Zatímco ženské magazíny proklamují štíhlé tělo, pánské se zaměřují na svaly.

Zatímco ženské magazíny proklamují štíhlé tělo, pánské se zaměřují na svaly. | foto: Profimedia.cz

Magazíny útočí, muži v ohrožení

  • 86
Magazíny ničí mužům tělo. Pravidelní čtenáři lifestylových magazínů si stále více ničí vlastní tělo ve snaze přiblížit se fotografiím modelů. Ukazuje to nová studie.

Ačkoli magazíny zaměřené na muže obsahují většinou fotografie polonahých modelek, fotografie mužských modelů, které se v nich objevují, mohou být pro mužské čtenáře velmi nebezpečné. Dokazuje to výzkum, který provedli vědci z univerzity ve Winchesteru.

Patologický vzor
Zatímco takzvané lifestylové magazíny zaměřené na ženy vyzdvihují především štíhlý tělesný ideál, pánské lifestylové magazíny prezentují naopak fotografie svalnatého mužského těla. V podstatě svým čtenářům mezi řádky říkají, že správný muž nemusí být štíhlý, ale je naprosto nezbytné, aby měl pořádné svaly.

Výzkum doktora Davida Gilese, který zveřejnilo bbc, zjistil, že pravidelní čtenáři pánských magazínů jsou mnohem náchylnější k nadměrnému cvičení. Magazíny mužům předávají sdělení, že ten, kdo nemá velké svaly, není plnohodnotným člověkem. K internalizaci tohoto sdělení jsou podle psychologů náchylní především mladší muži. Ti jsou také ochotní sáhnout ve snaze o dosažení ideálního těla i po prostředcích ohrožující jejich zdraví. Typickým příkladem je užívání anabolických steroidů.

Podle psychologické teorie sociálního srovnávání si muži i ženy utvářejí představu o tom, jak by měli vypadat podle toho, jaký tělesný ideál jim předkládají média. Tuto představu si zvnitřní a potom ji porovnávají s představou, kterou mají sami o sobě. Vzhledem k tomu, že těla prezentovaná v médiích obsahují z velké části nereálné proporce, čtenáři toto srovnání nikdy nemohou vyhrát. Vzrůstá tak jejich psychická frustrace a pocit nespokojenosti s vlastním tělem. Výsledkem toho mohou být v krajním případě i poruchy příjmu potravy.

Athletica nervosa
David Giles společně se svou kolegyní Jessicou Closeovou zahrnuli do svého výzkumu 161 mužů ve věku mezi osmnácti a šestatřiceti lety, kteří pravidelně četli lifestylové magazíny. Ukázalo se, že pravidelní čtenáři jsou mnohem více ovlivnění tělesným ideálem, který byl prezentovaný v magazínech. Navíc se část z nich přiznala k tomu, že užívá anabolické steroidy ve snaze vylepšit svůj tělesný vzhled.

"Typické sdělení pánského časopisu říká: Potřebujete vybudovat svaly a zlepšit svůj vzhled i kondici, jinak nebudete nikdy dost atraktivní," říká autor výzkumu. O vlivu magazínů respektive hubených modelek na anorexii a bulimii v ženské populaci se mluví už dlouho, ale muži byli zatím z dosahu magazínů vyčleňováni. Teď se ukazuje, že tělesný ideál a vnímání vlastního těla ovlivňují lifestylové magazíny i v případě mužů. Odborníci začali této psychické poruše přezdívat "athletica nervosa" podle odborného názvu mentální anorexie - anorexia nervosa.

"Muži se stále více chtějí podobat modelům z fotografií v magazínech. Vliv magazínů je přitom stále silnější a ovlivňuje především mladé muže, u nichž ústí až v obsesi vlastním tělem," říká David Giles.