Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zhubněte a nekuřte. Snížíte si tak krevní tlak

  1:00aktualizováno  1:00
Bezmála tři čtvrtě milionu lidí v Česku trpí chorobami srdce a cév, přičemž jedním z významných škodlivých faktorů je vysoký krevní tlak. Spousta lidí si přitom myslí, že za ně všechno vyřeší moderní medicína. Ale léky nejsou všechno a změna životního stylu bývá stejně důležitá.
I psychický stres může hrát podstatnou roli při vzniku hypertenze (ilustrační snímek)

I psychický stres může hrát podstatnou roli při vzniku hypertenze (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Když lékaři hovoří o příčinách kardiovaskulárních onemocnění, obvykle neopomenou připomenout nevhodnou hladinu krevních tuků, obezitu a právě hypertenzi. A za tím vším je samozřejmě riziko infarktu či mrtvice, které postihují stále mladší lidi.

"Měli bychom se především zaměřit na to, co by měl pacient dělat, aby si zlepšil zdravotní stav bez prášků," řekl na tiskové konferenci profesor Richard Češka z Centra preventivní kardiologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

"Znamená to zvýšit pohyb, stačí tři čtvrtě hodiny rychlé chůze pět dní v týdnu, rozumnou dietu s omezením živočišných tuků a udržování rozumné hmotnosti," dodal.

Životní styl jako zvláštní obor

Odborný server kardiochirurgie.cz připomíná, že v některých zemích je životní styl dokonce předmětem samostatného medicínského oboru. "Jednou z nemocí, kde životní styl hraje důležitou roli, je právě vysoký krevní tlak," zdůrazňuje server.

Pokud máte sedavé zaměstnání, veškerý váš pohyb je pouze přesun od domu k autu, kouříte, rádi se napijete alkoholu (a nezůstanete jen u jedné skleničky), značně zvyšujete riziko, že ručička tlakoměru u vaší paže vyšplhá časem hodně vysoko. Riziko je o to větší, pokud vysokým krevním tlakem trpí třeba vaši rodiče nebo někdo jiný z rodiny.

"Každý by se měl zamyslet nad tím, jestli měl v rodině srdeční onemocnění, genetika je důležitý faktor," upozornil profesor Češka z pražského Centra preventivní kardiologie.

Kila dolů i méně stresu

Pokud už máte zvýšený krevní tlak, nebo chcete riziko této civilizační choroby výrazně omezit, měli byste se držet následujícími radami:

Pohyb: Vhodné jsou vytrvalostní sporty, jako je chůze nebo jízda na kole, posilování. Ideální je věnovat se zvýšené fyzické námaze aspoň půl hodiny denně, v týdenním součtu více než 150 minut. Ale podle profesora Češky stačí i tři čtvrtě hodiny rychlé chůze pět dní v týdnu.

Výživa: Jde o známá pravidla, jen je dodržovat. Tedy hodně zeleniny a ovoce, celozrnné produkty či nízkotučné mléčné výrobky. Mezi nevhodné naopak patří pokrmy s vysokým obsahem nasycených tuků, cholesterolu a sodíku.

Tělesná hmotnost: "Měla by být přiměřená, neboť nadváha má významný vliv na zvyšování tlaku," připomíná server kardiochirurgie.cz. Obézní lidé by měli postupně, nikoli drasticky, hubnout. Ideální je snížení hmotnosti o 10 procent za půl roku.

Alkohol: Střídmost především. Muži i ženy by denně neměli vypít víc než dva alkoholické nápoje denně. To ale neznamená, že můžete týden abstinovat, a pak si celou dávku "vybrat" během jedné noci. Jedním alkoholickým nápojem by mělo být 1 pivo nebo 1 sklenička vína.

Stres: Ačkoli se to nezdá, psychický stres může hrát podstatnou roli při vzniku hypertenze, chorob věnčitým tepen a celkově se podílí na úmrtnosti na kardiovaskulární choroby. Snažte se stresu maximálně vyhýbat.

Kouření: Kouříte-li, přestaňte. Nekouříte-li, nezačínejte.

Autoři:






Nejčtenější

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.