Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Chcete si usnadnit otěhotnění? Pomůže cvičení i vhodná strava

  0:41aktualizováno  0:41
V Česku bojuje s neplodností téměř každý čtvrtý pár. Dvojice, kterým se nedaří počít dítě přirozenou cestou, pak často sázejí na „zaručené“ tipy, jak otěhotnět. Ale nenechte se zmást babskými řečmi, zeptali jsme přímo odborníků.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Problémy s početím mohou být na straně muže i ženy, ale zpočátku není třeba stresovat se možnými nemocemi (pokud k tomu tedy nemáte důvod jako předchozí gynekologické či urologické obtíže), ale soustředit se spíše na pravidelný sexuální styk a zdravý životní styl. K tomu patří zejména pravidelný pohyb, vyvážená strava a dostatek spánku. A samozřejmě také vynechání alkoholu a cigaret, o drogách ani nemluvě.

Otěhotnění může komplikovat příliš nízká, ale i příliš vysoká hmotnost ženy. Obézní mají ženy velké množství estrogenu a dochází k hormonální nerovnováze, při podvýživě může zase docházet k poruchám menstruačního cyklu.

Kyselina listová a kvalitní strava

Pokud se rozhodnete pro početí, je dobré začít brát vhodné doplňky stravy s obsahem kyseliny listové, která působí preventivně proti defektu neurální trubice u dítěte.

„Je prokázáno, že užívání kyseliny listové snižuje riziko spontánního potratu a některých typů vrozených vývojových vad. Pro naplnění těchto tvrzení je optimální nebo spíše nutné, aby žena začala s užíváním kyseliny listové již několik týdnů před samotným početím, tzn. v době přípravy na těhotenství,“ uvádí Richard Sabol z kliniky Zámeček Malvazinky.

Kyselina listová je obsažena například v listové zelenině, kvasnicích a játrech. Pokud jste chudokrevné, je také vhodné zvýšit denní přísun železa, které je obsaženo v červeném mase, červené řepě, rajčatech, meruňkách, čočce nebo cizrně.

Nastávající maminky by to však neměly přehánět s vitaminovými doplňky . „Pokud nemá žena poruchu příjmu potravy, drastickou dietu nebo poruchu trávení některých živin, nepotřebuje žádné komplexní vitaminové doplňky,“ vysvětluje doktor Richard Sabol.

Strava by měla být již před otěhotněním bohatá na vitaminy (ovoce, zelenina), bílkoviny (maso, mléčné výrobky), esenciální mastné kyseliny (ořechy, mořské plody), železo (vejce, červené maso, játra) a jód (mořské plody, mléko).

Postelová gymnastika není potřeba

Mnoho párů si myslí, že k početí jim pomůže i vhodná sexuální poloha, ale je to spíše o mýtus, zejména pokud jsou žena i muž v dobrém zdravotním stavu. Stejně tak ženy nemusí po milování zvedat zadek ve snaze zajistit, aby se sperma dostalo k vajíčku.

„Nejrůznější fyzicky náročné pozice typu svíčky po styku jsou z hlediska početí dítěte naprosto zbytečné. Příroda si totiž vše nejlépe zařídila sama. Zcela tak naopak postačí, aby po výronu semene do pochvy zůstala žena asi 20 až 30 minut v klidu ležet, ideálně v poloze na zádech. Měla by jen odpočívat a relaxovat, nestresovat se. Nic dalšího v tomto ohledu opravdu potřeba není,“ vyvrací často tradovaný mýtus gynekolog a sexuolog Pavel Turčan.

Cvičení pro zdraví matky i dítěte

Kromě celkové zdravé životosprávy je k usnadnění těhotenství důležité také cvičení zaměřené na správnou funkci pánevního dna. Primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová vysvětluje, jak si k miminku dopomoci vhodným rehabilitačním cvičením: „Na takzvané funkční neplodnosti se mohou podílet i faktory, jako jsou neustálý stres, nedostatek pohybu nebo sedavé zaměstnání. Může dojít k nevyváženosti pánevního dna včetně celého postavení těla a ke změně poměrů v pánvi. Tím dochází i k horší funkci pánevních orgánů včetně reprodukčních. Proto může mít vhodně zvolené cvičení velmi významný vliv při odstraňování funkční neplodnosti nejen u žen, ale i u mužů. Cviky přitom nemusí být vůbec náročné. Naopak mohou být prováděny pouze v milimetrech, a tak si je můžete zacvičit téměř kdekoliv, aniž by to někdo jiný věděl.“

Vyzkoušet můžete třeba jógu, která má díky sledování dechu pozitivní vliv i na zklidnění a snížení stresu. Vhodné jsou i cviky speciální rehabilitační metody Infinity. Návod na jeho cvičení najdete níže.

