Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Tep by při cvičení neměl přesáhnout 140, radí těhotným fyzioterapeutka

  0:45aktualizováno  0:45
Neohrozí sportování mé dítě? Některé nastávající maminky se pohybu v těhotenství bojí. Jiné se naopak rozhodnou konečně začít se zdravým životním stylem a pravidelným pohybem. Jak cvičit, poradí fyzioterapeutka Martina Karasová, která cviky rovnou i předvede.

Fyzioterapeutka předvádí cvičení pro těhotné pro OnaDnes.cz 13 | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Těhotenství, pokud probíhá u zdravé ženy bez komplikací, je přirozený stav, a není proto nutné se vzdát pravidelného pohybu, právě naopak. Tělesná aktivita zvyšuje nebo udržuje fyzickou kondici a psychickou pohodu. Pohyb je proto důležitý i během těhotenství a může pomoci lépe zvládat stavy s těhotenstvím spojené a dokonce může tělo lépe připravit na porod. V tomto období ale rozhodně není vhodné hubnout či začít nějak radikálně měnit životní styl.  

Během těhotenství se v těle odehrává mnoho změn. Vlivem hormonů jsou klouby mnohem flexibilnější, stoupá tělesná hmotnost, mění se tělesné proporce a s nimi i těžiště těla. Ženy mohou mít potíže s udržením rovnováhy a s koordinací pohybů.

Ulehčete si od bolesti

Bolesti kyčlí, bederní a křížové oblasti patří mezi nejčastější stesky těhotných. Příčinou je zejména změna postavení a sklonu pánve, ke kterému dochází jednak vlivem rostoucího bříška a také vlivem rozvolňujících se vazů. V těhotenství dochází ke změně těžiště a tím i celkového držení těla. Na tyto problémy se zaměřují cviky ve fotogalerii, kde najdete i jejich podrobný popis.

Fotogalerie

Pro většinu těhotných žen je přiměřená tělesná aktivita bezpečná a hojně doporučovaná. Pokud je žena fyzicky aktivní před otěhotněním, obvykle se může stejným aktivitám věnovat i během těhotenství. Miminko je v děloze obklopeno tekutinou, která vytváří poměrně bezpečné prostředí a tlumí nárazy, nicméně i přes tuto ochranu, je vhodné vyhnout se cvičení, kde hrozí pády, nárazy či tvrdé dopady.

„Pokud nastávající maminka s pohybem teprve začíná, skvělou volbou bude chůze. Chůze je nejpřirozenější lidský pohyb, navíc ji můžeme vykonávat kdekoli a bez jakýchkoli pomůcek,“ doporučuje fyzioterapeutka Martina Karasová z odborného centra zdravého životního stylu Rekondice.

Existuje mnoho aktivit, které jsou bezpečné i v tomto období. Důležité je veškerou aktivitu konzultovat se svým gynekologem, respektovat svůj zdravotní stav
i kondici. Mezi vhodné sporty patří například plavání, jóga, tai-či, tanec, rychlejší chůze, jízda na stacionárním kole, golf, cvičení v bazénu nebo speciální cvičení pro těhotné.

Nezadýchat a nepřehřát se

Nuda, nebo příjemný relax?

Jak probíhalo cvičení v těhotenství, popisují maminky na eMimino.cz

„Zvláštní specifika má první trimestr, kdy se vlivem hormonálních změn může žena cítit nadměrně unavená, mohou se vyskytovat nevolnosti. Vhodné v tomto období nejsou poskoky a otřesy. Ve třetím trimestru je dobré se vyhnout delšímu lehu na zádech. Tepová frekvence by u gravidní ženy neměla překročit 140 tepů za minutu,“ dodává fyzioterapeutka, která pocity těhotné ženy momentálně zažívá na vlastní kůži.

Během 9 měsíců gravidity je lepší zcela vynechat horolezectví v nadmořské výšce nad 2 500 metrů, potápění, bojové sporty, míčové hry nebo posilování, při němž dochází k zadržování dechu. Vhodné nejsou podle odborníků ani silové sporty a sporty provozované v horku, kdy hrozí přehřátí organismu.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Luxusní kousek od Manolo Blahníka. Ručně vyráběná kozačka pokryta křišťálovými...
Maxová předvedla boty od Blahnika. Jsou zdobeny českým křišťálem

Nejslavnější návrhář bot na světě Manolo Blahnik vytvořil exkluzivní kousek, který odkazuje k jeho českým kořenům. Luxusní pár kozaček vznikl ve spolupráci s...  celý článek

Vysvědčení už dostaly i děti na pražské Základní škole Eden (30. června 2016).
Vysvědčení: jak ho prožívali úspěšní Češi a čím letos školáky odměnit?

Na konec školního roku čekají děti často se směsí nedočkavosti na prázdniny a obav z vysvědčení. Jaké známky se na něm objeví a jak na ně budou reagovat...  celý článek

Dívka si nechala kvůli  LBGT pochodu obarvit podpaží.
Duhové podpaží jako výstřelek, který měl podpořit gay pochod

Na barevné vlasy, nehty i líčení jsme si zvykli, takže teď je na řadě podpaží. A nejlépe v intenzivních duhových barvách. Přesně ty má na svém podpaží jedna z...  celý článek

(Ilustrační foto)
Nejzdravější jídelníčky světa. Po boku Japonska najdete Dánsko i Francii

Řecko, Itálie nebo Japonsko jsou svými jídelníčky známé, národy severní Evropy a západní Afriky už méně. Všechny si ale zaslouží přední příčky na seznamu zemí,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na ulici je poznáte stěží, 7 typů singles: od mamánků po samožery

Nezadaného muže s jistotou na ulici nepoznáte. Špinavé boty mohou mít nejrůznější důvody, stejně tak zmačkané oblečení. Ačkoliv to už by mohlo být...  celý článek

Další z rubriky

ilustrační snímek
Poradna: Vadí mi, že mé dospělé děti postihla tetovací mánie

Možná vám bude připadat můj dotaz malicherný, ale nemůžu si pomoct. Jsem strašně nešťastná z toho, že se moje děti tetují. Jsou ale dospělé, a nemůžu jim to...  celý článek

Nejistota ve školách (ilustrační foto)
Rodinná poradna: Syn se neučí a chodí za školu, nic na něj neplatí

Náš třináctiletý syn není hloupý, ale podle jeho známek byste si to mysleli. Absolutně na všechno kašle a s manželem už nevíme, co s ním dělat. Čtenářka Táňa...  celý článek

ilustrační snímek
Jak vzniká narcismus? Psycholožka popisuje čtyři rodinné situace

Narcismus je porucha osobnosti, která se projevuje přehnaným oceňováním sebe samého, nepochopením pro druhé, přehnanou kritikou a arogantním chováním....  celý článek

Další nabídka

arome.cz

5 elegantních účesů, které zvládnete sama doma
5 elegantních účesů, které zvládnete sama doma

Šaty už jste vybrala, ale nevíte, co s vlasy? Vyhněte se princeznovským “prstýnkům” namísto vln a vsaďte na elegantní klasiku, kterou zvládnete i sama doma.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.