Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Sporty ušité na míru

aktualizováno 
Podle internetové ankety ONY, které se zúčastnilo přes 2000 z vás, jezdí nejvíc lidí na kole nebo běhá za míčem. Pro ty, co si ještě nevybrali, sestavil instruktor Svatopluk Fořt tuto tabulku.

Cyklistka | foto: ILUSTRACE: TEREZA BUDILOVÁMF DNES

JÍZDA NA KOLE:

Náročnost:
* * * *
Vysoká
* * * Vyšší
* * Střední
* Nízká
Cyklistkaženy 27,5 %
muži 31 %
Náročnost: *


Pro koho se hodí:

Jízda na kole je právem jedním z nejoblíbenějších sportů u nás, což dokládají i výsledky ankety. Je vhodná zejména pro všechny, kteří potřebují zlepšit svou fyzickou kondici a snížit váhu, i jako forma rehabilitace.

Pro koho se nehodí:
Rekreační cyklistika je sport pro všechny věkové kategorie - na kole se proto může realizovat každý, záleží na jeho zdravotním stavu a kondici. Pro rekreační cyklistiku jsou ideální horská nebo crossová kola a nenáročný terén.

Čím nám prospěje:
Posiluje a zpevňuje nohy a hýždě. Prospívá ke zlepšení kondice. Hlavně pak působí na srdeční činnost, oběhovou soustavu a plicní ventilaci. To vše za minimální zátěže kloubů dolních končetin.

Na co si dát pozor:
Je dobré nezapomínat na vhodné oblečení a bezpečnost, a to hlavně na helmu, brýle a dobře seřízené a zkontrolované kolo.

MÍČOVÉ HRY

Košíkářkaženy 7 %
muži 26 %
Náročnost: * *


Pro koho se hodí:

Kolektivní a takzvané kontaktní sporty (fotbal, házená, basketbal apod.) jsou velmi oblíbené u velkého množství Čechů a Češek, a to nejen jako sportovní vyžití, ale také pro svou dostupnost a společenský charakter.

Pro koho se nehodí:
Míčové sporty nejsou příliš vhodné pro lidi, kteří trpí kloubními problémy, artrózou a podobně, často ve spojení s nadváhou. Výskoky, prudké změny směru a rychlosti mohou tyto problémy ještě více prohloubit.

Čím nám prospěje:
Sporty jako házená, volejbal, basketbal a podobné nejen utuží přátelské vztahy v partičce nebo na pracovišti, ale mají také pozitivní vliv na oběhový systém. Pomáhají zpevňovat svalstvo na celém těle.

Na co si dát pozor:
Dochází zde k častým osobním soubojům, které mohou vézt i ke zranění. Není také dobré podceňovat doplňky k těmto sportům, jako jsou chrániče, obuv a funkční oblečení.

AEROBIC

Cvičitelka aerobikuženy 13%
muži 0 %
Náročnost: * *


Pro koho se hodí:
Je mnoho forem aerobiku s různými stupni obtížnosti.
Proto je pro každého velice snadné si najít tu správnou (s přihlédnutím k věku a případným zdravotním problémům).

Pro koho se nehodí:
Nehodí se pro lidi, kteří mají problémy s klouby, bederní nebo krční páteří. Toto pravidlo je však velmi všeobecné, každá z forem aerobiku má svoje specifika a úskalí. Je proto dobré se při výběru typu tohoto cvičení poradit s odborníkem.

Čím nám prospěje:
Jedná se o pohybovou aktivitu vytrvalostního charakteru, kde se zapojují především větší svalové partie. Aerobik proto pozitivně ovlivňuje zejména oběhový, dýchací a pohybový systém. Opět záleží na typu.

Na co si dát pozor:
Je nutné dodržovat pokyny a rady vyškolených instruktorů. To se týká hlavně techniky cvičení, dýchání a strečinku.
Vhodná obuv a oděv sem určitě také patří. Nesmíme ani zapomínat na dostatečný příjem tekutin, a to nejen u aerobiku.

POSILOVNA

Posilující ženaženy 7 %
muži 11 %
Náročnost: * * *


Pro koho se hodí:
Návštěva posilovny je vhodná především pro ty, kteří chtějí pomocí cvičení zformovat svou postavu. Používá se také jako doplněk pro zlepšení výkonnosti v mnoha odvětvích sportu.