Pokud se páru nebude dařit otěhotnění déle než rok, je vhodné obrátit se na odborníky, kteří pomohou zjistit, v čem konkrétně je problém, a podle toho zahájit léčbu.

Příklad cvičení

Sedneme si vzpřímeně na kraj židle, nohy rozkročíme na šířku ramen. Paže skrčíme v lokti, opřeme se malíkovou hranou o střední část stehen. Odtlačíme se horními končetinami od stehen, dolními končetinami od podlahy, pánví resp. sedacími kostmi se odtlačíme od židle - jen velmi jemně, Narovná se pánev a současně dochází ke stažení spodní části zadečku a pánevního dna - narovnáme se a vytáhneme hlavu nahoru. To znamená, že se odtlačíme o ruce, zadeček a nohy, jako bychom chtěli vstát a celé tělo se nám samo napřímí a současně se aktivuje pánevní dno.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

ilustrační snímek
Nalokalo se dítě při koupání vody? Dejte pozor na sekundární tonutí

Sekundární tonutí je celkem vzácný úkaz, o kterém je ale rozhodně dobře vědět. Pokud se totiž při koupání a plavání dostanou vaše děti do potíží a nalokají se...  celý článek

Lorna byla svědkem matčiny závislosti na drogách
Musela jsem přihlížet tomu, jak mámu ničí drogy, říká dcera Garlandové

Herečka a zpěvačka Lorna Luftová (64) je dcerou hollywoodské hvězdy Judy Garlandové, která zemřela v pouhých sedmačtyřiceti letech. Za její brzký odchod podle...  celý článek

Jedlý make-up. Youtuberka se líčí jídlem
Jedlý make-up. Číňanka se nalíčila jídlem, které našla v ledničce

Jste-li skutečnou milovnicí líčení, nemusíte si kupovat drahé šminky, stačí se porozhlédnout v kuchyni. Ze sušenek, barevných lentilek, ovoce nebo třeba kečupu...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Jitky: Jsem těhotná. Přítel chce naše dítě vychovávat s jinou

Jsem zasnoubená a čekám dítě. Bohužel jsem se snoubencem nešťastná a nevím, jestli si ho mám vzít, nebo opustit. Neuvěřitelně mě zklamal, udržuje vztah s více...  celý článek

Kateřina Emmons
Kateřina Emmons: Máme mnohem větší rodinu, než jsme plánovali

Je mistryní Evropy i světa a k tomu má doma tři olympijské medaile. Sportovní kariéra Kateřiny Emmons je už ale nějaký čas na druhé koleji. Teď je především...  celý článek

Další z rubriky

Snorri Magnússon trénuje čtyřměsíční holčičku
Stojící čtyřměsíční holčička obletěla vědecké weby. Je to vůbec možné?

Zdá se to až neuvěřitelné, právě proto fotografie a video čtyřměsíční holčičky „stojící“ několik vteřin v ruce instruktora plavání obletěla celý svět. Vědci...  celý článek

ilustrační snímek
Konfrontaci s teenagerem se nevyhnete. Tři tipy, aby někam vedla

Ještě před pár lety to byl miláček, co se rád mazlil s rodiči. Jenže puberta udělala z vašeho potomka věčně podrážděného a citlivého jedince, který se domáhá...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Moje předškolní dcera najednou odmlouvá a dělá scény

Moje dcera Martinka se posledních pár týdnů chová, jako by byla už v pubertě. Je hádavá, křičí a dělá scény. Myslím, že v tom mají prsty její oblíbené filmy....  celý článek

Další nabídka

arome.cz

4 vody, které vám zachrání pleť a zpříjemní léto
4 vody, které vám zachrání pleť a zpříjemní léto

Vody ve spreji dokáže zachránit pleť hlavně v létě, a proto mám většinou alespoň jednu z nich s sebou na cestách nebo v kabelce.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.