Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Útočí na nás nová epidemie: obezita

  6:00aktualizováno  6:00
Nadbytek jídla a nedostatek financí přinesl novou nemoc, obezitu. Více než polovina Čechů má nadváhu, dokážeme zhubnout?

Není pravda, že obézní lidé zhubnout nechtějí. Jen se o tom bojí mluvit. | foto: Reuters

Obezita je často nazývána novodobým morem jednadvacátého století. Nebo také daní z nadbytku. Nevyhýbá se ani České republice, která prošla, co se týče obezity, za posledních dvacet let bouřlivým vývojem. Dnes patří Česká republika mezi pět "nejobéznějších" zemí v Evropě.

Z průzkumu agentury Mezinárodní asociace pro studium obezity (IASO) vyplývá, že s nadváhou nebo obezitou má v České republice problémy 73,2 % dospělých mužů a 57,6 % žen, z toho přímo obezitou trpí 24,7 % mužů a 26,2 % žen. Proč jsme tlustí, nebo chcete-li prostorově výraznější? Může za to hned několik faktorů.

Faktory obezity
Za prvé je to genetika, která hraje svou roli vždy. Podle doktora Martina Matoulka z III. Interní kliniky 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze je jisté, že u lidí, kteří jsou vysloveně obézní, má genetika velký podíl na jejich nemoci. Což ale neznamená, že s tím nemohou vůbec nic dělat. Jen to mají těžší.

Dalším faktorem, který způsobuje obezitu, je život v nadbytku. Zatímco naše tělo je naprogramováno tak, že si člověk-lovec něco uloví a pak hladoví, než se mu to zase podaří, realita je dnes jiná. Ulovíme něco pětkrát denně a hladem netrpíme, naše tělo si však pamatuje původní vzorec – ulož si zásoby na horší časy. Horší časy ale stále nepřicházejí, takže se cyklus nikdy neuzavře. Také proto lékaři nedoporučují diety založené na hladovění, protože výsledný jojo efekt je důsledkem právě ukládání zásob po hubeném období.

I ve světě nadbytku mají nejhorší stravovací návyky chudí lidé. Nejlevnější jídla jsou ta, která mají nejvyšší obsah tuku a soli. Například uzeniny, instantní jídla a podobně. Markantní je to zejména ve Spojených státech amerických, kde nejchudší  a zároveň nejobéznější vrstvy obyvatel žijí z jídel z fast foodů a různých polotovarů. U nás jídla z rychlého občerstvení často nejsou tak levná, aby je sociálně slabí lidé jedli pravidelně, dohání to však pečivem a pivem, tyto komodity jsou u nás stále levnější než kdekoliv jinde v EU.

Jednodušší a pohodlnější život nám šetří čas i energii, ale svou daň si vybírá na tělesné hmotnosti. "Rozvoj podzemního parkování omezil pohybovou aktivitu některých lidí dvacetkrát a u některých jedinců až padesátkrát,“ tvrdí Martin Matoulek. Ty tam jsou doby, kdy ženy cestou z práce tahaly těžké igelitky plné nákupů několik stovek metrů. Dnes většina lidí jednou týdně zastaví autem co nejblíže vchodu hypermarketu a nakoupí na několik dní dopředu.

Jak z toho ven
Ve vašem okolí najdete určitě několik lidí s nadváhou. Proč nezhubnou? Protože ne vždy vědí jak a protože ne vždy mají dostatek odhodlání.

"Není pravda, že obézní lidé zhubnout nechtějí. Jen se o tom bojí mluvit, mnozí z nich mají s hubnutím již negativní zkušenost a sami sobě už nevěří. Natož aby o svých pokusech vykládali okolí,“ vysvětluje Martin Matoulek, lékař, který je s obézními pacienty v denním kontaktu.

Podle něj k hubnutí neexistuje horší či lepší motivace, každý důvod je dobrý. "Samozřejmě, že tou nejsilnější motivací by mělo být zdraví, ale zdravotní efekt je projeví až po pěti letech, není vidět hned, takže kvůli tomu hubne málokdo,“ říká lékař.

I když obezita může být určitým druhem závislosti, metody běžně užívané u odvykání – všechno, nebo nic, u hubnutí neplatí.

Také léky na hubnutí, pokud už fungují, tak jen s mírnou redukční dietou a dostatkem pohybu. "U každého mého pacienta je přístup individuální, každý má individuální jídelníček. Některé to právě proto začne bavit, začnou vymýšlet nové recepty, jiní zjišťují, že z nízkotučných jídel nejsou tak unavení,“ popisuje své poznatky Martin Matoulek.

Podle něj by začátkem každého úmyslu zhubnout měla být změna stravovacích návyků. Někteří lidé mají nadváhu jen pár kilogramů a mohou se jednoduše dostat na svou optimální váhu tím, že změní některé potraviny ve svém jídelníčku, například místo plnotučného mléka vyberou nízkotučné, místo tučného masa libové, vyřadí slazené minerálky a podobně.

"U každého pacienta začínáme s tím, že se nejprve vzdá toho, co může nejdřív postrádat, postupně ubíráme a nahrazujeme další potraviny,“ vysvětluje lékař.

Autoři:






Nejčtenější

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky
Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky

Nanést na pleť make-up tak, aby dokonale seděl? Pořádná alchymie. Beauty blogerky i obyčejné smrtelnice proto sahají k m... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.