Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Symboly bohatství jsou dnes tepláky a tenisky. Na diamanty zapomeňte

  0:30aktualizováno  0:30
Mikina Marka Zuckerberga, rolák a ošoupané tenisky Steva Jobse nebo tepláky, ve kterých na letiště i na nákupy vyrážejí celebrity od Rihanny po Kristen Stewartovou: to všechno jsou modely, které znamenají víc než touhu po pohodlí. Ve všech případech jde totiž o symbol vysokého společenského statusu, zjistily vědkyně z Harvardu.

Ošoupané tenisky můžou být znamením úspěchu a bohatství. Ovšem jen v určitém prostředí. | foto: Profimedia.cz

Fotogalerie

Většina z nás mívá dny, které bychom nejraději strávili v teplácích a volném tričku. Jenže většina z nás nepatří mezi nejúspěšnější a nejmocnější lidi světa, a tak raději dodržíme nepsaná pravidla a oblékneme se podle toho, jak se od nás v práci nebo na schůzce očekává. Formálně, takzvaně „slušně“.

Čím to, že zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg může přednášet stovkám bankéřů a podnikatelů v džínách a mikině s kapucí, ale běžný manažer by si v takovém modelu na firemní prezentaci uřízl ostudu?

Právě tímto společenským jevem, kterému říkají „efekt červených tenisek“, se zabývala skupina výzkumnic z Harvardovy univerzity. Proč červené tenisky? Silvia Bellezza, Francesca Gino a Anat Keinanová provedly řadu studií a experimentů; Gino mimo jiné na univerzitě přednášela v červených sportovních botách, které k běžnému dress code tamních profesorů nepatří. Reakce studentů ukázaly, že je dostatečně respektovaná, aby si to mohla dovolit.

Rolexky? Ne, tepláky

Kvůli výzkumu vyjely i do světa. V Miláně například zpovídaly zaměstnankyně luxusních butiků a sledovaly jejich chování. „Prodavačky spíše očekávaly, že je zákaznice bohatá nebo slavná, a že tedy více nakoupí, pokud měla na sobě oblečení do fitka a hodinky Swatch, než když přišla v elegantních šatech a rolexkách,“ shrnují ve svých závěrech vědkyně.

Když se naopak na tamním nádraží ptali kolemjdoucích – tedy lidí, kteří se v „nóbl“ prostředí obvykle nepohybují – byly odpovědi odlišné. Dotazovaní očekávali, že žena v elegantním modelu má více peněz a vyšší společenský status než ta ve sportovním oblečení.

Vy jste herečka?

Jejich metodu na vlastní kůži vyzkoušela Randi Newtonová, redaktorka amerického magazínu Observer. Do luxusního newyorského obchoďáku Bergdorf Goodman vyrazila postupně ve dvou naprosto odlišných outfitech.

Z druhé ruky

Za ležérní styl nemusíte zbytečně utrácet. Ani oblečení z druhé ruky už totiž není ostuda. Originální kousky najdete na Jarmark.iDNES.cz

První tvořily šedé tepláky a tričko s obrázkem, které doplnila turistickou obuví, bavlněnou čepicí, slunečními brýlemi a velkým kelímkem ze Starbucks. Druhý model byl zcela odlišný – elegantní šaty, trenčkot, boty na podpatku, značkové doplňky a na hlavě objemná foukaná. Prodavači prý byli mnohem zdvořilejší a všímavější, když přišla v „teplákové“ variantě.

Třeba u Chanelu jí prodavač předváděl nový krém: „Zeptal se, jestli si můžu sundat sluneční brýle. Odmítla jsem. ‚Zrovna jdu z botoxu a myslím, že mám modřiny, chápete?‘ Žádný problém! Aplikoval mi krém kolem brýlí, pak se ke mně naklonil a zašeptal: ‚Vy jste herečka?‘“ Podobné situace prý dámu v elegantním modelu nečekaly, personál ji naopak okázale ignoroval.

Dress code vždycky neplatí

Hlavně průměrně

Na podobném principu jako neformální „CEO casual“ funguje i módní trend normcore. Hit posledních let radí: oblékejte se průměrně a nenápadně. Tak jako Steve Jobs či prezident Obama.

