Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Malé holčičky chtějí být sexy. V podpatcích si připadají dokonalejší

  4:28aktualizováno  4:28
Svět se zbláznil. Šedovlasé diblice i malé holčičky nosí minisukně a touží být smyslně svůdné. Podle týmu psychologů z USA už i šestileté dívky vnímají samy sebe jako sexuální objekty. Můžou za to rodiče, média nebo společenský vývoj?

Média i matky kladou atraktivitu na první místo, a tak se není co divit malým holčičkám, že chtějí být sexy. Podle nich to je jediná cesta k úspěchu... (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Oblíbenou zábavou běžného Američana už dávno nejsou jen hamburgery a Disneyland. Když se na Youtube podíváte, co teď letí v USA, narazíte mimo jiné na stále sledovanější talentové soutěže malých holčiček.

Jak rodiče ničí své děti

Spíš než o talent v nich ale jde o vzhled. Šestileté lolitky v minisukních poskakují po pódiu v  lodičkách, mrkají umělými řasami a špulí nalíčené rtíky. A internet zaplavují diskuse o tom, jestli je to nemorální zábava ambiciózních matek, nebo prostě jen roztomilá show.

Odborníci se nicméně shodují, že podobné soutěže – stejně jako třeba telenovely "ze života" puberťáků nebo explicitní videa popových zpěvaček – mohou mít vliv na předčasnou sexualizaci dívek. Podle výše zmíněné studie vědců z illinoiské Knox College o sobě dnes už i nejmenší školačky přemýšlí jako o sexuálních objektech.

V sexy tričku postavičku

Výzkumníci ukázali šedesáti dívkám od šesti do devíti let několik dvojic papírových panenek. Jedna měla vždy těsné, miniaturní, prostě sexy šaty, zatímco druhá byla oblečená do módního, ale volného a více zahalujícího oblečení.

Dívky měly za úkol z každé dvojice vybrat jednu panenku, která nejlépe koresponduje s odpovědí na následující otázky:

  1. Jak sama vypadáš?
  2. Jak by sis přála vypadat?
  3. Která z panenek by byla ve škole oblíbená?
  4. Se kterou z nich by ses chtěla kamarádit?

Výsledky hrály pokaždé ve prospěch "sexy" panenky. U druhé a třetí otázky ji dokonce vybralo kolem 70 % dívek.

"Máme za to, že dívky chtěly vypadat jako svůdnější panenka, protože věří, že svůdnost vede k popularitě a společenským výhodám," řekla vedoucí výzkumu Christy Starrová magazínu LiveScience.

"Potvrdilo se také, že vzorec sexy = populární platí u dívek, ale u chlapců ne. Ženy i muži touží být populární, ale ženy jsou pod mnohem větším tlakem, co se týče atraktivity," dodala.

České děti si zatím raději hrají

U nás naštěstí podobné trendy ještě nevítězí a malé dívky jsou stále ještě povětšinou dětmi a ne karikaturami žen. "Ze své zkušenosti můžu říct, že předčasná sexualizace dívek je spíše menšinovou záležitostí," říká dětská psycholožka Alena Vávrová.

Lolitky na základce

Proč chtějí být malé holčičky sexy?

Hlavními faktory, které předčasnou sexualizaci dívek ovlivňují, jsou podle dětské psycholožky Aleny Vávrové:

1. matky: "Ukazují dcerám, jak přistupovat ke svému ženství, jak vnímat svou osobní hodnotu, jak zacházet se svým zevnějškem i se vztahy k mužům."

2. média: "Prezentují to, jak společnost vnímá dívky a ženy, co na nich oceňuje, a zároveň ovlivňují názory publika."

3. vrstevnická skupina: "Právě ta formuje trendy a předává je těm mladším. Určuje, čeho si kluci všímají na dívkách, co a jak komentují."

"Je pravda, že vzhledem k vývoji společnosti se hranice puberty posouvá níže, už do věku 10 až 12 let. S ní se pak posouvá i sexuální vývoj dětí, a to jak dívek, tak chlapců. I když ale kráčíme podobným směrem jako USA, tak rapidní věkový posun zatím nepozoruji," dodává.

Podle Aleny Vávrové je v naší společnosti patrný velký vliv médií. "Zabývají se sexualitou celebrit, komentují jejich tělesné dispozice a zaměřují se především na vzhled," upozorňuje. "Pokud tedy dívky v takových informacích hledají návod, jak být ženou, dostává se jim jen velmi málo možností."

Máma a televize

Podle jejích kolegů z Illinois malé respondentky ovlivnila hlavně kombinace dvou vlivů: médií a matek, které se samy stavějí do pozice sexuálních objektů.

Výzkum například zjistil, že dívky, které doma sledují televizi i maminku dlouze se krášlící před zrcadlem, častěji tíhly k "sexy" panence.

V USA mnoho matek doslova ulétlo na tom, že jejich děcko bude hvězda. U nás jsou však takové maminky podle Aleny Vávrové stále spíše výjimkou. "A pokud jde o média, je na rodičích, aby děti chránili před mediální masáží, především tou bulvární," upozorňuje.

Fotogalerie

Matky by si podle psycholožky také mohly více ujasnit, jak prezentují hodnotu ženství své dceři: "Nejde jen o to, co dcerám říkáme, ale především, co na nás vidí a co od nás slyší, když se bavíme s kamarádkami, s manželem i s ostatními lidmi."

Roli matek vyzdvihuje také Christy Starrová: "Výsledky naší studie jasně říkají, že právě matky hrají klíčovou roli v tom, jak budou jejich dcery samy sebe vnímat. Můžou jim pomoci se zorientovat tím, že je poučí o životních hodnotách a zároveň nebudou samy sebe stavět do pozice pouhých sexuálních objektů."

Důležité jsou ovšem i vztahy s otcem. "Se vstupem do puberty roste význam kontaktu s muži. Pak je také přístup otce a jeho jednání s dcerou, ale i s její matkou, velice zásadní," dodává Alena Vávrová.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

Zpěvačka Paloma Faith na Britain Q Awards (Londýn, 18. října 2017)
Moje děti budou genderově neutrální, říká zpěvačka Paloma Faith

Loni v prosinci se britská zpěvačka Paloma Faith (36) poprvé stala maminkou. S francouzským partnerem Leymanem Lahcinem (30) by chtěla mít další potomky....  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Páj s modrým sýrem a hruškami
Švédská kuchyně nejsou jen ryby. Tři recepty z nové severské kuchařky

Hity středomořské, italské nebo třeba bavorské kuchyně dovede většina z nás vyjmenovat i ze spaní, zatímco o té severské toho víme mnohem méně. S největší...  celý článek

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

ilustrační snímek
Není vaše dítě osamělé? Víme, jak mu pomoci získat nové kamarády

Pokud je vaše dítě spíše introvertnější typ, možná jste si již někdy položili otázku, zda se necítí osaměle a neprospělo by mu víc kamarádů. Přinášíme vám...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Pořídili jsme synovi psa, ale rychle o něj ztratil zájem

Náš osmiletý syn na nás s manželkou strašně naléhal, abychom mu pořídili pejska. Sliboval, že se o něj bude starat, že s ním bude chodit na procházky, dávat mu...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky
Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky

Klepe se vám ruka a tekutou linkou si na víčku vytvoříte nepravidelný pruh... co s tím? Pomůže vám obyčejná lepicí páska... celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.