Pro koho se nehodí:
Lidé se srdečními a kloubními problémy by se nejprve měli poradit se svým lékařem a s výslednou lékařskou zprávou zajít za fundovaným odborníkem, který vám stanoví ten spravný postup přímo na tělo.

Čím nám prospěje:
V posilovně docílíte nejen nárůstu síly či svalové hmoty. Je to i skvěla forma odreagování a relaxace. Je možné formovat některou část těla intenzivněji, podle mne je však vhodné posilovat svaly rovnoměrně.

Na co si dát pozor:
Při první návštěvě posilovny je dobré využít rad trenéra.
V případě špatné techniky hrozí nebezpečí zranění a úrazu.
Některé problémy se mohou projevit až za delší dobu, například problémy s páteří a klouby.

PLAVÁNÍ

Plavkyněženy 10 %
muži 6 %
Náročnost: * *


Pro koho se hodí:
Plavání je další víceméně univerzální sport, který je vhodný pro všechny věkové kategorie a také pro ty, kteří si na sportování obyčejně nijak zvlášť nepotrpí.

Pro koho se nehodí:
Plavání v bazénu s chemicky upravenou vodou není vhodné pro lidi s citlivou pokožkou nebo závažným kožním onemocněním, těm naopak prospívá plavání v moři. Jinak se dá stěží najít skupina lidí, pro které by plavání nebylo vhodné.

Čím nám to prospěje:
Při plavání dochází k protažení a posílení téměř všech svalových partií. Je vhodné pro zlepšení fyzické zdatnosti, dechové činnosti a činnosti srdce. Používá se k regeneraci, rehabilitaci a relaxaci.

Na co si dát pozor:
Ač plavání vypadá na první pohled jako snadná pohybová aktivita, i zde je nutné dbát na správnou techniku a pravidelnost. Důležité je také správné dýchání.

NORDIC WALKING

Nordic Walkingženy 9 %
muži 5 %
Náročnost: *


Pro koho se hodí:
Chůze je nejpřirozenější a nejzdravější způsob pohybu pro každého, bez rozdílu věku.
Doporučuje se jako prostředek pro snížení rizika infarktu myokardu, diabetu nebo obezity. Nesmíme zapomenout ani na duševní zdraví.

Pro koho se nehodí:
Dá se říci, že chůze a hlavně v poslední době moderní Nordic Walking se hodí opravdu pro všechny. Díky své nenáročnosti a přirozenosti se dá s tímto nejoblíbenějším pohybem na světě začít kdykoliv, i v pozdějším věku.

Čím nám to prospěje:
Použití holí snižuje namáhání kloubů, kolen a kyčlí. Navíc se zapojí i horní polovina těla. Je pak například daleko snazší tento sport provozovat s nadváhou a nemocemi s ní spojenými.

Na co si dát pozor:
Je však nutné chodit správně. Takže pravidelně, se správným postojem a dostatečně rychle.
Také je důležitá kvalitní obuv a volba trasy dle fyzických možností každého.

TENIS

Tenistkaženy 3,5 %
muži 5 %
Náročnost: * * * *

Pro koho se hodí:
Jde o silově vytrvalostní sport, který klade velký důraz na techniku a rychlost. Proto se hodí pro lidi zvyké na určitou zátěž a sportovní aktivity.

Pro koho se nehodí:
Nehodí se pro ty, kdo hledají nenáročné formy relaxace, a to jak pro svoji náročnost technickou, tak finanční. Dále pro lidi, kteří mají problémy s páteří, klouby a vazy.

Čím nám to prospěje:
Celkově zlepšuje fyzickou zdatnost, reakci a rychlost.
Je to skvělý doplněk k mnoha sportům. A naopak - pokud chceme být dobří v tenisu, je dobré doplňovat ho tréninky v posilovně.

Na co si dát pozor:
Na začátku bych doporučil několik lekcí s trenérem, který by vám měl poradit i s výběrem vhodné rakety a tvrdosti výpletu. Technika je u tenisu základem. Eliminujete tak různé druhy poranění a zánětů, kterými tenisté často trpí.

IN-LINE BRUSLE

In-line brusleženy 9 %
muži 3 %
Náročnost: * *

Pro koho se hodí:
Ideální pro ty, kdo mají málo času a chtějí zlepšit svou fyzickou kondici či snížit váhu. Dost často se používá i jako alternativa pro hokejisty v letním období.

