Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Symboly bohatství jsou dnes tepláky a tenisky. Na diamanty zapomeňte

  0:30aktualizováno  0:30
Mikina Marka Zuckerberga, rolák a ošoupané tenisky Steva Jobse nebo tepláky, ve kterých na letiště i na nákupy vyrážejí celebrity od Rihanny po Kristen Stewartovou: to všechno jsou modely, které znamenají víc než touhu po pohodlí. Ve všech případech jde totiž o symbol vysokého společenského statusu, zjistily vědkyně z Harvardu.

Ošoupané tenisky můžou být znamením úspěchu a bohatství. Ovšem jen v určitém prostředí. | foto: Profimedia.cz

Fotogalerie

Většina z nás mívá dny, které bychom nejraději strávili v teplácích a volném tričku. Jenže většina z nás nepatří mezi nejúspěšnější a nejmocnější lidi světa, a tak raději dodržíme nepsaná pravidla a oblékneme se podle toho, jak se od nás v práci nebo na schůzce očekává. Formálně, takzvaně „slušně“.

Čím to, že zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg může přednášet stovkám bankéřů a podnikatelů v džínách a mikině s kapucí, ale běžný manažer by si v takovém modelu na firemní prezentaci uřízl ostudu?

Právě tímto společenským jevem, kterému říkají „efekt červených tenisek“, se zabývala skupina výzkumnic z Harvardovy univerzity. Proč červené tenisky? Silvia Bellezza, Francesca Gino a Anat Keinanová provedly řadu studií a experimentů; Gino mimo jiné na univerzitě přednášela v červených sportovních botách, které k běžnému dress code tamních profesorů nepatří. Reakce studentů ukázaly, že je dostatečně respektovaná, aby si to mohla dovolit.

Rolexky? Ne, tepláky

Kvůli výzkumu vyjely i do světa. V Miláně například zpovídaly zaměstnankyně luxusních butiků a sledovaly jejich chování. „Prodavačky spíše očekávaly, že je zákaznice bohatá nebo slavná, a že tedy více nakoupí, pokud měla na sobě oblečení do fitka a hodinky Swatch, než když přišla v elegantních šatech a rolexkách,“ shrnují ve svých závěrech vědkyně.

Když se naopak na tamním nádraží ptali kolemjdoucích – tedy lidí, kteří se v „nóbl“ prostředí obvykle nepohybují – byly odpovědi odlišné. Dotazovaní očekávali, že žena v elegantním modelu má více peněz a vyšší společenský status než ta ve sportovním oblečení.

Vy jste herečka?

Jejich metodu na vlastní kůži vyzkoušela Randi Newtonová, redaktorka amerického magazínu Observer. Do luxusního newyorského obchoďáku Bergdorf Goodman vyrazila postupně ve dvou naprosto odlišných outfitech.

Z druhé ruky

Za ležérní styl nemusíte zbytečně utrácet. Ani oblečení z druhé ruky už totiž není ostuda. Originální kousky najdete na Jarmark.iDNES.cz

První tvořily šedé tepláky a tričko s obrázkem, které doplnila turistickou obuví, bavlněnou čepicí, slunečními brýlemi a velkým kelímkem ze Starbucks. Druhý model byl zcela odlišný – elegantní šaty, trenčkot, boty na podpatku, značkové doplňky a na hlavě objemná foukaná. Prodavači prý byli mnohem zdvořilejší a všímavější, když přišla v „teplákové“ variantě.

Třeba u Chanelu jí prodavač předváděl nový krém: „Zeptal se, jestli si můžu sundat sluneční brýle. Odmítla jsem. ‚Zrovna jdu z botoxu a myslím, že mám modřiny, chápete?‘ Žádný problém! Aplikoval mi krém kolem brýlí, pak se ke mně naklonil a zašeptal: ‚Vy jste herečka?‘“ Podobné situace prý dámu v elegantním modelu nečekaly, personál ji naopak okázale ignoroval.

Dress code vždycky neplatí

Hlavně průměrně

Na podobném principu jako neformální „CEO casual“ funguje i módní trend normcore. Hit posledních let radí: oblékejte se průměrně a nenápadně. Tak jako Steve Jobs či prezident Obama.

