Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nevěříte si? Přestaňte se neustále shazovat, radí psycholožka

  4:31aktualizováno  4:31
Předpoklady pro různé situace si utváříme od dětství a platí to i pro sebehodnocení. Zatímco vyrovnaný člověk uvažuje realisticky, málo sebevědomému chybí nadhled. Například si zpravidla bývá jistý, že když dá najevo city, přijde odmítnutí, nebo že lepší práci nechce, protože by ji nezvládl.
„Soustřeďte se na pozitiva, nikoli na negativa,“ nabádá psycholožka a dodává, že v životě prožíváme to, co máme v hlavě.

„Soustřeďte se na pozitiva, nikoli na negativa,“ nabádá psycholožka a dodává, že v životě prožíváme to, co máme v hlavě. | foto: Profimedia.cz

„Při nízkém sebevědomí podceňujeme své schopnosti, nedokážeme si přiznat úspěch, stále se negativně hodnotíme a srovnáváme s druhými, nedokážeme přijmout pochvalu ani pochválit,“ vysvětluje psycholožka Tereza Zahrádková.

OTESTUJTE SE: Jaké máte sebevědomí?

Lidé s nízkým sebevědomím jsou podle ní velmi citliví na výtky od ostatních a sami sebe vnitřně často kritizují. Trpí pocitem, že je nikdo nemá rád a myslí si, že jsou horší než ostatní a nezaslouží si štěstí ani lásku.

„Nejlepším způsobem, jak dosáhnout toho, aby nesebevědomý člověk realističtěji viděl situace, které v něm vyvolávají úzkost z vlastní nedostatečnosti, je naučit se nahlížet na ně s odstupem, zpochybňovat vlastní předpoklady a nepřijímat je jako daný fakt,“ píše v knize Jak překonat nízké sebevědomí Melanie Fennellová.

Nedůvěra v sebe vás nemusí provázet všude

Člověk s nízkým sebevědomím uvěří svým myšlenkám, které mu našeptávají, že je neschopný, že za nestojí za nic, a začne se podle toho chovat. Má strach ze vztahů a lidí, o které má skutečně zájem. Neodváží se usilovat o práci, kterou by opravdu chtěl. Nedokáže si užít úspěch, i když ho dosáhne. Neumí se v partnerském vztahu cítit milovaný nebo k sobě přitahuje partnery, kteří ho kritizují, a potvrzují mu tak jeho vnitřní strach, že je k ničemu.

„Nízké sebevědomí má buď podobu podhodnocování se nebo naopak přílišné vyzdvihování svých kvalit, což působí až arogantně. Nemusí se projevovat ve všech oblastech vašeho života. Můžete si důvěřovat v práci, ale nedokážete se cítit milovaní ve vztahu nebo opačně,“ vysvětluje psycholožka Zahrádková.

Zásadní je poznat, jací doopravdy jsme

Jak najít ztracené sebevědomí? Můžete navštívit kurzy zaměřené na rozvoj osobnosti, či na zvýšení sebevědomí. Vycházejí také nejrůznější knížky a příručky, které vás krok za krokem povedou. Naučí vás zpochybnit vaše zakořeněné předpoklady a sebekritické myšlenky, pomohou uvědomit si kladné vlastnosti a schopnosti a poznat, které běžné denní aktivity vás těší.

Náprava poničeného sebevědomí je běh na dlouhou trať. Zásadní je přitom poznat sám sebe a porozumět také tomu, z čeho nízké sebevědomí pramení. Jedině tak se takový člověk lépe pochopí. Přes poznání skutečného já může změnit nejen náhled sám na sebe, ale také lépe plánovat aktivity, které povedou ke šťastnému užívání si života.

„Doporučuji také sledovat své negativní myšlenky, například ´jsem neschopný´, ´to nezvládnu´ a podobně. Ty ovlivňují vaše emoce, takže se můžete cítit často nespokojeně. Zkuste své negativní myšlenky nebo vyřčenou sebekritiku stopovat. Pokud si někdy i několikrát denně řeknete, jak jste nemožní, má to na vaše sebevědomí obrovský vliv. Přestaňte s tím tedy co nejdříve,“ radí Tereza Zahrádková.

Desatero zdravého sebevědomí

1. Snaž se být sám sebou. Ne někým jiným.

2. Chval se "i před večerem" a využívej své přednosti. Žij v pohodě se svými nedostatky.

3. Důvěřuj, ale ne slepě. "Prověřuj", říkává se. Ne každý, kdo to tvrdí, to s tebou myslí dobře. Prověřuj i závažnost nesnází. Lze použít "test smrtelné postele". Jeho otázka zní: "Bude mě tento problém trápit ještě na smrtelné posteli?"

4. Měj ráda sebe samotnou. Pro radost, ale i proto, abys mohla mít ráda své bližní.

5. Když se věci nedaří, věř, že bude lépe. Kdy? Hned jak na to přestaneš úzkostlivě čekat.

6. Udržuj se v kondici, pečuj o své zdraví a pohodu.

7. Nešetři na sobě.

8. Nevnucuj se, neraď, pokud tě o radu nežádají, nedávej svůj cit tomu, kdo o něj nestojí nebo si ho nezaslouží.

9. Nekritizuj druhé, ale hlavně se vyhni časté sebekritice. Místo toho změň, co ti vadí.

10. Naslouchej dobrým radám, ale jednej podle sebe. Jednej! To je příkaz k akci! Samozřejmě to neznamená pouhé "Dávej si předsevzetí".

