Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ZUŠ je český unikát. Rodí se tam umělci i publikum

  0:23aktualizováno  0:23
Odpoledne strávená na výuce hry na klavír nebo na kreslení v „lidušce“ patří u mnohých z nás k příjemným vzpomínkám na dětství. Dnes chodí děti do základních uměleckých škol, tradice uměleckého vzdělávání českých dětí tak pokračuje. Ve světě jeho struktura a dostupnost nemá obdoby.

Kromě hudby lze na základních uměleckých školách studovat i tanec nebo literárně-dramatický obor. | foto: Petra Hájská

„Základní umělecké školy umožňují podchytit a vzdělávat většinu nadaných jedinců a odborně je připravit na neprofesionální uměleckou činnost, případně na studium na středních a vysokých školách uměleckého nebo pedagogického zaměření a na studium na konzervatořích,“ vysvětluje Ivana Heřmánková, ředitelka ZUŠ Marie Podvalové v pražských Čakovicích.

Umělecké školy mají v Česku tradici

ZUŠ Open

30. května se ve 280 městech a obcích uskuteční první ročník celostátního happeningu základních uměleckých škol ZUŠ Open. 355 základních uměleckých škol připravilo pro veřejnost společné koncerty pod širým nebem, vystoupení dětí s profesionálními umělci či ve spolupráci se zavedenými festivaly i zkušenými filharmoniky, dílny, street art projekty či performance.

Vstup na tisícovku akcí je zdarma a nabízí lidem mimořádnou příležitost zažít umění s dětmi v ulicích a často i na atraktivních místech, jako jsou zámky, kostely, parky i náměstí, nádraží či zoologická zahrada.

Vznikem městských hudebních škol v 19. století byla v českých zemích založena tradice organizovaného hudebního vzdělávání. Počet hudebních škol se v době první republiky rozšiřoval, po druhé světové válce byl zaveden jednotný typ hudebních škol. V 60. letech 20. století se tyto školy transformovaly na lidové školy umění, tzv. „lidušky“, ve kterých postupně vznikaly další obory: taneční, výtvarný a literárně-dramatický. Novelizace školského zákona po roce 1989 vrátila lidovým školám umění jejich původní status školy (místo pouhé zájmové činnosti) a dala jim i dnešní označení základní umělecká škola. V současné době jsou základní umělecké školy součástí systému na sebe navazujícího uměleckého vzdělávání.

„Základní umělecká škola je škola se vším všudy, náročností i kvalitou. Má svůj Rámcový vzdělávací program a každá jednotlivá škola Školní vzdělávací program, kde škola popisuje svoji závaznou vzdělávací nabídku. Žáci jsou pravidelně hodnoceni,“ popisuje Heřmánková rozdíl mezi moderními uměleckými školami a liduškami tak, jak je pamatují rodiče dnešních žáků.

Zájem studentů roste

V České republice funguje 489 základních uměleckých škol, což je o 11 více než v roce 2007, a studuje v nich 247 tisíc žáků. Aktuálně nabízejí čtyři základní obory: hudební, taneční, výtvarný a literárně-dramatický. Podstatný je nárůst celkového počtu poboček, tedy míst, kde probíhá výuka. Školy dnes disponují 965 pobočkami oproti 738 místům před deseti lety, což představuje nárůst o 31 %.

Fotogalerie

Za posledních 10 let vzrostl zájem o studium na ZUŠ o 12 %. Hledat a upevňovat vztah k umění, lásku k múzám a rozvíjet dovednosti a talent dětem pomáhá 11 362 stálých a 1 053 externích pedagogů. Vzrůstající zájem o studium na ZUŠ je vidět jak ve zdaleka nejrozšířenějším hudebním oboru, kde v individuálním či skupinovém studiu studuje o 17 % více žáků než před 10 lety (konkrétně 155 360), tak v oboru, jemuž vévodí krásné slovo a divadelní múza. Literárně-dramatický obor zaznamenal v minulé dekádě největší poměrný nárůst zájmu (o 28 % na 9 750 současných žáků). Stabilní zájem je o taneční obor, kde momentálně studuje 26 766 převážně zájemkyň o tanec (95% převaha dívek). Zájem o výtvarné obory zaznamenal v poslední dekádě 11% nárůst a studuje jej 49 591 žáků. Každý rok opouští základní umělecké školy přes 15 tisíc absolventů, maximální počet 17 088 byl dosažen ve školním roce 2014/2016.

Kromě dostupnosti a rozumné finanční stránky věci jsou tahákem na ZUŠ i bývalí absolventi, kteří si i při profesionální umělecké kariéře najdou čas na mladší generaci umělců.

„Navždy budu vděčná svým učitelům, že mě podporovali, nenechali odejít a užívali si se mnou tu radost z hraní a to je to, co je už pár let i můj největší cíl v ZUŠ Charlotty Masarykové, kde učím. Nenechejme padnout naše dědictví, buďme hrdí na to, kolik dětí u nás hraje na nástroj, zpívá, tancuje, hraje divadlo nebo maluje, protože pravidelně poslouchám od dospělých, jak rádi vzpomínají na svá léta strávená v ZUŠ,“ vyzývá violoncellistka Terezie Kovalová.

Ta spolu s dalšími výraznými tvářemi českého umění, jako jsou režisérka Alice Nellis, designér Maxim Velčovský nebo tanečníci bratři Bubeníčkové, podporuje akci ZUŠ Open, na které umělecké školy prezentují své programy a úspěchy široké veřejnosti.

