Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Bez make-upu, bez retuše. Jak módní kampaně ukazují opravdové ženy

  0:30aktualizováno  0:30
Myšlenku, že neexistuje jen jedna ideální vizáž a že krása je spíš věcí autenticity než přehnané dokonalosti, přijímá čím dál víc lidí. Sází na ni také firmy, které se snaží přiblížit zákaznicím. Kampaň na spodní prádlo, která neviděla Photoshop nebo zachycuje ženy bez make-upu, tak už nikoho neudiví. Nebo přece?

Lena Dunhamová (vlevo) a Jemima Kirkeová v kampani novozélandské značky Lonely | foto: Profimedia.cz

Osamělé dívky a politická nahota

Virální úspěch měla letos v srpnu kampaň novozélandské značky Lonely, která si za své tváře vybrala dvojici amerických hereček – Lenu Dunhamovou a Jemimu Kirke. Nejlepší kamarádky a hvězdy seriálu Girls, který pro HBO vytvořila právě první jmenovaná, jsou na nahotu před objektivy zvyklé, dokonce je pro ně jakýmsi politickým prohlášením.

Fotogalerie

„Je to podle mě realistické ztvárnění života. Jestli se vám nelíbím, je to váš problém a budete si to asi muset vyřešit se svým terapeutem,“ řekla podle serveru Buzzfeed Lena v rámci diskusního panelu o svém seriálu. Ukázat se světu v prádle, bez retuše a s minimem make-upu bylo pro obě herečky vlastně jen pokračování jejich snahy ukazovat ženy tak, jak skutečně vypadají.

Značka Lonely, která se zaměřuje hlavně na stylové spodní prádlo a plavky, to vidí podobně, pracuje záměrně s neretušovanými fotkami, do kampaní v rámci projektu „Lonely Girls“ obsazuje ženy, které nejsou profesionálními modelkami a zachycuje je v běžných, uvěřitelných situacích. „Oslavujeme ženskou sílu a individualitu,“ píše se na webu firmy. Cílem projektu je podle tvůrců posílit pozitivní vnímání vlastního těla i svobodu vyjádření.

Lena Dunhamová (vlevo) a Jemima Kirke v kampani novozélandské značky Lonely

Lena Dunhamová a Jemima Kirke v kampani Lonely

Značka Lonely fotí prádlo jen na „skutečných“ ženách a dívkách.

Snímek z katalogu značky Lonely

Značka Lonely fotí prádlo jen na „skutečných“ ženách a dívkách.

Snímek z katalogu značky Lonely

Méně Photoshopu, větší prodeje

Se stejným principem pracuje také Aerie – značka spodního prádla, která je součástí módního gigantu American Eagle. Před dvěma lety přišla s letní kampaní, ve které modelky (včetně Iskry Lawrence, která předvádí velikosti považované za „plus size“) ukázala sice v lichotivých polohách i osvětlení, zato zcela bez retuší. Inzeráty doplnila sloganem: „Vaše skutečné já je sexy.“

U podobně komerčně úspěšné značky se dá sice spekulovat o tom, jestli je podobná kampaň spíš politickým prohlášením, nebo geniálním marketingovým tahem, ale je pravda, že Aerie si neotřelou image drží dlouhodobě. „Nejedná se jen o sezonní kampaň. Tohle jsme teď my, takhle mluvíme se svými zákaznicemi,“ popsala tehdy serveru Co.Create marketingová ředitelka firmy.

Platí to dodnes. Aerie má v katalogu jen snímky, které neprošly úpravami ve Photoshopu, a vedle profi modelek fotí i na „obyčejných“ ženách. Loni značka představila průvodce podprsenkami, ve kterém jednotlivé kousky nafotila na modelkách s nejrůznějšími velikostmi i typy postavy, na Instagramu zase zákaznice povzbuzuje, aby sdílely své vlastní neretušované fotky.

Modelka Iskra Lawrence v neretušované kampani značky Aerie (2014)

Modelka Iskra Lawrence v kampani značky Aerie

Snímek z internetového katalogu Aerie

Snímek z internetového katalogu Aerie

Aerie od roku 2014 používá jen fotografie bez retuší.

