Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nevěříte si? Přestaňte se neustále shazovat, radí psycholožka

  4:31aktualizováno  4:31
Předpoklady pro různé situace si utváříme od dětství a platí to i pro sebehodnocení. Zatímco vyrovnaný člověk uvažuje realisticky, málo sebevědomému chybí nadhled. Například si zpravidla bývá jistý, že když dá najevo city, přijde odmítnutí, nebo že lepší práci nechce, protože by ji nezvládl.
„Soustřeďte se na pozitiva, nikoli na negativa,“ nabádá psycholožka a dodává, že v životě prožíváme to, co máme v hlavě.

„Soustřeďte se na pozitiva, nikoli na negativa,“ nabádá psycholožka a dodává, že v životě prožíváme to, co máme v hlavě. | foto: Profimedia.cz

„Při nízkém sebevědomí podceňujeme své schopnosti, nedokážeme si přiznat úspěch, stále se negativně hodnotíme a srovnáváme s druhými, nedokážeme přijmout pochvalu ani pochválit,“ vysvětluje psycholožka Tereza Zahrádková.

OTESTUJTE SE: Jaké máte sebevědomí?

Lidé s nízkým sebevědomím jsou podle ní velmi citliví na výtky od ostatních a sami sebe vnitřně často kritizují. Trpí pocitem, že je nikdo nemá rád a myslí si, že jsou horší než ostatní a nezaslouží si štěstí ani lásku.

„Nejlepším způsobem, jak dosáhnout toho, aby nesebevědomý člověk realističtěji viděl situace, které v něm vyvolávají úzkost z vlastní nedostatečnosti, je naučit se nahlížet na ně s odstupem, zpochybňovat vlastní předpoklady a nepřijímat je jako daný fakt,“ píše v knize Jak překonat nízké sebevědomí Melanie Fennellová.

Nedůvěra v sebe vás nemusí provázet všude

Člověk s nízkým sebevědomím uvěří svým myšlenkám, které mu našeptávají, že je neschopný, že za nestojí za nic, a začne se podle toho chovat. Má strach ze vztahů a lidí, o které má skutečně zájem. Neodváží se usilovat o práci, kterou by opravdu chtěl. Nedokáže si užít úspěch, i když ho dosáhne. Neumí se v partnerském vztahu cítit milovaný nebo k sobě přitahuje partnery, kteří ho kritizují, a potvrzují mu tak jeho vnitřní strach, že je k ničemu.

„Nízké sebevědomí má buď podobu podhodnocování se nebo naopak přílišné vyzdvihování svých kvalit, což působí až arogantně. Nemusí se projevovat ve všech oblastech vašeho života. Můžete si důvěřovat v práci, ale nedokážete se cítit milovaní ve vztahu nebo opačně,“ vysvětluje psycholožka Zahrádková.

Zásadní je poznat, jací doopravdy jsme

Jak najít ztracené sebevědomí? Můžete navštívit kurzy zaměřené na rozvoj osobnosti, či na zvýšení sebevědomí. Vycházejí také nejrůznější knížky a příručky, které vás krok za krokem povedou. Naučí vás zpochybnit vaše zakořeněné předpoklady a sebekritické myšlenky, pomohou uvědomit si kladné vlastnosti a schopnosti a poznat, které běžné denní aktivity vás těší.

Náprava poničeného sebevědomí je běh na dlouhou trať. Zásadní je přitom poznat sám sebe a porozumět také tomu, z čeho nízké sebevědomí pramení. Jedině tak se takový člověk lépe pochopí. Přes poznání skutečného já může změnit nejen náhled sám na sebe, ale také lépe plánovat aktivity, které povedou ke šťastnému užívání si života.

„Doporučuji také sledovat své negativní myšlenky, například ´jsem neschopný´, ´to nezvládnu´ a podobně. Ty ovlivňují vaše emoce, takže se můžete cítit často nespokojeně. Zkuste své negativní myšlenky nebo vyřčenou sebekritiku stopovat. Pokud si někdy i několikrát denně řeknete, jak jste nemožní, má to na vaše sebevědomí obrovský vliv. Přestaňte s tím tedy co nejdříve,“ radí Tereza Zahrádková.

Desatero zdravého sebevědomí

1. Snaž se být sám sebou. Ne někým jiným.

2. Chval se "i před večerem" a využívej své přednosti. Žij v pohodě se svými nedostatky.

3. Důvěřuj, ale ne slepě. "Prověřuj", říkává se. Ne každý, kdo to tvrdí, to s tebou myslí dobře. Prověřuj i závažnost nesnází. Lze použít "test smrtelné postele". Jeho otázka zní: "Bude mě tento problém trápit ještě na smrtelné posteli?"

4. Měj ráda sebe samotnou. Pro radost, ale i proto, abys mohla mít ráda své bližní.

5. Když se věci nedaří, věř, že bude lépe. Kdy? Hned jak na to přestaneš úzkostlivě čekat.

6. Udržuj se v kondici, pečuj o své zdraví a pohodu.

7. Nešetři na sobě.

8. Nevnucuj se, neraď, pokud tě o radu nežádají, nedávej svůj cit tomu, kdo o něj nestojí nebo si ho nezaslouží.

9. Nekritizuj druhé, ale hlavně se vyhni časté sebekritice. Místo toho změň, co ti vadí.

10. Naslouchej dobrým radám, ale jednej podle sebe. Jednej! To je příkaz k akci! Samozřejmě to neznamená pouhé "Dávej si předsevzetí".

