Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zelenina při dietě: naučte se sníst alespoň 400 gramů denně

  4:55aktualizováno  4:55
Zelenina ke snídani, svačině, obědu i večeři. Chcete-li být zdraví a třeba i zhubnout, zelenině se nevyhnete. Odborníci doporučují přestat hledat výmluvy, proč ji nejíst, a zkusit nové druhy a také jejich úpravu. Zjistíte, že se tak dají rychle připravit jídla, která si zamilujete. Zeleninu si oblíbily i Markéta, Helena a Petra z našeho projektu Hubneme pro zdraví.
Zeleninu si dopřávejte ke každému jídlu (ilustrační snímek)

Zeleninu si dopřávejte ke každému jídlu (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Při běžném racionálním stravování bychom měli sníst denně minimálně 400 gramů zeleniny, při redukční dietě, zejména na jejím začátku, kdy se doporučuje snížit příjem ovoce nebo ho na krátký čas i vyloučit, se příjem zeleniny může navýšit až na 600 gramů denně.

Většina Čechů tolik zeleniny nesní, navíc si vybírá jen několik málo druhů, a to je podle odborníků velká škoda. "Důvodem nedostatečného zastoupení zeleniny v jídelníčku mnohých mužů i žen může být to, že neznají chuť některých druhů zeleniny. Nebo neví, jak ji připravovat. Může jít také o negativní zkušenost z dětství, případně o nevhodné vzorce osvojeného stravování," říká Kristýna Galová, nutriční specialistka z brněnského Institutu kompliment.

Tři dámy, které v tomto centru v rámci našeho projektu hubnou, ale problém v zelenině nevidí.

"Mám ráda rychlé vaření a zeleninová jídla mám hotová za několik minut. Saláty na všemožné způsoby dělám neustále. Když už se mi chce vařit víc, tak si připravuji oblíbené zeleninové krémové polévky, například cuketovou, květákovou nebo dýňovou. A protože mám nyní v jídelníčku naordinováno i maso, není nic jednoduššího, než ho připravit společně se zeleninou - třeba dušenou nebo výbornou grilovanou," libuje si Helena.

Hubněte s námi a vyhrajte!

1. Založte si na OnaDnes.cz vlastní blog a do prvního příspěvku vložte svou aktuální fotografii celé postavy. Zapisujte do poloviny prosince, jak hubnete s námi, popisujte, v čem je váš problém, co vás naopak baví a jak vám jdou kila dolů.

2. Další možností, jak se zúčastnit soutěže, je poslat příběh i s fotografiemi před hubnutím a po něm na e-mail: zdravi@idnes.cz

3. Na závěr našeho seriálu Hubneme pro zdraví vybereme jednu z vás, která byla nejaktivnější a zároveň jí hubnutí nejvíce prospělo. Ta od Institutu kompliment získá víkendový wellness pobyt pro dvě osoby v luxusním wellness & spa hotelu Augustiniánský dům v Luhačovicích.

4. Pokud si na blogu nebudete s něčím vědět rady, napište nám na blogona@idnes.cz.

Markéta přikyvuje a dodává, že si jídelníček obohatila o nové, netradiční druhy zeleniny. "Miluju rajčata a okurky, polévky z brokolice, květáku i špenátu. Zeleninu jím nejvíc syrovou, v menší míře dušenou, grilovanou a polévky. Nejoblíbenější je míchaný zeleninový salát se sýrem nebo s masem," přidává se Petra.

Se sladkou zeleninou šetřete

Naše čtenářky zatím postrádají jen některé sladší druhy zeleniny (například mrkev a hrášek), které prozatím nebyly vráceny do jejich jídelníčku kvůli většímu zastoupení cukrů.

Podle odborníků sladší druhy zeleniny (jako je hrášek, petržel, mrkev, červená řepa, žlutá, červená a oranžová paprika) nelze během hubnutí konzumovat v neomezeném množství, zato například cuket, okurek nebo rajčat si můžete na talíř naservírovat, kolik chcete.

"Všeobecně platí pravidlo, že listová zelenina a zelenina rostoucí nad zemí má nižší obsah energie, a zelenina, která roste a dozrává pod zemí, má vyšší obsah cukrů a proto i více energie. Jde například i o brambory, červenou řepu, česnek, cibuli nebo mrkev,“ říká Kristýna Galová.

Nechte si zeleninu naservírovat od těch, kteří umí

Jaká je ale rada pro vás, kteří zelenině zrovna neholdujete? Kristýna Galová říká, že jedním ze způsobů, jak překonat negativní postoj k zelenině, je zeleninové jídlo jednoduše ochutnat. Ať už v dobré restauraci, u známých nebo si jej připravit podle doporučeného receptu.

Přijďte tuto sobotu do brněnského Institutu kompliment na den otevřených dveří, kde se můžete zdarma poradit s nutričními terapeutkami a té se nechat přeměřit na InBody. Více informací ZDE.