Rodina amerického prezidenta Baracka Obamy se stala vzorem pro módní styl,...

Podobný princip jako v luxusních obchodech a podnicích pak podle harvardských profesorek platí i ve světě vysokého byznysu. Styl oblékání, kterému říkají „CEO casual“ si však podle nich může dovolit jen málokdo.

Typickým příkladem byla známá uniforma Steva Jobse: generální ředitel Applu nosil vždycky stejný černý rolák, modré džíny a okopané tenisky. Jiným profesionálům by se za podobný outfit na významných setkáních či konferencích vysmáli, jeho status oblečení ještě podpořilo.

Podle trojice výzkumnic si luxus oblékat se „nevhodně“ můžou dovolit jenom lidé opravdu mocní, úspěšní, známí či bohatí. Jen v jejich případě se tenisky, tepláky nebo sportovní mikina můžou stát symbolem vysokého společenského postavení. A to ještě pouze v prostředí, které kódy vyjádřené takovým oblečením zná a umí si je přeložit.

Jednoduše řečeno: když zítra zajdete v oblečení z jógy do nákupního centra, nikdo se nad vámi nepozastaví. Když ale v teplákovce vyrazíte do Pařížské nebo do VIP salónku na letišti, možná si tak vysloužíte zvlášť pozorný servis.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

ilustrační snímek
Co tíží matky samoživitelky? Samota, výčitky i nízké sebevědomí

Být sám na výchovu dítěte není žádný med. Většinou úloha rodičů samoživitelů připadne na ženy, které se v této situaci ocitnou po rozchodu nebo rozvodu s otcem...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Jedenáctiměsíční Charlie Gard trpí MDDS
Malý Charlie umírá, úřady volí smrt. Rodiče, papež i Trump chtějí léčbu

Charlie Gard je jedenáctiměsíční britský chlapec, který trpí vzácným genetickým onemocněním. Otázka jeho budoucnosti rozdělila britskou i světovou veřejnost:...  celý článek

Troian Bellisario
Bellisario: Přijímala jsem tři sta kalorií denně, málem mě to zabilo

Herečka Troian Bellisario (31) po vzoru hollywoodských kolegyní přiznala boj s anorexií, aby ulevila své duši. S touto nemocí se potýkala dlouhá léta. Byla...  celý článek

Když mají filmoví kostyméři příležitost se vyřádit, vznikají kultovní díla....
Květy, klobouky a spadlá ramena. Inspirujte se módou z šik letních filmů

Když mají filmoví kostyméři příležitost se vyřádit, vznikají kultovní díla. Móda dokáže ovlivnit celé vyznění filmu, dotvořit charaktery jeho hrdinů a hrdinek,...  celý článek

Další z rubriky

Módní přehlídce dominovaly důchodkyně. Nejstarší modelce bylo 103 let.
V námořnickém přišel Žantovský, tanečník Yemi i psycholožka Prekopová

Spisovatel Michael Žantovský jako kapitán s plavčíkem tanečníkem Yemim a s nimi na palubu - respektive módní molo - vyrazila minulý týden i věhlasná...  celý článek

Pyžama, negližé, župany. To, co dřív patřilo do ložnice, do koupelny a možná...
OBRAZEM: Hvězdy si oblíbily pyžama. Gigi nosí proužky, Rihanna satén

Pyžama, negližé, župany. To, co dřív patřilo do ložnice, do koupelny a možná ještě do hotelového spa, se teď nosí i ven. Hvězdy tenhle neotřelý letní trend...  celý článek

Výstava Christian Dior: Návrhář snů v pařížském muzeu Les Arts Decoratifs...
C'est magnifique! Dior oslavil 70. narozeniny přehlídkou i výstavou

Symbol luxusu, ženskosti a dechberoucích šatů. Značka Christian Dior už sedm dekád udává tempo módnímu průmyslu a tuto cestu promítla i do scénáře módní...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Rozlučte se s kostrbatými očními linkami, takhle je zvládnete i levou rukou
Rozlučte se s kostrbatými očními linkami, takhle je zvládnete i levou rukou

Na rovnou linku potřebujete tolik pokusů, až vám ze samého odličování slzí oči, přesto se ale nedá říct, že by vás oční linka vyloženě zdobila? Zapomeňte na kos... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.