Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Proč mě nikdo nemá rád? Deprese ze sociálních sítí mají svůj název

  4:30aktualizováno  4:30
Trávíte před monitorem nebo nad mobilem víc času než průměrný puberťák? Ostřížím zrakem sledujete každý příspěvek svých známých na sociálních sítích? Možná jste prostě přirozeně zvědavá. Ale možná trpíte syndromem, kterému se říká FOMO.

Syndrom FOMO nás může stát energii, čas, ale i peníze. | foto: Profimedia.cz

O co jde? Anglická zkratka FOMO znamená fear of missing out – tedy strach, že něco prošvihneme. Zahraniční psychologové a sociologové se syndromem FOMO už nějaký ten pátek zabývají. Tvrdí, že existoval dřív než sociální sítě, ale právě jejich rozmach mu hraje do karet.

Závidíme kolegyni krásnou svatbu, sousedce výlet do New Yorku a žárlíme na kamarádky, když vyrazí na kafe bez nás. Rozdíl mezi dobou před a po nástupu sociálních sítí je však zřejmý: dřív byste se o tom všem ani nemusela dozvědět.

Dnes si své zážitky navzájem servírujeme až pod nos, třeba pomocí aktualizací na Facebooku nebo fotografií na Instagramu. A nezapomeneme je hezky přibarvit – jen ať tentokrát závidí ostatní! Zní to pošetile, ale je to docela přirozené. Odjakživa si lidé přejí v očích ostatních vyniknout, zlepšit svou image a (alespoň naoko) zvýšit svůj sociální status.

Někdo si koupí falešnou vuittonku, někdo roky šetří na luxusní automobil a někdo prožene fotku z dovolené barevným filtrem, aby bylo moře ještě modřejší a slunce ještě zářivější. To, že v hotelu netekla teplá voda a děti zlobily, už samozřejmě nezmíníme. Idylka – nebo aspoň její iluze – je dokonalá a přátelé blednou závistí.

A právě tady vzniká syndrom známý jako FOMO. Podle výzkumu mezinárodní agentury JWT se týká především lidí ve věku od 18 do 33 let. Dává to smysl - právě v tomto období budujeme svou identitu, vytváříme si síť kontaktů a pracujeme na svém společenském postavení. Pocit, že se nám to nedaří, že se neúčastníme všech důležitých akcí a nemáme před ostatními dostatečný náskok, pak vede k nervozitě a obavám, které mohou časem přerůst v psychický problém.

"Jsme-li dostatečně sebevědomí, neměl by být problém si uvědomovat limity virtuální komunikace," říká psycholožka Milena Nováková. "Je dost možné, že například facebooková identita našich známých je smyšlená nebo přehnaná. A i kdyby nebyla, je zbytečné se tím trápit. Každý z nás je jiný, nemá smysl se porovnávat s ostatními."

Typické projevy FOMO

  • prokrastinace
  • nerozhodnost
  • nepozornost
  • stavy úzkosti
  • nervozita
  • dušnost
  • bušení srdce
  • okusování nehtů
  • kroucení vlasů

(zdroj: JFW)

Horší je to v případě těch, kteří jsou od přírody přecitlivělí, nejistí nebo dokonce depresivní. "Nepozvali mě na večírek, takže mě nemají rádi," říká si takový člověk. Pak stačí, když se na Facebooku objeví pár veselých fotek z daného večírku, aby sebevědomí kleslo na minimum. Pocit selhání a stavy úzkosti na sebe nenechají dlouho čekat.

Reakce bývají různé: někdo řeší situaci naprostou rezignací, další snahou dostat se na (domnělou) úroveň ostatních. Nenechá si uniknout žádnou společenskou akci, shání nové informace, aby vždycky "věděl první". Investuje energii a peníze do módy, luxusních večeří nebo cestování a samozřejmě nezapomíná všechno, ale opravdu všechno zvěčnit a sdílet prostřednictvím sociálních médií.

Dostává se tak do začarovaného kruhu. Stresuje ho, když okolí nestačí, a ještě více ho stresuje snaha všechno vidět, vyzkoušet, zvládnout. Výsledek? Únava a vyčerpání. A také snadné podlehnutí marketingovým kampaním, které využívají fráze ve stylu "už sis pořídil...?" nebo "bav se s přáteli". Ten, kdo si nepořizuje nebo se nebaví, jako by neexistoval.

Co dělat, když se nám zdá, že jsme se v kruhu FOMO ocitli? "Sociální sítě samy o sobě příčinou nejsou. Takový člověk už má patrně předpoklad, který se do virtuální reality jen promítl. Pokud vás trápí pochybnosti, úzkost nebo výčitky, budete možná potřebovat komplexnější terapii," myslí si Milena Nováková. "Návštěva psychoterapeuta ostatně ještě nikomu neuškodila."




Nejčtenější

Z oplácané puberťačky fitness ikonou s pekáčem buchet na břiše

Stefanie Macherhammerová

Příběh Stefanie Macherhammerové je důkazem, že i s takzvaně tlustými geny se můžete stát hvězdou sociálních sítí i...

Příběh Emy: Už tři roky jsem doma s dětmi, mateřskou nenávidím

Ilustrační snímek

Mám fajn manžela a dvě krásné děti. Když jsem otěhotněla poprvé, těšila jsem se, jak si budu s děckem užívat, jak budu...



Přecházel jsem tři týdny nachlazení, pak jsem upadl do bezvědomí

Ilustrační fotografie

Tři týdny jsem přecházel nachlazení, pak se mi udělalo špatně, upadl jsem do bezvědomí a zbytek už znám jen z...

První bedýnky jsme skládali v obýváku, říká podnikatelka Jana Bínová

Jana Bínová založila s manželem vlastní firmu na rozvoz bedýnek s farmářskými...

Když před osmi lety zjistila, že v zahraničí si lidé běžně objednávají dovoz zeleniny a dalších farmářských potravin až...

Jak snížit hladinu cukru v krvi? Jezte vlákninu, na smažené zapomeňte

Skvělým zdrojem vlákniny je celozrnné pečivo a zelenina (ilustrační snímek)

Zvýšená hladina cukru v krvi je příčinou řady zdravotních problémů. K udržení krevního cukru ve správných mezích může...

Další z rubriky

OBRAZEM Den otců: celebrity se před světem pyšní svými otci

Jednoznačně je lepší k jakémukoli svátku popřát osobně, pokud je to jen trochu...

Jednoznačně je lepší k jakémukoli svátku popřát osobně, pokud je to jen trochu možné. Stejně tak ke Dni otců, který...

Slavný kuchař si vzal život. Deprese mužů končí sebevraždou častěji

ilustrační snímek

V souvislosti s tragickou smrtí slavného kuchaře a dobrodruha Anthonyho Bourdaina se opět mluví o depresi. Nemoci,...

Příběh Marka: Přítelkyně tráví se svou matkou víc času než se mnou

Ilustrační snímek

Už tři roky žiji se svou přítelkyní Janou. Máme ročního syna. Jana je s ním doma, já pochopitelně pracuji. Snažím se s...

Glittery nepatří jen na party. Zařaďte je i do denního líčení

Glittery nepatří jen na party. Zařaďte je i do denního líčení

Arome.cz Třpytky se opět vrátily na výsluní a staly se trendem, který ovládl kosmetický svět. I když vypadají hodně extravagantně...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz