Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zelenina vás zachrání

  19:54aktualizováno  19:54
Nehubněte podle přesně rozepsaných diet. I když je to na první pohled jednodušší, nevede to k trvalým váhovým úbytkům. Naučte se sestavit si jídelníček z dostupných potravin, abyste se co nejvíc přiblížili svým jídelním návykům, pochutnali si, ale zároveň snížili energetický příjem.

Jídelníček by měl být rozmanitý, aby dodal tělu vše, co pro správný chod potřebuje. Sestavíte ho tak, abyste u něj mohli setrvat delší dobu, a budete hubnout přibližně půl kilogramu týdně.

Při této rychlosti by váhové úbytky měly být trvalé. Když to zjednodušíme, budete jíst střídmě z pestrého stolu, a to tak, že se budete moci i nadále radovat z jídla.

Pokud budete přece jen muset trošku změnit skladbu vašeho dosavadního jídelníčku a omezit množství zkonzumovaných potravin, nebudete brát tuto změnu tragicky, ale naopak jako příležitost si dokázat, že nejste ovládáni něčím nebo někým zvnějšku, že nejste otrokem jídla, ale že dovedete kontrolovat a řídit sami sebe. Optimistický životní pohled, pocit, že to zvládnete, vám dává šanci na úspěch.

Podle potravinové pyramidy byste měli jíst nejvíce zeleniny, která obsahuje malé množství energie a je výborným zdrojem vlákniny, vitaminů, minerálů a dalších ochranných látek.

Zeleninu můžete konzumovat bez omezení jako součást téměř každého jídla nebo jako samostatné jídlo v podobě hezky upraveného zeleninového talíře či jako samostatnou svačinu.

Minulý díl - Každý má jinou spotřebu

Zeleninu můžete jíst čerstvou, mrazenou, konzervovanou či sušenou. Pozor, abyste z nízkokalorického zdravého jídla neučinili smetanovými či majonézovými zálivkami či smažením na tuku kalorickou bombu.

V následujících dílech vám občas předvedeme recept na klasické jídlo plné energie a k tomu nízkoenergetický ekvivalent, který by měl uspokojit stejně vaše buňky chuťové, ale ne na úkor tukových.

RECEPT NA TENTO DEN

Pečený paprikový lusk, vařené brambory, salát z pekingského zelí
Toto jídlo má pouze 1710 kilojoulů, což je 410 kilokalorií, s přílohou pak 2210 kilojoulů.

Co potřebujete: 1 paprikový lusk, 50 g mletého masa, 20 g cibule, 1/5 vejce, 50 g bílého hlávkového zelí, 3 g oleje na vytření pekáčku, sůl, pepř.

Příprava: Do jemně umletého masa přidáme rozmíchaná vejce, osolíme, opepříme, doplníme jemně krájeným hlávkovým zelím a cibulkou, pečlivě promícháme. Paprikové lusky očištěné od semínek opláchneme a plníme připravenou masovou směsí. Takto připravené lusky dáme na pekáček vytřený olejem, mírně podlijeme a upečeme ve středně vyhřáté troubě.

Přílohy: 150 gramů vařených brambor, salát - 100 gramů pekingského zelí, 10 gramů cibule, ocet, pepř, sůl, nekalorické sladidlo.

Autor:






Nejčtenější

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

Přírodní oleje jsou báječným kosmetickým pomocníkem. Pokud víme, jak nám mohou...
Jak se vyznat v pleťových olejích? Kokosový na tělo, měsíčkový na tvář

Oleje patří do kosmetické výbavy stejně neodmyslitelně jako třeba pleťové krémy, sprchové gely nebo líčidla. Nejen, že skvěle pomáhají například s odličováním,...  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Ilustrační fotografie
Plodnost mužů se stále zhoršuje. Na vině může být i umělé oplodnění

Mužům mizí spermie. Za posledních pětadvacet let jejich počet klesl o šedesát procent. „A plodnost se bude dál zhoršovat,“ předpovídá v rozhovoru pro páteční...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?
Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?

Před pár lety si všichni pořizovali micelární vodu, výrobci ale zašli ještě dál. Zázračné micely, které vážou všechny ne... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.