Nejde jen o profesionály

„Základní umělecké školy tvoří kořeny naší kulturnosti, naší lásky k umění. Ve světovém měřítku jsou zcela unikátním vzdělávacím systémem, který je třeba hýčkat, rozvíjet a podporovat,“ říká světoznámá mezzosopranistka a patronka ZUŠ Open Magdalena Kožená.

Smyslem uměleckého vzdělávání ovšem není jen odhalování nových talentů, které se časem přetaví v profesionální tanečníky, hudebníky, malíře nebo herce. Umělecké vzdělávání má smysl i pro děti, pro které zůstane umění koníčkem.

„Umění kultivuje osobnost dítěte, tříbí jeho vkus, motivuje k celoživotnímu vzdělávání, ovlivňuje chování i jednání dítěte, formuje jeho morální vlastnosti a hodnotovou orientaci. Větší část našich absolventů se věnuje umění amatérsky. To obohacuje jejich další život, mají vztah ke kulturním hodnotám a k jejich uchovávání pro další generace. Tvoří nezanedbatelnou část divadelního, koncertního a výstavního publika. Umí rozeznat kvalitu uměleckého díla,“ vyjmenovává přednosti svých absolventů ředitelka čakovické ZUŠ Ivana Heřmánková.

Svět umění je podle ní smysluplným protipólem světa virtuálního, ve kterém v dnešní přetechnizované době trávíme stále více času. Děti jsou ve společných hodinách navíc seznamovány s tím, jak spolupracovat a vycházet s ostatními, třeba při zkouškách orchestru nebo společném dramatickém vystoupení.

„Naše ZUŠKy mají propracovaný a mezinárodně uznávaný vzdělávací systém. Vedou, vychovávají a rozvíjejí děti k všestranným osobnostem a tím vlastně spoluvytvářejí naši budoucnost. Nejde jen o to vychovávat budoucí profesionály, ale celou kvalitní kulturní a vzdělanou příští generaci. A tomu by mělo odpovídat i společenské postavení ZUŠ,“ doplňuje houslista a skladatel Jiří Pavlica.

Téměř každá základní umělecká škola má partnerskou školu v zahraničí, někdy i více škol, s nimiž pořádá společné kulturní akce a vyměňuje si zkušenosti. Děti tak mají šanci poměřit síly i se zahraničními vrstevníky.

„ZUŠky se často zúčastňují mezinárodních soutěží a přehlídek na všech kontinentech. Umísťují se na předních místech. Jak by ne. Široká síť, struktura a provázanost v systému uměleckého vzdělávání nemá v celosvětovém měřítku obdobu a každá země nám tyto školy závidí,“ dodává Ivana Heřmánková.

Autor: pro iDNES.cz



Nejčtenější

Máma neví, že mě baví zabíjení, řekla dvanáctiletá dcera ve Výměně manželek

Blanka s přítelem Valentýnem a jejich nejmladší dcerka Saša.

Mia žije s přítelem a dvěma dětmi v Kladně. I když je jí teprve 25 let, o jejich výchově má docela přesnou představu....

VIDEO: Jak se ze služky Gottwaldové stala první dáma. A lidé se jí smáli

Marta Gottwaldová (Na snímku z roku 1948)

Toužila být obdivována jako její předchůdkyně Hana Benešová. Jenže Martě Gottwaldové, která začínala jako služka a...



Doktorka mi řekla, ať „to“ dám radši pryč, řekla matka zdravé holčičky

Tchyně Martina a zeť Ján se v porodnici, kam doprovázeli Marii k porodu, hodně...

Některá maminka porod císařským řezem nechce, ale stejně to tak nakonec skončí. Jiná o něj žadoní, ale nakonec porodí...

Devadesátkový trend znovu na scéně. Čtyři tipy, jak nosit džíny do pasu

Jak nosit džíny čtyřikrát jinak?

Džíny patří k základním kouskům šatníku. Stačí jen najít střih, který si bude rozumět s naším typem postavy, a máme...

Pětkrát o očekávání: Submisivní muž ženě neimponuje, říká psycholožka

Ilustrační snímek

„Bez ohledu na proměnu společnosti a generační rozdíly očekává stále žena většinou muže, který bude vůdčí osobností,...

Další z rubriky

Je to jako v živém kině, spokojeně pravil otec u porodu a dal si pizzu

Bohouš si do porodnice objednal pizzu.

Také druhé pokračování dokureality Malé lásky přineslo pořádnou dávku emocí. Tentokrát došlo i na sprostá slova a jedno...

Sedí-li dítě u počítače, je lepší je pohladit a jít, než se stresovat

Dítě a tablet

Generace dnešních školáků žije v docela jiném světě, než který kdysi obývali jejich rodiče. A to je zdrojem mnoha...

Jak zlepšit angličtinu? Inspirujte se od teenagerů

Ilustrační fotografie

Češi na tom mezi Evropany nejsou nejhůře, ale rozhodně ne nejlépe. Jak si celkem jednoduše vylepšit jazykové...

Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku
Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku

Jedním z nejčastějších sociálních problému, se kterými se dnes potkávají Češi, je pád do dluhové pasti. A může za to hlavně nedostatečná finanční gramotnost, na kterou se ve školách trochu zapomíná. Trénujte ji se svými dětmi už od předškolního věku a ušetříte jim tak v budoucím životě spoustu potíží. Kdy a jak můžete děti finančně vzdělávat?



Najdete na iDNES.cz