Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


I s akné jsme krásní, říkají modelky. Pupínky konečně nejsou ostuda

  10:00aktualizováno  10:00
Trendy nejsou to, co bývaly. Místo touhy po dokonalosti teď frčí sebepřijetí a boj s předsudky. Svět módy, celebrit a influencerů ze sociálních sítí má sice pořád co dohánět, ale vyvíjí se k lepšímu. Otevírá se už dokonce přirozené pleti. I s pupínky.

Modelka Cassandra Banksonová svůj boj s akné sdílí s 800 tisíci fanoušků na YouTube. | foto: Profimedia.cz

„Je jedno, že máte akné, jste krásní. (Milostný vzkaz pro mě a pro ostatní, co s ním bojují.)“ Tenhle popisek ke své fotce na Instagramu před pár měsíci připojila americká modelka Starlie Smithová. Odstartovala vášnivou debatu. Fotka už má přes deset tisíc lajků a stovky komentářů, rozpoutala několik nadšených diskuzí na on-line fóru Reddit a navázaly na ni rozsáhlé články v magazínech od Teen Vogue po Huffington Post.

Also, WHO CARES IF YOU HAVE ACNE YOU ARE BEAUTIFUL  (A love note to myself & others struggling) #honest

Příspěvek sdílený STARLIE (@saintstarlie),

Vidět to pozitivně

Starlie se trefila do správného okamžiku. Na vzestupu je pozitivní náhled na všechno, co se dřív v módní a popkulturní sféře považovalo za „nedokonalosti“. Souvisí s tím trend kampaní bez retuše, selfíček bez make-upu i sdílení fotek, které jsou možná nelichotivé, zato upřímné.

Fotografka Petra Collins a její následovnice bojují za větší otevřenost k přirozenému ochlupení, modelky jako Barbie Ferreira, Iskra Lawrence, Charli Howardová nebo Ashley Grahamová zase za mediální reprezentaci různých typů postavy. I těch, kterým se v módě ještě pořád říká „plus size“.

Není pleť jako pleť

Ani různé kožní problémy nebo prostě jen atypická pigmentace už v módním prostředí nepřekvapí tak jako ještě před pár lety. Blogerka Mirjan Njohová nebo model Shaun Ross jsou albíni, Winnie Harlowová, která soutěžila v America’s Next Top Model, má zase vitiligo – autoimunitní poruchu, která způsobuje nezvyklou pigmentaci pleti. Všichni se můžou chlubit úspěšnou kariérou a tím, že si je za vzor berou mladí lidé s podobnou zkušeností.

Fotogalerie

„Pimple positivity movement,“ tedy hnutí za odhalování pupínků beze studu, je logický další krok. „Ještě pořád je to něco, co se snažíme utajit. Pupínky se zabýváme jen doma a o samotě. Řešíme je krémy a make-upem. Mažeme si je z fotek pomocí filtrů. A když jsou tak výrazné, že je nejde schovat před ostatními, jsme přinejmenším naštvaní a přinejhorším i silně deprimovaní,“ píše Alice Newell-Hansonová, redaktorka magazínu i-D.

Má pravdu: silné akné může být skutečně spouštěčem depresí. Přitom se s ním aspoň v nějaké formě setkávají desítky milionů lidí. Je to jedna z nejhůře léčitelných kožních chorob, protože jí trpí jenom lidé, žádné jiné druhy, a to ztěžuje laboratorní testování léků a zpomaluje vyvíjení nových řešení. „Jen tak se akné nezbavíme, tak ho pojďme přijmout,“ vyzývá Newell-Hansonová.

Otevřenost je první krok

Inspiraci k takovému sebepřijetí kromě Starlie Smithové nabízí čím dál víc dalších celebrit. O svém kožním trápení otevřeně mluví i herečka Bella Thorne, zpěvačka Selena Gomezová nebo Alicia Keysová, která se loni rozhodla zcela skoncovat s make-upem. Extrémní formu akné pak fanouškům odhalily třeba youtuberky Katie Snooksová nebo Cassandra Banksonová, které akné v minulosti pokrývalo až devadesát procent obličeje.

Obě přiznávají, že kvůli akné čelily šikaně a že se podepsalo i na jejich psychice. Povedlo se jim ale proměnit problém v něco prospěšného: vytvořily platformy, na kterých se o akné mluví otevřeně, bez urážek a bez zbytečného dramatizování. „Nikdy jsem neměla žádný prostor, kde bych mohla mluvit o své pleti bez obav. Až na YouTube. Tím, že jsem o akné mluvila čím dál otevřeněji, jsem se naučila ho neřešit,“ popsala Cassandra Banksonová serveru Acne.com. Svým fanouškům prý radí totéž.

Podívejte se, jak své akné odhalila v rámci kampaně Camo Confession:

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

Magazín Vogue je ikonou mezi dámskými magazíny.
Magazín Vogue udává trendy už 125 let. Nyní ho ohrožují sociální sítě

Magazín plný luxusu, který si zamilovaly ženy po celém světě, odstartoval kariéru mnoha topmodelek a návrhářů. A přestože je Vogue stále prestižní titul, ubývá...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Další z rubriky

Suvenýr v podobě kosmetiky může být hezkou vzpomínka na prázdniny.
Kosmetické dárky od moře: růžová voda z Bulharska, levandule z Francie

Z dovolené si nemusíte vozit jen magnet na ledničku, tričko s Eiffelovkou nebo náhrdelník z mušlí. Každodenní vzpomínkou na výlet může být klidně i parfém,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Žádná dovolená v dohledu? Odpočatý vzhled můžete mít i bez ní

Polehávání na pláži nebo výlety do přírody udělají svoje. Nic nám nevykouzlí tak odpočatý vzhled a rozjasněnou pleť jako pár dnů až týdnů volna. Jenže co když...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - Straňanská lávka, Strán
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky
Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky

Pořídit je můžete v pudru, tubě i v peru a pokud víte, jak je správně nanášet, dokáží vaši tvář opravdu zkrásnět. Přesto rozjasňovače stále nepatří do standardn... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.