Zdroj: Tomáš Novák a Blanka Dvořáčková: Věřte sami sobě!

Podle odborníků je také dobré snížit svoje cíle a nároky. „Dávejte si spíše nižší cíle, kterých můžete dosáhnout, a po každém úspěchu se pochvalte. Budete sbírat úspěchy, což vás motivuje spíše, než když si stanovíte cíle nedosažitelné, jejichž nesplnění ve vás bude vyvolávat jen zklamání,“ tvrdí psycholožka.

Soustřeďte se na pozitiva

Vedle přijetí pozitivních vlastností a schopností je důležité akceptovat i negativní stránky své osobnosti. Může to být těžké, ale i ty k nám patří a má je každý.

„Každý večer před spaním si řekněte, co se vám povedlo. Soustřeďte se na pozitiva, nikoli na negativa,“ nabádá psycholožka a dodává, že v životě prožíváme to, co máme v hlavě.

„Pokud dáte přednost negativním myšlenkám, budete se cítit špatně. Pokud se naučíte myslet na pozitivní věci a uvědomovat si a soustředit se na své úspěchy, budete se cítit mnohem šťastnější.“

Nepodléhejte sebekritice

Pokud se s podhodnocováním sebe samých budete prát bez pomoci odborníků, může vám chybět objektivní náhled a nedovolíte si (nebo dokonce ani nedokážete) dívat se na sebe s pochopením. Lidé s nízkým sebevědomím často unikají spíše k sebekritice než k pochopení a odpouštění si vlastních chyb a selhání.

Na začátku „samoléčby“ může být problém věřit svým úspěchům, když jste je mnohdy dlouhou dobu popírali. Může vás od změny odrazovat negativní vnitřní hlas, který dokolečka tvrdí, že nic nezvládnete.

„Je důležité svou proměnu nevzdat moc brzy. Poprat se s negativními myšlenkami v hlavě může trvat dlouhou dobu. Musíte si uvědomit, že s takovými myšlenkami mnohdy fungujete již několik let, a proto i náprava může trvat několik týdnů až měsíců. S každým krokem se však budete cítit lépe,“ povzbuzuje Tereza Zahrádková a radí, že kdykoliv přijde pocit, že se v životě kvůli nízkému sebevědomí cítíte nespokojeni, a brání vám prožívat plnou radost a uspokojení, můžete samozřejmě navštívit odborníka. Ten vám pomůže najít vaši hodnotu, povede vás tak, aby se z vás stal sebevědomý člověk. Takový, který je otevřený, vyrovnaný, je si vědom svých pocitů a potřeb, dokáže je vyjadřovat a respektuje a váží si sebe i druhých.

Autor:




Nejčtenější

ilustrační snímek
Pět pochval denně zlepší chování malých dětí, tvrdí britští psychologové

Mnoho rodičů si láme hlavu tím, jak zlepšit chování svých dětí. Podle britských psychologů by mohlo pomoci pravidelné chválení. Důležité je ovšem vhodně volit...  celý článek

Baňkování a čínská medicína
Baňkování uvolní svaly a pomůže při nachlazení. Pár dní však máte modřiny

Možná to vypadá neuvěřitelně, ale staletími prověřená metoda baňkování vám může pomoci od bolesti zad, nachlazení, ale třeba i proti celulitidě. Počítejte však...  celý článek

Máte občas pocit, že se vizážisté zbláznili? Pokud ano, nejste v tom sami....
Hvězdičky na obličeji, mokré vlasy a další podivné kosmetické trendy

V záplavě všemožných kosmetických vychytávek je nadlidské se orientovat. Některé mohou být inspirativní, nad jinými člověk kroutí hlavou. Vybrali jsme pro vás...  celý článek

Proměna maminky nevěsty či ženicha
Svatební proměna: Kostýmek i pouzdrové šaty pro matku nevěsty Martinu

Svatební sezona se pomalu rozjíždí a s ní kromě radosti přichází i zásadní problém. Jaké oblečení zvolit, abyste svatebčanům nezpůsobili ostudu? Pečlivý výběr...  celý článek

Ilustrační fotografie
Čtyřicítka je zlomový věk. Právě teď se svému tělu věnujte víc než dřív

Zatímco o zdraví dětí a seniorů se mluví na každém kroku, takzvaný střední věk tolik pozornosti nepřitahuje. Jako by se rozumělo samo sebou, že se dospělý...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Psychopati mezi námi: politici, lékaři i soudci. Chtějí moc i obdiv

Jejich jediným motorem je moc. Doslova posedlost po moci a touze ovládat. Pro psychopaty vztahy nic neznamenají, lidé jsou pro něj jen oběť. Člověka dokáží...  celý článek

ilustrační snímek
Virtuální sex změní i ten reálný, předpovídají odborníci

Virtuální realita nabízí zcela nový rozměr pornografie. Zákazníci se z role pozorovatele dostávají do role aktivního účastníka sexuálních hrátek podle svých...  celý článek

(ilustrační snímek)
Příběh Jarky: Přiznala jsem se manželovi k milenci, ten ale couvá

Už několik let nejsem v manželství šťastná. Odcizujeme se čím dál víc. Našla jsem si milence. I on, alespoň podle toho, co říká, nežije se ženou ve spokojeném...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.