Děti v reklamě jako stroj na peníze. Uspějí jen ty, které to baví

Je jim sotva pár let ̈a jejich jména určitě neznáte. V televizi je však vídáte běžně i desetkrát za den. Úspěšné dětské hvězdy reklamních kampaní vydělají i desítky tisíc korun ročně. Do castingových agentur se proto hrnou stovky zájemců. Jak takový byznys funguje, zjišťoval páteční týdeník 5+2.

Vítek se natáčení reklam věnuje reklam věnuje už tři roky, většinu peněz z honorářů mu rodiče spoří. | foto: M. SZABOVÁ PHOTOGRAPHY

Rozesmátý Vítek svírá řídítka své nové freestylové koloběžky a předvádí, jaké triky se už naučil. Má z ní o to větší radost, že si na ni ve svých devíti letech dokázal vydělat úplně sám. Vítek je totiž jednou z úspěšných dětských reklamních tváří v Česku. Má za sebou kampaně pro firmy jako Ikea nebo Kaufland. A ačkoliv i dětští reklamní herci berou za své výkony slušné honoráře, na finanční zaopatření celé rodiny to opravdu není.

Týdeník 5plus2

Další zajímavé články si můžete přečíst každý pátek zdarma.

5plus2

Úspěšný malý herec či model totiž získá v průměru jen tři nebo čtyři středně velké zakázky do roka. Do konkurzů se přitom hrnou stovky zájemců, většina z nich však buď nezaujme, nebo si na svou šanci musí počkat třeba i rok.

„Rozhodně to není nic, co by mohlo rodinu živit,“ konstatuje Stanislava Radotínská z agentury Bandit Models, která se specializuje na zastupování dětí pro mediální kampaně.

Jedním z klíčových faktorů, který ovlivňuje výši honoráře, je to, zda má dítě v reklamě takovou roli, že je skutečně rozpoznatelné a diváci si s ním tak mohou danou značku a produkt spojit. V takovém případě si natočením spotu pro českou firmu může vydělat zhruba pět tisíc korun za den. Většina reklam se ale natáčí pouze jeden nebo dva dny. Poté se vyplácí ještě takzvaný honorář za užití, což je odměna za to, že je jeho tvář po určitý čas spojená s daným výrobkem či službou.

Potomci slavných v reklamě

Do reklamního průmyslu přivedly své děti i některé známé české tváře. Tak například syn modelky Simony Krainové si už ve svých třech letech zahrál ve spotu na dětský nápoj Kubík water, a to rovnou po boku své maminky. Pyšná může být také moderátorka Eva Decastelo. Její syn Michálek se před Vánoci objevil hned ve dvou reklamách a té na obchodní řetězec Tesco byly doslova plné obrazovky. Jeho zvolání „Kuřízek!“ znělo z televizí snad v každé domácnosti.

Také rebelka Agáta Prachařová byla svého času dítětem z reklamy. A nejen to. Jako dvanáctiletá teenagerka si zahrála ve spotu na známé sušenky po boku svého současného manžela Jakuba Prachaře, kterému tehdy bylo 14 let.

Že jablko nepadá daleko od stromu, dokazuje také Agátin syn Kryšpín, který má za sebou už rovněž reklamní zkušenost, ovšem před objektivem fotografa. Před třemi lety se společně s modelkou objevil na snímcích pro výrobce videokamer.

V zahraničí se do reklamního byznysu zapojil i třináctiletý syn Davida a Victorie Beckhamových Romeo, který je tváří slavné oděvní značky Burberry.

„Už když dostaneme zadání od klienta, tak víme, že reklama poběží v Česku jeden rok v televizi a dále také všude po světě na internetu, tak za to může dostat přibližně 15 tisíc. Z výdělku se pak strhává 25procentní provize agentuře,“ vysvětluje Radotínská.

Takový přivýdělek by uvítala leckterá rodina, a tak se u nás agenturám hlásí tisíce rodičů, kteří by své potomky rádi do reklamního byznysu zapojili. V Česku se tomuto odvětví daří i z mezinárodního pohledu. Natáčejí se zde kampaně pro zahraniční klienty, mnohé výrobky, na které u nás vznikne spot, se v tuzemských obchodech přitom ani neprodávají.

Ačkoliv je vidina peněz silný motiv, podle Stanislavy Radotínské to většina rozumných rodičů bere spíše jako příjemnou nadstavbu toho, že se jejich dítě prostě a jednoduše zviditelní. „Jedna maminka měla dokonce velmi praktický důvod. Byla na mateřské dovolené a potřebovala občas unavit své starší trochu živější dítě. Tak usoudila, že castingy by jí takovou službu mohly udělat,“ směje se Radotínská.

Za rok i pět kampaní

Zvláště pro mladší děti je natáčení či fotografování hlavně zábava, s přibývajícím věkem ale začíná být motivem i výše honoráře. „Když Vítkovi přijde nějaká nabídka, tak dneska už je jeho první otázka: A za kolik?“ říká s nadsázkou jeho maminka Martina Boubínová. Jak ale dodává, většinu peněz, které její syn natáčením vydělá, putuje na jeho vkladní knížku.

„A už to, že vidím svoje dítě v televizi, mi dělá velkou radost,“ dodává.

Kultovní reklamy

seriál o nejpovedenějších českých reklamách

Vítek se v reklamní branži pohybuje od šesti let a v Česku patří k často obsazovaným dětem. Loni měl úspěšný rok, natočil pět reklam. Letos má za sebou teprve dvě. Přitom na samém začátku to příliš nadějně nevypadalo.