Zdroj: Tomáš Novák a Blanka Dvořáčková: Věřte sami sobě!

Podle odborníků je také dobré snížit svoje cíle a nároky. „Dávejte si spíše nižší cíle, kterých můžete dosáhnout, a po každém úspěchu se pochvalte. Budete sbírat úspěchy, což vás motivuje spíše, než když si stanovíte cíle nedosažitelné, jejichž nesplnění ve vás bude vyvolávat jen zklamání,“ tvrdí psycholožka.

Soustřeďte se na pozitiva

Vedle přijetí pozitivních vlastností a schopností je důležité akceptovat i negativní stránky své osobnosti. Může to být těžké, ale i ty k nám patří a má je každý.

„Každý večer před spaním si řekněte, co se vám povedlo. Soustřeďte se na pozitiva, nikoli na negativa,“ nabádá psycholožka a dodává, že v životě prožíváme to, co máme v hlavě.

„Pokud dáte přednost negativním myšlenkám, budete se cítit špatně. Pokud se naučíte myslet na pozitivní věci a uvědomovat si a soustředit se na své úspěchy, budete se cítit mnohem šťastnější.“

Nepodléhejte sebekritice

Pokud se s podhodnocováním sebe samých budete prát bez pomoci odborníků, může vám chybět objektivní náhled a nedovolíte si (nebo dokonce ani nedokážete) dívat se na sebe s pochopením. Lidé s nízkým sebevědomím často unikají spíše k sebekritice než k pochopení a odpouštění si vlastních chyb a selhání.

Na začátku „samoléčby“ může být problém věřit svým úspěchům, když jste je mnohdy dlouhou dobu popírali. Může vás od změny odrazovat negativní vnitřní hlas, který dokolečka tvrdí, že nic nezvládnete.

„Je důležité svou proměnu nevzdat moc brzy. Poprat se s negativními myšlenkami v hlavě může trvat dlouhou dobu. Musíte si uvědomit, že s takovými myšlenkami mnohdy fungujete již několik let, a proto i náprava může trvat několik týdnů až měsíců. S každým krokem se však budete cítit lépe,“ povzbuzuje Tereza Zahrádková a radí, že kdykoliv přijde pocit, že se v životě kvůli nízkému sebevědomí cítíte nespokojeni, a brání vám prožívat plnou radost a uspokojení, můžete samozřejmě navštívit odborníka. Ten vám pomůže najít vaši hodnotu, povede vás tak, aby se z vás stal sebevědomý člověk. Takový, který je otevřený, vyrovnaný, je si vědom svých pocitů a potřeb, dokáže je vyjadřovat a respektuje a váží si sebe i druhých.

Autor:






Nejčtenější

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos...
Punk, protesty, fetiše a luxusní móda. V Londýně skončil fashion week

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos na něm nové kolekce ukazovali legendární designéři po boku těch začínajících, na...  celý článek

Petr Klíma je na farmářských trzích v Praze 6 "pečený - vařený“. Na snímku s...
Z farmy přímo na stůl: nová kuchařka vás naučí milovat zeleninu

Nemusíte být fanatickým přívržencem farmářských trhů, abyste zjistili, že nejlepší zelenina je ta lokální. Ať už máte tatínka, který se vyžívá v pěstování,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Chuť na sladké může ukazovat na poruchu spánku i štítné žlázy

Neodbytná touha po cukru nemá jediné správné vysvětlení. Může signalizovat špatné stravování, spánkovou poruchu, přemnožené kvasinky, ale třeba i deprese nebo...  celý článek

Andrea se svým synem Josefem
Co řeší matky v porodnici? Nepříjemný klystýr i problémy s podnikáním

Porod dítěte trvá i několik hodin, během kterých ženu doprovází zpravidla partner a porodní asistentky. Ty si na porodních sálech vyslechnou a zahlédnou...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn chce stále hrát na tabletu, babička ho nechá

Můj sedmiletý syn je poslední dobou posedlý tabletem. Nejradši by od rána do večera hrál a já už nevím, co s tím dělat. Babička v tom totiž problém nevidí a...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Marie: Dětský domov byl záchrana. Vystudovala jsem a dál musím sama

Každý si zaslouží pomoc, aby mohl uplatnit svůj potenciál. Mladí lidé v ústavní péči netrpí materiální nouzí, chybí jim však láska a podpora rodiny a možnost...  celý článek

Ilustrační snímek
Martin z dětského domova by rád vystudoval. Můžeme mu pomoci

Každý člověk je osobnost a zaslouží si podpořit ve svých snech a plánech. Investice do vzdělání znevýhodněných mladých lidí je tím nejlepším vkladem do jejich...  celý článek

Iva se loučí před výměnou se svým manželem Marianem a dcerou Dominikou.
Jsi pedofil, slyšel Marian ve Výměně manželek. Jeho žena natáčení vzdala

„Oba jste divní,“ konstatovala na závěr Výměny manželek Soňa (28). Divný je podle ní Marian (45), který se s Ivou (17) seznámil na Facebooku, když jí bylo 14...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Závislá na šamponech na lupy: Když je vysadím, šupinky jsou zpátky!
Závislá na šamponech na lupy: Když je vysadím, šupinky jsou zpátky!

Zabral šampón vaší kamarádce? To se má! Bohužel to nutně neznamená, že vyžene lupy také z vaší hlavy. Anebo že budete m... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.