kč

přesnídávka: 1 jablko, bílý jogurt (150 g) - 9,90 Kč

oběd: grilované kuřecí prso (80 g + 10 g olej), brambory (250 g), hlávkový salát (1/2 ks) s ředkvičkami (1/2 svazku, lžička cukru, ½ citrónu) - 29,10 Kč

svačina: ovesné vločky (30 g), banán (1 ks), mléko (100 ml) - 7,70 Kč

večeře: těstoviny se zeleninou (100 g těstoviny, 10 g olej, 100 g lilek, 100 g cuketa, 1 cibule, 2 rajčata, 10 g italský tvrdý sýr) - 34,30 Kč

cena celkem 100,50 Kč

Tento jídelníček je sestaven pro jednu osobu. V případě rodin či vícečlenných domácností je možné jídelníček modifikovat a náklady ještě snížit, například nakupováním potravin, které jsou v akci.  Možným řešením cenové otázky, je i snížení nákladů v rámci kulinární úpravy – pokrmy je možné zmrazit nebo zamrazit jejich připravený základ a mírnými modifikacemi ze základu připravovat několik různých jídel. Případné další úpravy záleží na počtu osob v domácnosti (včetně věku), na případném finančním limitu i třeba času, který je možné do přípravy investovat.  

10 tipů ke zlevňování jídelníčku:

  1. Zlevňujte jídelníček po boku odborníka-nutričního terapeuta. Jídelníček bude přizpůsobený vašim potřebám i aktuálnímu zdravotnímu stavu, nutriční terapeut zohlední i vaše chutě a dokáže zhodnotit, zda levnější varianta neznamená minusové body pro vaše zdraví.
  2. Před samotným zlevňováním jídelníčku se zamyslete nad tím, kde u vás konkrétně by se dalo ušetřit – při nákupu surovin, při spotřebě vody a energie, při návštěvách podniků veřejného stravování apod.
  3. Využívejte aktuálních slev potravinových řetězců – slevy potravin se pohybují od 10 do 50 %, a to bez ohledu na nutriční profil potravin, ve slevách jsou i kvalitní výrobky.
  4. Při nákupu porovnávejte potraviny na stejné množství (např. 1 kg/1 l) – velikost balení se často značně liší.
  5. Nenakupujte příliš do zásoby – nestihnete-li potraviny sníst, hrozí, že se zkazí.
  6. Výhodnější je mít předem nákupní seznam, než hledat, co by se vám hodilo přímo na místě. Choďte nakupovat najedení.
  7. Zařazujte do jídelníčku potraviny, které mají právě sezonu, dávejte přednost tuzemské produkci - vyplatí se vám to nejen finančně, ale i nutričně (platí zejména u ovoce a zeleniny).
  8. I ve stravování platí, že v jednoduchosti je krása, krátké vaření navíc šetří váš cenný čas a energie.
  9. Nezpracované potraviny jsou nutričně hodnotné, ale neznamená to, že ty zpracované by byly vždy horší – např. sleďové závitky s kysaným zelím vycházejí nutričně skvěle a navíc váš rozpočet nezruinují.
  10. Pokrmy připravte ve větším množství a část zamrazte, případně zamrazte předpřipravené suroviny, ze kterých můžete obměnou dalších surovin připravit řadu receptů.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Karlie Klossová na přehlídce Victoria's Secret  (13. listopadu 2013)
Agenti mi v jeden den řekli, že jsem vychrtlá i tlustá, líčí modelka

Američanka Karlie Klossová (24) patří mezi žádané modelky. Módní experti o ní říkali, že by měla zdědit přezdívku „Tělo“ po Australance Elle Macphersonové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Jitky: Jsem těhotná. Přítel chce naše dítě vychovávat s jinou

Jsem zasnoubená a čekám dítě. Bohužel jsem se snoubencem nešťastná a nevím, jestli si ho mám vzít, nebo opustit. Neuvěřitelně mě zklamal, udržuje vztah s více...  celý článek

Ilustrační fotografie
Muzikoterapie: tóny, které léčí psychiku i poruchy řeči

Vrátí paměť i řeč, rozhýbe ochablé svalstvo. Muzikoterapie odkrývá, co vše pro člověka hudba znamená. A pomáhá i tam, kde nestačí ani největší rozmach...  celý článek

Jedlý make-up. Youtuberka se líčí jídlem
Jedlý make-up. Číňanka se nalíčila jídlem, které našla v ledničce

Jste-li skutečnou milovnicí líčení, nemusíte si kupovat drahé šminky, stačí se porozhlédnout v kuchyni. Ze sušenek, barevných lentilek, ovoce nebo třeba kečupu...  celý článek

Medové kuřecí stripsy s kečupem
Prázdniny se blíží! Rozloučení se školním rokem bude dětem chutnat

Za pár dní je tu konec školního roku a kamarádi i kamarádky ze třídy se rozutečou za letními zábavami. Uspořádejte pro spolužáky svého potomka dětskou party,...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Důvody, proč musíte na záchod uprostřed noci. Oteklé nohy i kapavka

Považujete své noční návštěvy toalety za normální a nevyhnutelné? Pak věřte, že to normální není. Podle odborníků byste spánek dlouhodobě přerušovaný častým...  celý článek

(Ilustrační foto)
Rok 2017 je pro alergiky zatím nejhorší. Může za to stres i oteplování

Kdo trpí pylovými alergiemi, mohl v posledních letech nabýt pocitu, že se jeho stav s každou letní sezonou zhoršuje. Rýma, svědění, pálení očí a další příznaky...  celý článek

Ilustrační fotografie
Mýty o štítné žláze: může za naši nadváhu a potíže odhalíte lehce

O tom, že ji v těle máme, mnoho lidí ani neví, dokud nepřestane fungovat, jak má. Štítná žláza, která reguluje metabolismus, nám může způsobit nepříjemné...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Síla make-upu: 8 proměn, kterým se nechce věřit
Síla make-upu: 8 proměn, kterým se nechce věřit

Make-up svede s vaší tváří divy. To ostatně ví každý, kdo jen prolistuje módní magazín. Neuvěřitelné proměny už dávno nejsou jen výsadou celebrit. Jak dokazuje ... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.