„V první agentuře, u které jsme byli, nám řekli, že Vítek je moc baculatý a že takové děti do reklam například na čokolády nebo bonbony moc nechtějí,“ vzpomíná Boubínová.

Asi po dvou měsících příležitostného obcházení castingů ale její syn získal první zakázku na reklamu nábytkářského švédského gigantu Ikea. Za zhruba tři měsíce Vítka obsadili do další. Na úspěch tedy nemusel čekat příliš dlouho. Řada rodičů přitom konkurzy objíždí marně nejen měsíce, ale někdy i roky.

Aby dítě jako herec-model uspělo, musí především samo chtít. Zní to banálně, ale je to tak. Experti z této branže totiž dobře vědí, že dítě, které do reklamy pouze nutí rodiče, prakticky nemá šanci zaujmout. Na rozdíl od dospělých se totiž nedokáže úspěšně přetvařovat.

„Pokud o to dítě nestojí, žádný rodič s tím nic nenadělá. Když nemá zájem, nikdy nepodá takový výkon, který by klienta nadchnul,“ říká Stanislava Radotínská s tím, že většinou se už po několika málo konkurzech ukáže, zda se malý herec prosadí, či nikoli. Stejně tak se rozpozná, zda mu vyhovuje trávit čas v konkurenčním prostředí, které při castinzích panuje, a jestli se dokáže vyrovnávat s neúspěchem.

Náhradník je nutnost

Zvláště u menších dětí je na place zapotřebí přítomnost takzvaných backupů, což jsou v podstatě náhradníci, kteří nastupují před kameru v momentě, kdy herec vybraný na prvním místě z nějakého důvodu selže, či se štábem nespolupracuje.

Zvláště u nejmenších to není nic výjimečného. Jde ovšem o honorovanou pozici. Produkcím se rozhodně vyplácí mít po ruce takové náhradníky, protože se díky nim v případě potřeby nezdrží finančně náročné natáčení. Občas se také stane, že se dítě zřekne zakázky dobrovolně, byť ho to později může mrzet. Stalo se to i Vítkovi. Když si ho vybrali do jedné z reklam, na kostýmní zkoušce se dozvěděl, že mu chtějí ostříhat vlasy tak, jak se mu to nelíbí.

„Řekli jsme, že do toho nejdeme. Když ho pak nahradili někým jiným, byl zklamaný. Ale byla to jeho volba. Nechceme ho do ničeho nutit,“ říká Vítkova maminka.

Děti v reklamě

Do reklamního byznysu chce v Česku proniknout několik tisíc dětí, některé agentury se proto specializují výhradně na ně.

Honorář za natáčecí den bývá zhruba 5000 korun. Reklama se obvykle nenatáčí déle než dva dny. Někdy jsou ale honoráře vyšší, až 70 tisíc za spot.

Kromě reklam má za sebou devítiletá „mediální hvězda“ už také seriálové zkušenosti. Epizodně se objevil například v Ordinaci v růžové zahradě nebo v zahraničních Třech mušketýrech. Jak sám říká, delší natáčení by ho nebavilo.

Na hereckou kariéru tenhle chlapec zatím skutečně nepomýšlí. Stejně tak si neláme hlavu s tím, jak dlouho se bude věnovat reklamě. „Jak dlouho ještě? To netuším, zatím mě to docela baví,“ odpovídá bez dlouhého přemýšlení. Hraní v reklamách je pro něj především zábava, kterou bere s nadhledem. Stejně tak se netrápí s castingy, jež mohou být pro mnohé strašákem.

„Představíme se, řekneme, kolik je nám let, vyfotí si nás, předvedeme nějakou akci a hotovo,“ říká lakonicky. Právě i díky takovému nadhledu patří k úspěšným.

Autor:
  • Nejčtenější

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

25. dubna 2024

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií....

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

25. dubna 2024  8:18

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sexy, průhledné i s rozparkem. Šaty pomsty zvedají slavným ženám sebevědomí

24. dubna 2024

Co udělá žena, když se jí nedaří nebo ji zradí muž? Změní účes nebo si pořídí nové šaty. Róby,...

Mladá maminka se proměnila k nepoznání, vsadila na jiný životní styl

24. dubna 2024

Devětadvacetiletá Indya Agosová z Texasu vážila sto sedmnáct kilo, když se rozhodla pro životní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Život s nemocí ALS. Prvním příznakem bylo mluvení nosem, vzpomíná Josef

25. dubna 2024

Ještě před pár lety pracoval třiapadesátiletý Josef v telekomunikační společnosti jako vedoucí...

Inspirace bezdomovci i slunnou Sicílií. To nej z pražského týdne módy

1. května 2024

Vrchol jarní módní sezony je za námi. V druhé polovině dubna se v Praze v Tyršově domě odehrál...

Prvomájová pusa může být test partnerské kompatibility i zdravotní benefit

1. května 2024

Líbání pod rozkvetlou třešní sice letos na 1. máje bohužel neklapne, příroda tomu chtěla jinak, ale...

Sex mě baví, bolest při něm nevnímám. Saxofonistka o nemoci motýlích křídel

30. dubna 2024

Premium Má vrozenou chorobu známou jako nemoc motýlích křídel – její kůže i sliznice jsou extrémně...

Pár nemohl mít děti, v náhradní péči vychoval čtyřiasedmdesát nevlastních

30. dubna 2024  12:10

Třiaosmdesátiletá Norma Shawová z USA se svým manželem Ianem vychovala v pěstounské péči...

AURES Holdings a.s.
PRACOVNÍK PODPORY PRODEJE (A12500)

AURES Holdings a.s.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 30 000 - 32 000 Kč

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...