"Často stačí použít pár správných ingrediencí a chutné dietní jídlo je za pár minut hotové. A to je důvod, proč si klienti zeleninové jídlo oblíbí a zařadí ho trvale do svého jídelníčku."

Ochutnejte netradiční druhy zeleniny a rozmanité způsoby přípravy. "Zelenina se dá blanšírovat, dusit, vařit, zapékat nebo grilovat. Na dochucení je vhodné použít bylinky a přidat i rostlinné oleje. Aby bylo jídlo syté, doplňte bílkoviny, ať již ve formě mléčných výrobků, masa nebo ryb," říká Kristýna Galová.

Jen je potřeba dát si pozor na nevhodnou úpravu zeleniny, které může ze zeleninového jídla udělat kalorickou bombu - jde o smažení, zapékání s olejem, šlehačkovou smetanou nebo větším množstvím tučného sýra.

Čtenářky Helena, Markéta a Petra se rozhodly zhubnout pod dohledem odborníků.

Čtenářky Helena, Markéta a Petra se rozhodly zhubnout pod dohledem odborníků.

Abyste využili blahodárného vlivu zeleniny na sto procent, dbejte na její správné uskladnění a přípravu. Není pochyb, že nejlepší je čerstvá zelenina přímo ze zahrádky a také to, že delší skladování jí nesvědčí. Působením světla, vzduchu a tepla se totiž snižuje množství vitaminů.

Pojďte si povídat do Kavárničky

Máte vlastní recept, jak ošálit žaludek, zahnat hlad a přitom netloustnout?  Napište o tom zde.

Oněnka z Kavárničky

"Zeleninu uskladňujte zabalenou, v chladu a na tmavém místě a zeleninové saláty připravujte těsně před jejich konzumací. Pokud zeleninu tepelně upravujete, pak jen velmi krátce, nejlépe v páře, protože se při této úpravě zachová nejvíce výživných látek," doporučuje odbornice.

Dvě třetiny doporučeného množství zeleniny byste měli jíst v syrovém stavu, některé druhy však z důvodu lepší stravitelnosti nebo využití některých výživných látek vyžadují tepelnou úpravu. Jde například o květák, kedlubny, brokolici, kapustu a růžičkovou kapustu, ale i o lilek, patizon, dýni a jiné. Vhodná je i rychlá tepelná úprava rajčat, která zvyšuje využitelnost lykopenu v nich.

V Institutu kompliment nedoporučují ani krájení zeleniny najemno nebo strouhání, protože při takové úpravě nastává rychlá a masivní oxidace vitaminů a jejich následné znehodnocení. Lepší než kovové nože jsou nože keramické, i škrabky a struhadla mohou být skleněné nebo z plastu.

Zeleninu můžete konzumovat v průběhu celého dne v každém jídle. Na snídani jako přílohu k chlebu, na svačinu jako čerstvý zdravý snack, na oběd a večeři tepelně upravenou nebo jako zeleninovou přílohu či chutný salát. Při takovémto stravovacím plánu není vůbec problém sníst alespoň 400 gramů zeleniny denně.

Jak hubnou čtenářky OnaDnes.cz
Markéta, 26 let
Výška: 178 cm
1. září: 103,8 kg
Nyní: 99,9 kg
Redukce: 3,9 kg
Helena, 30 let
Výška: 178 cm
1. září: 93 kg
Nyní: 88,4 kg
Redukce: 4,6 kg
Petra, 31 let
Výška: 168 cm
1. září: 80,5 kg
Nyní: 77,1 kg
Redukce: 3,4 kg
Markéta o Heleně: Helča šla do hubnutí naplno a hodně se snaží všechno pečlivě plnit. Inspiruje mě svou vůlí, vytrvalostí a pílí, se kterou do toho jde. Podporujeme se navzájem, inspirujeme se v tom, co která vaří a v neposlední řadě nejsme v tom ani jedna z nás samotná a tudíž, když nás potká nějaké trápení, máme v té druhé oporu.Helena o Markétě: Téměř každý den si s Markétou píšeme o všem, co se týká našeho jídelníčku, zkušeností s  konzultacemi v Institutu kompliment, o chuťových krizích, ke kterým zejména u mě občas dochází. Markéta je zvídavá a důslednější v získávání informací, takže i díky ní se můžu bez problémů držet nastaveného programu. Jsem více v pohodě, což se odráží i na mých vztazích s okolím. Občas mě někdo pokouší a šermuje mi před obličejem chipsy nebo čokoládou, jinak ale přibývá zvědavých dotazů, jak to vlastně dělám, že hubnu. Cítím se velmi dobře a sebevědomější - vím, že to zvládám a vidina deseti shozených kilogramů do Vánoc nabývá stále reálnější podoby.
Autor:






Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.