Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Cílem nového stylu je vypadat průměrně. Ikonami jsou Jobs a Obama

  4:30aktualizováno  4:30
Nelišit se, nevyčnívat, splynout s davem, prostě působit co nejobyčejněji. To jsou nepsané zákony nového stylu, který dostal název normcore. Nechceme být trendy, vzkazují jeho vyznavači, zatímco se právě z okázalé průměrnosti stává nový módní hit.

Rodina amerického prezidenta Baracka Obamy se stala vzorem pro módní styl, kterému se říká normcore. | foto: Profimedia.cz

Móda má dnes jasně daná pravidla. Na světových týdnech módy se představí nové trendy. Celebrity, blogeři a stylisti se budou nějaký čas předhánět v tom, kdo se do nich oblékne co nejdříve a nejvýrazněji. Ještě v řádech dnů se podobné kousky objeví v běžných řetězcích, jen aby je brzy vystřídaly nové.

Fotogalerie

Určitými pravidly se řídí i ti, kdo se módním trendům záměrně vyhýbají, nebo proti nim revoltují. Šaty totiž dělají subkulturu: pankáče, hipstera nebo příznivce hip hopu dnes poznáte na ulici během vteřin. Snadno odhadnete i to, jakou důležitost svému osobnímu stylu přikládá paní, co proti vám zrovna sedí v tramvaji.

Ale zkuste si představit svět, kde by se všichni oblékali identicky: intelektuálové, turisti, IT specialisti, filmové hvězdy, instalatéři, dokonce politici. Rozdíly mezi krásným a ošklivým se stírají. Styl je uniformní, není měřítkem originality ani projevem osobnosti. Ta se ukáže až v tom, jak se chováme, co děláme a říkáme.

Hlavně nevyčnívat

Nový styl, který dostal název normcore, možná odstartovala podobná vize. Možná to byla zprvu jen ironická hra na "průměrného člověka". Ve Spojených státech se každopádně šíří rychleji než extrémní mrazy a na chuť mu přicházejí i ve Velké Británii nebo v Německu.

Do širšího povědomí se dostal díky reportáži v magazínu The Cut, kde se píše: "Normcore je móda pro každého, kdo si uvědomuje, že je jen jedním ze sedmi miliard." Identifikace s davem podle autorky článku Fiony Duncanové zaujala místo, na kterém dříve byla potřeba se odlišit.

Povinná výbava vyznavače normcore

Denimová košile

Fleecová mikina či vesta

Rolák

Volné tričko s nápisem nebo v neutrální barvě

Volné seprané džíny

Bermudy

Kšiltovka (nejlépe reklamní)

Bílé sportovní ponožky

Tenisky (nejlépe New Balance, Adidas, Nike)

Sandály nebo pantofle (třeba od Birkenstock)

Newyorského intelektuála nebo londýnskou studentku umění tak můžete potkat ve fleecové mikině, sepraných džínách nebo zdravotních sandálech, ve kterých svítí bílé ponožky.

Ležérní jako hlava státu

Ikonami nového stylu jsou třeba podnikatel Steve Jobs, komici Jerry Seinfeld a Larry David, dokonce prezident Obama v civilu. Ženy inspiruje třeba zpěvačka Lana Del Rey, která s přehledem zvládá neokázalou image holky od vedle.

Výraznými prvky jsou denim, tenisky a estetika 90. let. Vzpomeňte si na tehdy kontroverzní kampaně značky Calvin Klein, ale i na sitcomy jako Přátelé, Ženatý se závazky nebo Krok za krokem.

"Normcore je touha být nevýrazný, průměrný," vysvětlil deníku Huffington Post Sean Monahan z newyorské výzkumné agentury K-Hole, která dala celému hnutí jméno. "Myslím si, že dřív se lidé rodili jako součást komunity a toužili se odlišit. Ale dnes se rodí jako individuality a v životě hledají způsob, jak do komunity zapadnout." Nový styl jim to podle něj usnadňuje.

V začarovaném kruhu

Jde také o rafinovaný způsob, jak brojit proti pomíjivému duchu módního světa. Ale nebyl by to módní svět, aby antitrend nepřijal za svůj. "Je to vlastně fádní vzhled, na kterém není nic snobského, je spíš mile neohrabaný," míní americký stylista Jeremy Lewis. "Využívá spoustu stylových klišé, ale přitom je praktický a smysluplný. Staví na myšlence, že nepotřebujete oblečení, abyste udělali dojem."

Ale právě tato původní idea jako by se postupně vytrácela. Normcore se ocitl v začarovaném kruhu. Z několika jedinců, kteří napodobovali masu, se stala masa, která napodobuje pár jedinců. Z antitrendu se stal trend. A jako takový ho nejspíš brzy vystřídají trendy nové.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.