Aerie od roku 2014 používá jen fotografie bez retuší

Krása jizev i neoholeného podpaží

Podobně jako Aerie na to loni šla švédská oděvní značka & Other Stories, která je součástí koncernu H&M a zaměřuje se hlavně na mladší ženy s méně konzervativním vkusem. Do kampaně ke kolekci spodního prádla nazvané „Od žen pro ženy“ obsadila místo modelek trojici různorodých žen – copywriterku, violoncellistku a módní blogerku.

Make-up i postprodukci fotek omezili autoři na naprosté minimum, na snímcích známé módní fotografky Hedvig Jenningové jsou zato viditelné jizvy, strie, pihy, tetování nebo třeba neoholené podpaží. „Chtěli jsme reflektovat různorodost žen a ukázat, že ženské tělo může být krásné mnoha rozličnými způsoby,“ řekla magazínu Huffington Post mluvčí značky Rachel Bankstonová.

Copywriterka Ida Jagerfeltová v kampani švédské značky & Other Stories (2015)

Copywriterka Ida Jagerfeltová

Violoncellistka Kelsey Lu McJunkinsová v kampani švédské značky & Other Stories...

Violoncellistka Kelsey Lu McJunkinsová

Módní blogerka Helin Honungová v kampani švédské značky & Other Stories (2015)

Módní blogerka Helin Honungová

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Křehký koláč s cuketou a mrkví
Cuketa v hlavní roli. Nenápadná Popelka může být v kuchyni královnou

V našich zahrádkách je jako doma, protože je nenáročná na pěstování a šikovná kuchařka ji umí zakomponovat opravdu do každého jídla. Cuketa ovšem není jen...  celý článek

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Jana: Setkání s první láskou po dvaceti letech mi změnilo život

Vždy u mě rozum vítězil nad srdcem. Tvrdě jsem na sobě pracoval, abych se dostal tam, kde jsem teď. Zakolísal jsem jen jednou, je to už 20 let, ale ustál jsem...  celý článek

Magnetická rezonance dvojčat ve 32. týdnu těhotenství
Proč se rodí některé děti i jedno z dvojčat menší? Může za to placenta

Vědci měli doposud několik teorií o tom, co ovlivňuje velikost plodu v děloze a následnou porodní váhu. Nová studie na jednovaječných dvojčatech provedená...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm jednoduchých způsobů, jak si o pár let prodloužit život

Cesta k dlouhému a zdravému životu nemusí být kupodivu ani moc náročná. Někdy postačí jen několik malých, jednoduchých změn ve vašem životním stylu. A nebojte...  celý článek

Další z rubriky

Mladá generace hipsterů si potrpí na staré oblečení, ale i moderní technologie.
Sedm znamení, že se oblékáte jako hipster

Každá doba má své subkultury, které vyznávají specifický životní styl. Dříve to byli pin-up girls nebo pankáči. Dnes jsou to hipsteři, kteří nejen skrze...  celý článek

Jeden z modelů z haute couture kolekce Viktor & Rolf pro podzim/zimu 2017.
Oživlé panenky na přehlídkovém mole. Návrháři oslavují diverzitu

Francouzské návrhářské duo Viktor & Rolf předvedlo další ze svých nevšedních módních show. Během týdne módy v Paříži nechalo po mole procházet modelky, které...  celý článek

Rovnováha mysli, duše a těla. To je hlavní princip sportovní značky Rumi X.
Bývalá instruktorka jógy vyrábí sportovní oblečení z usazenin od kávy

Na recyklaci papírů, skla či plastů jsme si všichni už zvykli. Asi nás tedy nepřekvapí, že se z nich vyrábí kde co, včetně oblečení a doplňků. Ale lidská...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Krém, olej, nebo mléko na opalování?
Krém, olej, nebo mléko na opalování?

Na dovolenou u moře se vyzbrojte nejen skvěle padnoucími plavkami, ale také kvalitním přípravkem na opalování. Na pultech drogerií najdete opalovací krémy, mlék... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.