Rodina amerického prezidenta Baracka Obamy se stala vzorem pro módní styl,...

Podobný princip jako v luxusních obchodech a podnicích pak podle harvardských profesorek platí i ve světě vysokého byznysu. Styl oblékání, kterému říkají „CEO casual“ si však podle nich může dovolit jen málokdo.

Typickým příkladem byla známá uniforma Steva Jobse: generální ředitel Applu nosil vždycky stejný černý rolák, modré džíny a okopané tenisky. Jiným profesionálům by se za podobný outfit na významných setkáních či konferencích vysmáli, jeho status oblečení ještě podpořilo.

Podle trojice výzkumnic si luxus oblékat se „nevhodně“ můžou dovolit jenom lidé opravdu mocní, úspěšní, známí či bohatí. Jen v jejich případě se tenisky, tepláky nebo sportovní mikina můžou stát symbolem vysokého společenského postavení. A to ještě pouze v prostředí, které kódy vyjádřené takovým oblečením zná a umí si je přeložit.

Jednoduše řečeno: když zítra zajdete v oblečení z jógy do nákupního centra, nikdo se nad vámi nepozastaví. Když ale v teplákovce vyrazíte do Pařížské nebo do VIP salónku na letišti, možná si tak vysloužíte zvlášť pozorný servis.







Nejčtenější

(Ilustrační foto)
Chuť na sladké může ukazovat na poruchu spánku i štítné žlázy

Neodbytná touha po cukru nemá jediné správné vysvětlení. Může signalizovat špatné stravování, spánkovou poruchu, přemnožené kvasinky, ale třeba i deprese nebo...  celý článek

Kristýna toho má v náhradní rodině s pěti dětmi brzy dost.
Nevěru jsem mu odpustila, ale nezapomenu, řekla Kristýna ve Výměně

Terezu s Pavlem spojuje podobný osud. Pořídili si děti, ale partneři je opustili. Pavel zůstal sám se třemi dětmi, Tereza se dvěma, a tak se dali dohromady...  celý článek

Výstřih do véčka, sukně v áčkovém střihu, výrazný účes i boty na podpatku bez...
Pět tipů, jak si vylepšit siluetu: pomůže střih, prádlo i doplňky

Pokud chcete být spokojenější při pohledu do zrcadla, není hned nutné se uchylovat k dietě nebo tvrdému tréninkovému režimu. Trocha přemýšlení při nakupování a...  celý článek

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos...
Punk, protesty, fetiše a luxusní móda. V Londýně skončil fashion week

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos na něm nové kolekce ukazovali legendární designéři po boku těch začínajících, na...  celý článek

ilustrační snímek
Plastické operace a mateřství: silikony kojení většinou nevadí

Stále více žen se svěřuje pod skalpel plastického chirurga dřív, než se rozhodnou založit rodinu. Právě o tomto tématu se nedávno v bulváru moderátorka Hana...  celý článek

Další z rubriky

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos...
Punk, protesty, fetiše a luxusní móda. V Londýně skončil fashion week

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos na něm nové kolekce ukazovali legendární designéři po boku těch začínajících, na...  celý článek

19. Jarmark OnaDnes.cz
Na Jarmarku levně nakoupíte a v aukci pomůžete tátovi od pěti dětí

Již 19. Jarmark OnaDnes.cz se blíží a máme pro vás další várku informací, na co se můžete těšit už 30. září na pražském Výstavišti v Holešovicích v Křižíkových...  celý článek

Baddie Winkle je světoznámou stylovou ikonou.
V devadesáti vládne Instagramu. Necítím se stará, říká Baddie Winkle

Miluje neonové barvy, batiku a džínové kraťasy. Na Instagramu ji sledují tři miliony lidí, její nejoblíbenější zpěvák je Drake a na předávání MTV Awards...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Průvodce kosmetickými štětci: Na make-up, oční stíny i rozjasňovač
Průvodce kosmetickými štětci: Na make-up, oční stíny i rozjasňovač

Základem dokonalého líčení jsou kosmetické štětce. Práce je s nimi snadná a kromě toho každý kosmetický produkt zapracuj... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.