Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Manuál správného stravování při kojení. Pozor na éčka i zeleninu

  2:58aktualizováno  2:58
Přemýšlíte, co jíst při kojení, abyste měla dostatek energie a zdraví prospěšných látek? Bojíte se, aby vaše miminko nebolelo bříško? Nechcete zbytečně přibývat na váze? Vyzkoušejte manuál pro správné stravování při kojení, který pro vás připravila výživová poradkyně Jana Vašáková.
Při kojení se nemusíte bát toho, že přiberete. Jezte často a kvalitně. V prvních měsících mateřství vydáte energie víc než dost.

Při kojení se nemusíte bát toho, že přiberete. Jezte často a kvalitně. V prvních měsících mateřství vydáte energie víc než dost. | foto: Profimedia.cz

1. Dopřejte si od všeho trochu

Během kojení je zapotřebí dbát na pestrý a vyvážený jídelníček. Zaručí vám dostatečný příjem všech nutričních látek, jako jsou sacharidy, bílkoviny, tuky, ale také vitaminy a minerální látky. Zaměřte se především na přísun vlákniny, probiotických kultur, vitaminu A, C a z minerálních látek zvyšte příjem vápníku, železa, jódu a zinku.

Potraviny vhodné při kojení

  • libové maso (drůbeží, králičí a telecí) a ryby
  • polotučné mléčné výrobky (bílý jogurt, kefírové a acidofilní mléko), přírodní a tvrdé sýry
  • kvalitní rostlinné oleje, v menší míře margaríny a máslo
  • cereální výrobky, těstoviny, rýže, brambory
  • ne příliš nadýmací zelenina (mrkev, cuketa, špenát, okurka apod.)
  • méně kyselé ovoce (jablka, hrušky, banány, meruňky, borůvky, švestky, třešně apod.)
  • luštěniny (hrášek, loupaná čočka)

2. Jezte pětkrát denně

Pokud se budete stravovat podle zásad zdravé výživy, nemusíte se bát, že byste přibrala na váze. Zvýšený přísun energie je během kojení zcela normální. A kdy jindy než právě teď a tady vyzkoušet pravidlo pěti porcí? Zapomeňte na hladovění a jezte v průběhu dne i vícekrát menší porce. Vyhýbejte se však potravinám, které by vám i miminku mohly škodit.

Co byste měla při kojení vyloučit z jídelníčku

  • tepelně neupravené výrobky (např. majonézové saláty, syrová vejce, maso, nepasterizované mléčné výrobky, zrající a čerstvé sýry) a tepelně neopracované maso (např. tatarský biftek nebo sushi)
  • polotovary a potraviny obsahující konzervační látky, umělá sladidla a barviva, příliš tučná, slaná a sladká jídla
  • vyhýbejte se bylinkovým čajům nevhodným pro kojící ženy, černému a zelenému čaji, nápojům obsahujícím chinin, kofein a alkohol

3. Snídaně vám dodá energii

Pokud jste doteď nesnídala, je ten správný čas na změnu. Po probdělé noci je třeba dodat tělu dávku energie. Sladká snídaně vás sice na chvilku "nabije", ale brzy se budete zase cítit unavená.

Proto se zaměřte spíš na potraviny s nízkým glykemickým indexem a cukr dodejte ve formě cereálií, celozrnného pečiva, ovoce nebo zeleniny. Nezapomínejte ani na mléčné výrobky a pitný režim. Vypít bystě měla alespoň 2,5 litru tekutin denně.

Nápoje vhodné při kojení

  • atestovaná neperlivá voda a lehce mineralizovaná voda bez bublinek
  • čaje pro kojící ženy a ovocné čaje (z jahodníku, maliníku, ostružiníku, lipový květ nebo šípky)
  • domácí mošty, ovocné a zeleninové 100% džusy ředěné vodou 1:1

4. Vybírejte si jen to nejlepší

Na kvalitě potravin opravdu záleží. Proto pečlivě čtěte informace uvedené na obalech potravin. Příliš cukru, soli, tuku a éček vám i vašemu miminku spíše uškodí. Abyste z jídla získala co nejvíce zdraví prospěšných látek, vybírejte si pokud možno čerstvé a lokální suroviny. Jídlo upravujte tak, aby v něm zůstalo co nejvíce vitaminů a minerálních látek a už jej znovu neohřívejte.

Éčka nevhodná pro kojící ženy

  • E 249, E 250, E 251, E 252 - dusičnany a dusitany
  • E 310, E 311, E 312 - syntetické antioxidanty
  • E 620, E 621, E 622, E 623, E 624, E 625 - glutamáty
  • E 951, E 962, E 953 - umělá sladidla

5. Pozor na potraviny s nadýmacím účinkem

Některá miminka, zvláště pak chlapečci, reagují na některé potraviny, které žena při kojení sní, nadmutým a bolestivým bříškem. Proto raději v prvních 4. měsících vylučte z jídelníčku (nebo omezte) čerstvé světlé pečivo a luštěniny, jako je hrách, fazole nebo neloupaná čočka.

Dále pak kedlubny, ředkvičky, cibuli a česnek. Někdy může nadýmat i květák, kapusta, rajčata, pórek nebo hrášek. Trávicí problémy může způsobit i potravinová alergie.

Potraviny, které mohou vyvolat alergickou reakci

  • kravské, kozí, ovčí a sojové mléko
  • vejce a ryby
  • kakao, čokoláda, ořechy a mák
  • exotické a příliš kyselé ovoce
  • rajčata a celer

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Herečka a manželka ministra obrany Veronika Žilková
Jsem zvyklá manžela poslouchat, tvrdí Veronika Žilková

Leckdo by jejího muže rád viděl jako prezidenta, ale ona ty úvahy odhání. Navíc říká, že manželka ministra obrany je mnohem náročnější funkce než první dáma....  celý článek

Po Oscarech a Zlatých glóbech je filmový festival v Cannes každoročně třetí...
OBRAZEM: Lepší než módní přehlídka. 30 nejvýraznějších modelů z Cannes

Po Oscarech a Zlatých glóbech je filmový festival v Cannes každoročně třetí velkou událostí, na které hvězdy vytahují módní trumfy. Možná dokonce ty...  celý článek

Dvojité potěšení. Jahody nejen báječně chutnají, ale prospívají i naší pleti.
Jahodová sezona: dejte si je dvakrát. Jednou na talíř, podruhé na pleť

Jahoda je nejen chutná bobule, známá a milovaná všemi od dětství, skvěle také poslouží jako kosmetický přípravek. Domácí maska či peeling dokážou probudit pleť...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm překvapivých příznaků demence. Nespavost i změna chutí

Pro ztrátu paměti v pokročilém věku se vžil pojem skleróza, nicméně zapomínání a poruchy paměti nejsou jediným a ani nemusí být prvním příznakem nastupující...  celý článek

Ozzy Osbourne a jeho manželka Sharon (24. ledna 2014)
Ozzyho nevěra ze mě udělala pitomce, říká Sharon Osbournová

Ozzy Osbourne (68) si vzal Sharon (64) před 34 lety. Od té doby ji několikrát podvedl a korunu tomu nasadil minulý rok, když přiznal, že si našel o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.