Pro koho se nehodí:
Nehodí se pro ty, kdo mají problémy s vazy a klouby dolních končetin. Je dobré tento druh pohybové aktivity kombinovat s jiným sportem.
Jinak může docházet k potížím s klouby a svaly dolních končetin.

Čím nám to prospěje:
Záleží na intenzitě. Můžeme posílit zejména spodní polovinu těla, zlepšit silově rychlostní schopnosti i vytrvalost. Celkově pak in-liny pozitivně ovlivňují zejména oběhový, dýchací a pohybový systém.

Na co si dát pozor:
Učený bruslař z nebe nespadl, a proto počítejte s tím, že in-line bruslení vyžaduje určitý čas na zvládnutí techniky jízdy, brzdění apod. Určitě je nutné mít ochranné vybavení, jako je helma, chrániče na kolena, lokty, zápěstí a dlaně.

Kam pro inspiraci a potřebné vybavení

JÍZDA NA KOLE: www.cykloserver.cz, www.bike-forum.cz, www.koloshop.cz
MÍČOVÉ HRY: www.volejbal.cz, www.cvf. cz, www.fotbal.cz, www.zbasket.com
AEROBIC: www.aerobic.cz, www.sokol. cz, www.ifaa.cz, www.tricoline.cz
POSILOVNA: www.vseokulturistice.cz, www.solariumbbc.cz, www.factorypro. cz, www.ř tness-eshop.cz
PLAVÁNÍ: www.koupani.cz, www.kudyznudy.
cz, www.maxsport.cz, www.litex.cz
NORDIC WALKING: www.nordic-walking. cz, www.turista.cz, www.sportaturistika.
cz, www.turistika.cz
TENIS: www.tenisovaskola.cz, w.e-tenis. cz, www.sportplaneta.cz
INLINE BRUSLENÍ: www.beinline.cz, www.inline-online.cz, www.inlajn.cz, www.sportovnikurzy.cz

Pozvánka na Fitparádu
Přijďte se poradit do wellness poradny (měření BMI, cholesterolu, krevního tlaku atd.), zúčastněte se sportovních soutěží a cvičení s Hankou Kynychovou a zhlédněte přehlídku sportovní módy. Kdy a kde? Na akci nazvané FITPARÁDA 12. srpna v Č. Budějovicích, 19. srpna v Olomouci a 26. srpna v Ústí nad Labem. www.10prozdravi.cz

Autoři:




Nejčtenější

Herečka Emma Stone na zahajovacím ceremoniálu MFF v Benátkách
Emma Stone: Jsem známá a můj hlas má sílu, nesmím se bát vyjádřit názor

Herečka Emma Stone (28) cítí potřebu nahlas říkat, co si myslí, protože může díky své popularitě ovlivnit víc lidí než běžný člověk. Zatímco ještě nedávno měla...  celý článek

Osvěžující salát s rajčaty, okurkou a čerstvou mátou
Rajčata nejsou jen na špagety a na pizzu. Co s červeným nadělením?

Konec prázdnin je ve znamení dozrávajících červených plodů, které v sobě během slunečných dnů akumulovaly všechnu krásu a sladkost léta. Pokud jste propadli...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

ilustrační snímek
Infantilizace: když adolescenti nechtějí dospět a dospělí si stále hrají

Možná jste si toho trendu už stihli všimnout. Mladí lidé se dnes do stárnutí nijak neženou a i po překročení třicítky si potrpí na hraní a „dětskou“ zábavu....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Příběh Dáši: Z manžela se v důchodu stal líný a nerudný dědek

Jsem už tři roky v důchodu a užívám si to. Těšila jsem se, až i manžel přestane pracovat a budeme si společně „plnit sny“. Místo toho denně poslouchám, co ho...  celý článek

Sedět jen doma? Kdepak, stále víc seniorů i na Vysočině bude aktivních.
Ve stáří nebude jen hůř. Osm pozitiv, která nás s věkem čekají

Bude už jen hůř, hekáme s přibývajícím věkem. I když žijeme pořád stejně, najednou nás bolí záda, koleno, kyčel a písmenka u návodů jsou čím dál rozmazanější....  celý článek

Klidnou dovolenou bychom si přáli všichni, někdy se ale promění v noční můru.
Slibovali ráj, bylo to peklo. Co dělat, když na dovolené přijde problém?

Jste na dovolené a místo odpočinku se každý den nervujete s tím, že je něco špatně? Na nedostatky upozorněte hned na místě. Když nedojde k nápravě, reklamaci...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z ta... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.